Strypning ZZR 1400

ajaxajax2000

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
-01 Ducati 996R, -07 Kawa ZZR 1400
Mors!

Just fått en Kawa ZZR 1400, -07. Jag har läst om en strypning i insuget och nå'n har sagt att avgassystemet är strypt oxå. Att dessa bör tas bort och PC III installeras. När jag hämtade hojen på AVA frågade jag om detta och fick besked att "Nä, här finns inga strypningar. Bara å åka!". :D

Nå'n som vet vad som gäller och hur man avstryper? Effektvinst? :va

ajaxajax2000

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Det sitter dubbla spjäll l lnsugen dom övre är elektriskt styrda dom öppnar
vid 6000 varv lyft på tanken så ser du dom har tagit bort mina och satt
dit pc3 och system grym skillnad

Tack Snasen. Låter intressant. :tummenupp

Kan du ge lite mer detaljer så jag kan fixa det själv?:confused:

Tack på förhand.

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
pytteliten vf400
Försök att ursäkta mig, men det var en liknande fråga som fick ett fantastiskt svar på en annan sajt, som jag refererar till ifrån minnet:

-Nej, på en 1400 behövs inga spjäll, dessa kan pillas bort. Om man finner det besvärligt så finns det ett knep. Man vrider höger styrrulle fullt och fäster det noga i detta läge. En genomgående skruv genom hela rullenheten rekommenderas, men samma effekt kan uppnås genom att spänna ett U-bult förband väldigt kraftigt runt enheten.
Vid körning återfinns nu fartreglage vid vänsterfoten i flera förinställda lägen.
Ett läge finns neråt som är avsett för krypkörning. Alla övriga används för hastighetsanpassning till kringvarande trafik.
Vissa finesser finns på detta fordon, bl.a. en spak på vänster styrsida som kan tryckas in om man märker att avgasernas framfart förhindras av sotning.
På höger sida av styret återfinns parkeringsbroms i form av en spak som tyvärr saknar låsning. Jag rekommenderar slangklämma för att säkra denna.
Tänk alltid på att sätta på er den personliga skyddsutrustningen INNAN fordonet startas, det är lätt att annars glömma bort.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det sitter dubbla spjäll l lnsugen dom övre är elektriskt styrda dom öppnar
vid 6000 varv lyft på tanken så ser du dom har tagit bort mina och satt
dit pc3 och system grym skillnad
Dom är nog knappast helt digitala, så att dom är stängda helt vid 5950 varv och helt öppna vid 6050 varv. Dom sitter där för att optimera lufthastigheten för att optimera fyllnadsgraden. Visst, vid fullvarv så gör dom ingen nytta, men i resten av registret gör dom nytta.
Du kan ju testa att ta bort luftburk och avgassystem på hojen å se hur mycket ork du har kvar när det verkligen flödar fritt överallt!

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Satsa hellre på en TRE-modd till Kawa. Gör att sek.trottlarna öppnar mycket tidigare, runt 3k (du bör mappa om efter detta).

Tar du bort/spärrar dem kommer hojen få dålig tomgång, tjyvstannar lätt vid start och allmänt dåligt bottenregister.

sportbike

Guest
mycket vill ha mer :tummenupp och så ska de ju vara:D

antar det,har en polare med turbo-busa,han hade 356 hästar på slangen i våras,inte räckte det inte,nejdå på me en större fläkt ba,nu ere 390 typ :rolleyes:
va händer när vi ska nånstans?
jo,båda lägger i ettan,sen e jag ensam igen :confused:

ajaxajax2000

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Dum fråga kanske,men räcker inte 200 pållar?

Nja, alltså den här rackarn ska ju göra 0 - 100 på 2,5 sek, men när jag körde hem den (första resan) kändes den inte alls så rapp. Jag tog det visserligen ganska lugnt, men drog ändå på rätt ordentligt vid några tillfällen och den kändes uppriktigt sagt ganska tam jmf m min 996R som går direkt upp på bakhjulet. Så - jag tänkte att den kanske är tokstrypt av ngn EU-regel.

Men så verkar det inte vara. Har inte kunnat köra mer för se'n kom snön. Men första barmark ska jag ut o testa... :D

Och tack för alla tips! :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att den inte slår volter när du gasar kan ju bero på att det är en en sporttourer, och har inte på långa vägar ett lika rappt chassi som tex en 996R. Den är gjord för att gå tokfort länge, inte vara nån leksak.

ajaxajax2000

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Att den inte slår volter när du gasar kan ju bero på att det är en en sporttourer, och har inte på långa vägar ett lika rappt chassi som tex en 996R. Den är gjord för att gå tokfort länge, inte vara nån leksak.

Så sant. Men ändå ska den klara 0 - 100 på 1,5 sek snabbare än min Ducce. Och det kändes det inte alls som. Men jag kanske var lite feg ...:)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!