Studentlägenhet till hösten?

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Till hösten ska jag börja studera i Uppsala är det tänkt, och jag undrar om någon har tips om boende?

Jag har registrerat mig på alla stora bolag och håller koll där, men om någon har något hyfsat nära Ångström, gärna med möjlighet att ha en hoj under tak, så är allt av intresse!

Dessutom kan bara en MC parkering i de trakterna vara intressant om jag får en lägenhet utan parkering, åtminstone på våren och hösten!

Mvh
Rickard

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har ingen som helst aning om hur man fixar studentboende i den här staden, men jag önskar dig välkommen till Uppsala. :tummenupp

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Jag har ingen som helst aning om hur man fixar studentboende i den här staden, men jag önskar dig välkommen till Uppsala. :tummenupp
Tack:)
hur mycket får det kosta?

Tja som ett vanligt studentrum ungefär om det har samma standard, 2500 till 3000 kr/mån, parkeringen kan väl ligga på nån hundring eller lite mer i månaden.

Men jag kan tänka mig att betala något mer för en bra lägenhet i ett bra läge, men större än en etta är jag inte i behov av för tillfället...

Som lite info röker jag inte och dricker sällan några större mängder, är väldigt trevlig och kan fixa en hel del på hus och bilar:tummenupp
Jobbar som rörläggare nu!

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Kolla studentstaden.se och de andra stora aktörerna, men utan ködagar är nog mer än studentrum svårt att få.

Sedan kollar du nationerna som brukar vara lättare att få via, om man har lite tur.

Men det bästa tipset om du ska bo i de trakterna är nog att kolla efter uthyrningsdelar i villor. Då finns säkert tillgång till garare, och du kan säkert få en bra hyra om du är händig och kan hjälpa till med huset. Dock inget bra alternativ för vilda fester :) Så kolla blocket!

Välkommen till Uppsala

Tack:)

Tja som ett vanligt studentrum ungefär om det har samma standard, 2500 till 3000 kr/mån, parkeringen kan väl ligga på nån hundring eller lite mer i månaden.

Men jag kan tänka mig att betala något mer för en bra lägenhet i ett bra läge, men större än en etta är jag inte i behov av för tillfället...

Som lite info röker jag inte och dricker sällan några större mängder, är väldigt trevlig och kan fixa en hel del på hus och bilar:tummenupp
Jobbar som rörläggare nu!

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Kolla studentstaden.se och de andra stora aktörerna, men utan ködagar är nog mer än studentrum svårt att få.

Sedan kollar du nationerna som brukar vara lättare att få via, om man har lite tur.

Men det bästa tipset om du ska bo i de trakterna är nog att kolla efter uthyrningsdelar i villor. Då finns säkert tillgång till garare, och du kan säkert få en bra hyra om du är händig och kan hjälpa till med huset. Dock inget bra alternativ för vilda fester :) Så kolla blocket!

Välkommen till Uppsala
Tack igen:)

Jo studentstaden, Uppsalahem har jag kollat på, med jag har 84 ködagar hittills:gnissla Lite svårt att slåss med dem som har 1500....

Ok! Ska kolla nationerna! Får man hyra hos vilken nation som helst eller bara den man kommer från?

Villa låter nog bäst om man får en egen lägenhet med kök och grejer (eller en snäll tant som kokar mat förstås:tungan) Ska kolla på det!

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Tja!

Studentstaden.se har massa studentrum och lägenheter. Bor själv via dom. JAg hade kanske runt 400 ködagar, det är ungefär vad som krävs för att få ett s.k. recentiorrum, dvs som bara folk som börjar kan hyra.

Annars kan jag tipsa om heimstaden.se som har hela området flogsta. Där är det lättare att få boende, dom har även garage med mc-plats.

Det bästa läget du kan få om du pluggar på Ångström är på Rackarberget, sjukt bra läge. Där bor jag, har hojen i garage i flogsta dock.

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Tack igen:)

Jo studentstaden, Uppsalahem har jag kollat på, med jag har 84 ködagar hittills:gnissla Lite svårt att slåss med dem som har 1500....

Ok! Ska kolla nationerna! Får man hyra hos vilken nation som helst eller bara den man kommer från?

Villa låter nog bäst om man får en egen lägenhet med kök och grejer (eller en snäll tant som kokar mat förstås:tungan) Ska kolla på det!

