Strypt hoj och försäkring?

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Snabb fråga alla!
Jag hörde rykte om att möjligheten finns att typa en större hoj till 25kW och sedan blir försäkringen därefter. Stämmer det?
Det var ju mycket snack om att r hojjar alltid försäkras från grundeffekt.
Vilka bolag tar i så fall en strypt hoj?

Tror att bilsport & mc tar hänsyn till det, men det är om du har a-begränsad. Alltså att du har "mellan kortet".

uggla skrev:
Tror att bilsport & mc tar hänsyn till det, men det är om du har a-begränsad. Alltså att du har "mellan kortet".

Synd, jag ska iaf gräva djupare i det...
Mer info vore tacksamt om någon har det .

SMoto skrev:

svaret är att om du har mellankort kan ett par bolag acceptera det i vissa fall. Länet samt Bilsport&MC är några som är kända för det.

Har du "A utan begränsning" räknas det alltid på ursprungseffekt!

//jaG

SMoto skrev:

Det är nog inte så mycket att gräva i.

Om du mot förmodan lyckas få billigare premie är det för att bolaget gjort ett misstag.

Dez skrev:
Det är nog inte så mycket att gräva i.

Om du mot förmodan lyckas få billigare premie är det för att bolaget gjort ett misstag.

Om motorcykeln är importerad och inreggad i Sverige med lägre effekt, borde man inte kunna få billigare försäkring då?

Importerade hojar har ännu högre premie! Ringde runt och skulle höra mig för lite och då sa dom att skade statistiken är högre på import hojar varpå premien blir högre. :kocko Fråga mig inte varför men så var det bara sa dom. Tycker inte det borde vara någon skillnad.

SMoto skrev:
Snabb fråga alla!
Jag hörde rykte om att möjligheten finns att typa en större hoj till 25kW och sedan blir försäkringen därefter. Stämmer det?
Det var ju mycket snack om att r hojjar alltid försäkras från grundeffekt.
Vilka bolag tar i så fall en strypt hoj?

De försäkringsbolag jag talat med säger att dom inte längre bryr sig om att den är strypt. Dom försäkrar full effekt på en oavsett. Undantaget är bilsport & mc som har sin mellanklass-försäkring, dom ville ha 21 000 per år i trafikförsäkring för min zx9:a på mig, trygghansa ville ha 3800 :tungan

Sirdius: Jag har pratat med bolag om samma sak och jag fick svaret att det inte är nån skillnad. Det har faktiskt inträffat att dom hittar på nån ursäkt för att dom inte vill försäkra hojen på en. :7peta

Last edited:
Det var trygghansa jag var i kontakt med. Kollade upp en Zx9R och en Cbr 900. Samma årsm och liknande miltal. Cbr:en var mer än dubbelt så dyr att försäkra pga import, men det är som vanligt med försäkringsbolag beror helt på vem man talar med.

Muskedunder skrev:
De försäkringsbolag jag talat med säger att dom inte längre bryr sig om att den är strypt. Dom försäkrar full effekt på en oavsett. Undantaget är bilsport & mc som har sin mellanklass-försäkring, dom ville ha 21 000 per år i trafikförsäkring för min zx9:a på mig, trygghansa ville ha 3800 :tungan

Sirdius: Jag har pratat med bolag om samma sak och jag fick svaret att det inte är nån skillnad. Det har faktiskt inträffat att dom hittar på nån ursäkt för att dom inte vill försäkra hojen på en. :7peta

21000 om året i trafik är en ganska bra ursäkt att inte vilja försäkra din hoj... :rolleyes:

Dom är ju såna amatörer på försäkringsbolagen, och det stör mig. Det enda dom klara är att knappa in ett regg no och få fram premien. Men hur systemet för att beräkna premier eller nåt annat har de inte en aning om.
Jag ska ha en sporthoj med men vill inte betala mer än vad jag ger för hojjen i premier, så jag vill ju kunna hitta nån "röd tråd" så man vet vad man kan skaffa för hoj. Jag har inte 25kW kort....har fan suttit på hoj sen jag var 5 år och är inte intresserad av nån glidare.....så visst, man gör ju så gott man kan för att få en premie man kan leva med

Har inte orkat läsa alla inlägg, men Folksam försäkrar på strypt effekt.
Däremot är dom så dyra att det kostar lika mycket som att försäkra på ursprungseffekt hos If

Länsförsäkringar försäkrar på 25 kw om man har A-begränsat.
Bilsport och MC försäkrar inte klass7-hojar nyare än -97(?) alls, iaf sa de det till mig.

yonsson skrev:
Däremot är dom så dyra att det kostar lika mycket som att försäkra på ursprungseffekt hos If

"Hej!
För att kunna ge dig en premieuppgift så behöver vi reg.nr på mc.n,tyvärr
så räknar vi på ursprungseffekt fast den är strypt ner till 25kw.

Med vänlig hälsning
Folksam
Pernilla Eriksson"

Dom gick på ursprungseffekten för mig iaf..

uggla skrev:
"Hej!
För att kunna ge dig en premieuppgift så behöver vi reg.nr på mc.n,tyvärr
så räknar vi på ursprungseffekt fast den är strypt ner till 25kw.

Med vänlig hälsning
Folksam
Pernilla Eriksson"

Dom gick på ursprungseffekten för mig iaf..
Man får vara lite smooth och prata med dem i telefon och förklara att man har mellanklasskörkort...

yonsson skrev:

Folksam sa till mig att de gick på ursprungs effekten när jag skulle försäkra min hoj.. Kanske har dom ändrat till att försäkra på strypt effekt nu nyligen eller??

Test i morgon....

nu har jag gjort en lista på -00 som jag ska kolla och jämföra, på mig och farsan, för att se eventuella skillnader. Det verkar inte som det skiljer så mycket på honom och mig för halvförs (ex Z1000 -03 skiljer det 1500:-)
Ska kolla blade, r6, mille, sp1 i morgon så ska vi se hur det går...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back