Strypsatser

OlleSthlm

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Ska köpa ny mellan..
Har aldrig kört strypt förut och skulle gärna vilja veta hur det blir med mitt inköp på en strypt mellanhoj...hur fungerar strypningen är det cdi strypning så att man inte kan varva eller vad är det? Hur mycket påverkar det hojjen? Kanske bättre att köpa en 250 än en strypt 600? Vill gärna veta innan jag köper något nytt.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
OlleSthlm skrev:
Har aldrig kört strypt förut och skulle gärna vilja veta hur det blir med mitt inköp på en strypt mellanhoj...hur fungerar strypningen är det cdi strypning så att man inte kan varva eller vad är det? Hur mycket påverkar det hojjen? Kanske bättre att köpa en 250 än en strypt 600? Vill gärna veta innan jag köper något nytt.

Hur hojen stryps är olika från hoj till hoj.
Vissa stryps i insuget så att motorn inte kan ge max effekt.
Andra stryps elektroniskt (detta är nog det ovanligaste)
Och vissa stryps som mitt monster. Genom att man hindrar trotteln från att tillåta max gaspådrag. Ungefär som att reglera rullen man gasar på så man inte kan gasa max, fast i förgasarna då.

Hur hojen stryps är inte så noga. Det blir samma effekt av det hela så att säga. Mitt tips till dig är att köpa en någorlunda lätt hoj som är rolig att köra i kurvor. Eftersom det inte krävs så mycket acc för att man ska ha kul i dom :)

Tänk däremot på att det finns en max gräns för kh/kg (för att mellanregga) så du inte köper en för lätt hoj. Det står på www.vv.se
Själv tog jag bort min strypning en kvart efter regbesiktningen eftersom det var så satans segt på vägen hem därifrån. :D

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
yonsson skrev:
....Själv tog jag bort min strypning en kvart efter regbesiktningen eftersom det var så satans segt på vägen hem därifrån. :D

D e så d ska va!! :tummenupp :yoparty

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
yonsson skrev:
Själv tog jag bort min strypning en kvart efter regbesiktningen eftersom det var så satans segt på vägen hem därifrån. :D

Hehe, men alltså hojen gick rent och så? Har hört massa olika historier på hur hojarna går med strypningar i, visst det är väll olika också, från cykel till cykel men..Kan vara kul att höra.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
uggla skrev:
Hehe, men alltså hojen gick rent och så? Har hört massa olika historier på hur hojarna går med strypningar i, visst det är väll olika också, från cykel till cykel men..Kan vara kul att höra.
Den går kanon strypt. Ducati har strypningssats som gör att man inte kan ge fullgas. Så den gick precis som vanligt, fast på halvgas när jag drog max på rullen kan man säga. Ett plus var att den var lätt att ta bort. hehe
Att köra strypt är som att vara tillsammans med en porrskådis, men bara pussas. Tråkigt, onödigt och omöjligt i längden :hihi

Det enda jobbiga med att strypa den var att jag först var på en verkstad som inte var auktoriserad. Han meckade med hojen i flera dar och fick ändå inte dit strypningen. Sen åkte jag till en ducativerkstad och killen satte i den på 5 min gratis. Sen dess ger jag fan i fulverkstäder.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
yonsson skrev:
Den går kanon strypt. Ducati har strypningssats som gör att man inte kan ge fullgas. Så den gick precis som vanligt, fast på halvgas när jag drog max på rullen kan man säga. Ett plus var att den var lätt att ta bort. hehe
Att köra strypt är som att vara tillsammans med en porrskådis, men bara pussas. Tråkigt, onödigt och omöjligt i längden :hihi

Det enda jobbiga med att strypa den var att jag först var på en verkstad som inte var auktoriserad. Han meckade med hojen i flera dar och fick ändå inte dit strypningen. Sen åkte jag till en ducativerkstad och killen satte i den på 5 min gratis. Sen dess ger jag fan i fulverkstäder.

Okej! Tack =)

OlleSthlm

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Ska köpa ny mellan..
Strypning

Hehe najs...den där gas strypningen låter lockande...inget man blir irriterad på när man kör...men hur vet man hur vilka modeller stryps ? =/...någon bra idé till första mellanhoj??

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag körde min fzr strypt i 500 mil, sen blev suget FÖR stort. Hur kul som helst på en kurvig väg, men på lite större vägar (rödljus rejs ;)) kom man ju efter. Förrutom att den var slö så gick den som en klocka. Man märkte dock att den var långsam tillbaka till tomgångsvarv efter ett litet snärtande med gasen, men inget värre. Min var strypt med insugsbrickor. Orginalhålen är 34mm, hålet i brickorna var 13mm......

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
OlleSthlm skrev:

Den går i vilket fall som helst inte som den ska, tänk dig att tejpa för halva munnen och ge sig ut och springa i skogen? :huvet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024