Du måste vara medlem i den nation du hyr utav, men du kan ju välja nation själv, man behöver ju inte ta den mest "uppenbara".

EDIT: Jag började plugga i höstas. Fyra dagar innan registrering hade jag ingenstans att bo, satte då ut en "önskas hyra" i unt (unt.se) och fick massa svar, bl.a. en etta i Luthagen i andra hand, där jag bor nu. Lycka till

Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Det bästa läget du kan få om du pluggar på Ångström är på Rackarberget, sjukt bra läge. Där bor jag, har hojen i garage i flogsta dock.

öh, sen när blev det bäst att bo på rackarberget om man pluggar på ångström:va

mig veterligen ligger ångs.lab. ute vid BMC, känns inte kåbo bättre att bo vid då?

till trådskaparen. För att bo hos en nation krävs att man är inskriven hos dem. Du behöver inte tex vara från norrland för att skriva in sig på norrlands nation utan man väljer den man vill. Förutom Snerikes som kräver anknytning till jus södermanland eller närke...

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Manne skrev:
öh, sen när blev det bäst att bo på rackarberget om man pluggar på ångström

mig veterligen ligger ångs.lab. ute vid BMC, känns inte kåbo bättre att bo vid då?

Hmm ja, jo Kåbo är ju iofs närmare Ångan, men det är svårare att få boende där.

Dessutom tycker jag att Rackarberget är bäst därför att:
#Det ligger hyfsat nära Ångström :tummenupp
#Det ligger nära stan :tummenupp
#Det ligger nära Flogsta (där många polare bor och mc-garaget finns) :tummenupp
#Det ligger nära Gimogatan (där man skriver de flesta tentor) :tummenupp
#Bra mataffärer finns i närheten (Folkes och Ica Luthagen) :tummenupp

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Hmm ja, jo Kåbo är ju iofs närmare Ångan, men det är svårare att få boende där.

Dessutom tycker jag att Rackarberget är bäst därför att:
#Det ligger hyfsat nära Ångström :tummenupp
#Det ligger nära stan :tummenupp
#Det ligger nära Flogsta (där många polare bor och mc-garaget finns) :tummenupp
#Det ligger nära Gimogatan (där man skriver de flesta tentor) :tummenupp
#Bra mataffärer finns i närheten (Folkes och Ica Luthagen) :tummenupp

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Haha, det var ju en objektiv bedömning......:D

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Själv bor jag 5 min cykelväg från ångströms för 1943:- i månaden, inklusive "bredband". Det är V-Dalas bostäder (på Döbelnsgatan, Kåbo) och standarden är långt ifrån hög. Vill man bo billigt finns det inget bättre alternativ för tillfället och läget är jättebra. Gillar man att gymma eller klättra så har man Stallet bara 5 minuters gångväg bort dessutom.

Ta en titt på http://www.v-dala.se/ och leta dig fram till bostadsstiftelsen där. Finns 11 utannonserade rum, med olika tillträdesdatum, för Döbeln nu! Triangeln har högre standard men ligger ytterliggare en bit bort från Ångströms. Samma för Svartman, men då kommer man lite närmare centrum också. Enda "haken" är att du måste gå med i V-dala nation om du vill ha förstahandskontrakt.

Lycka till med bostadsjakten..

Får man hyra hos vilken nation som helst eller bara den man kommer från?

Vissa nationer har lite krav om anknytning till länet.. tror att V-dala är rätt snälla på den fronten dock. Lättast är väl att ringa och höra sig för..

Last edited:

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Lånar tråden och lyfter lite då även jag önskar tips om boende till hösten.
Jag har pluggat i Uppsala i 1,5år och blir nu utslängd av tjejen jag delar lgh med då hon hellre vill dela den med sin pojkvän..
Var letar man lgh då man inte får bo i studentrum? Jag har hund och får inte bo på korridor och innan jag får ihop ködagar för en lgh på Studentstaden så är utbildningen slut. Likaså med Uppsalahem, har stått i kö i 2 år och har långt kvar innan jag kan få en lgh där.
Och då sporthoj är ett allvetande forum så kanske någon har några kreativa tips.

/ Isa

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ett tips är att ringa till Upplandsknekten. De äger och förvaltar fastigheter på Eklundshofvägen vilket ligger alldeles i närheten av Ångström. Det går att skicka en intresseanmälan via deras hemsida, men du har större chans att få napp om du ringer.

http://www.upplandsknekten.se

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping