Strypt/ostrypt, 4-takt/2-takt

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjenare jag ska skaffa en lätt mc! :)
Jag undrar lite vad ni tycker jag ska skaffa....
Jag vill ha en 4-taktare för att de är lättare att sköta, skönare, ljud och så. men jag vill inte ha en sådan pga den dåliga prestandan. Men om jag skaffar en 2-taktare måste jag strype den till 11kw. Har en strypt 2-taktare mycket bättre prestanda än en 4-taktare? Om de inte har mycket bättre prestanda och jag vill köra lagligt (11kw) så tycke jag att det är bättre att köpa en 4-taktare.
Men sedan kan man ju också spekulera på att köra en ostrypt 2-taktare. (inte trimmad utan orginal. Då undrar jag om de flesta gör så? Och bryr sig polisen om sig om det? Vad är straffet om man blir tagen, kan det ge 2 års försenat körkort?
Jag bryr mig ej om det är en svårkörd mc eller inte. ( Behöver ej vara nybörjar mc, för jag har kört cross ett tag). Men ska gärna vara skön att köra på långt och hög prestanda.
Mvh// Ian
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kunde du inte tagit alla frågor i EN tråd istället för att göra tre nästan likadana...?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Min strypta KTM (ej en EXC!) går bättre än alla 4taktare jag kört/kört med. Men sen vet jag inte hur det är mellan dom fyrtaktarna som har fyrventils-topp osv.

Om en fyrtakt är så mycket lättare att sköta vet jag inte iofs :p
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
ledsen ville ha ny rubrik. försökte radera de andra men fattar inte hur man gör
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är det ju så att både 4-taktarna och 2-taktarna har 11 kW.
4-taktare drar mindre soppa och dom har i många fall en jämnare effekt/momentkurva. Så i praktiken får du en bättre hoj med en 4-taktare.

Annat vore om du hade ett gammalt kort där du fick köra 125:a oavsett effekt. Då är det ju högre effekt i en 2-taktare.

Sen är det väl det där med charmen med en 2-taktare i så fall. Det osar och ryker och låter ettrigt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Rent generellt så är det ju så att både 4-taktarna och 2-taktarna har 11 kW.
4-taktare drar mindre soppa och dom har i många fall en jämnare effekt/momentkurva. Så i praktiken får du en bättre hoj med en 4-taktare.

Annat vore om du hade ett gammalt kort där du fick köra 125:a oavsett effekt. Då är det ju högre effekt i en 2-taktare.

Sen är det väl det där med charmen med en 2-taktare i så fall. Det osar och ryker och låter ettrigt.

Många fyrtaktare ligger på en bit under 11kW (t.ex. XT som har 7kW), därför kan det vara roligare med 2takt även om man kör strypt.
Sen att 2taktare slukar soppa och kräver jättemycket service stämmer inte in på alla, en strypt DT drar väl 0,4 och behöver kolvbyte var 2000e mil (om inte längre)
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Många fyrtaktare ligger på en bit under 11kW (t.ex. XT som har 7kW), därför kan det vara roligare med 2takt även om man kör strypt.
Sen att 2taktare slukar soppa och kräver jättemycket service stämmer inte in på alla, en strypt DT drar väl 0,4 och behöver kolvbyte var 2000e mil (om inte längre)

0.35 l/mil när blandat att köra på 90-vägar och i samhällen =P
Med trim drar den dock bra mycket mer
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Många fyrtaktare ligger på en bit under 11kW (t.ex. XT som har 7kW), därför kan det vara roligare med 2takt även om man kör strypt.
Sen att 2taktare slukar soppa och kräver jättemycket service stämmer inte in på alla, en strypt DT drar väl 0,4 och behöver kolvbyte var 2000e mil (om inte längre)

samma sak med crm, min hade gått runt 2700 mil innan kolven flög i bitar, lite för långt med andra ord med lite hjälp på traven av en idiot som visste hur man vred på handtag. :näsblod

Men jag tror den är lite törstigare, runt 0,5 l/m
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top