Studiebidrag för sommarkurs!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Tjenna!

Det är så att jag undrar lite va ni har för erfarenheter av att få bidrag för sommarkurser ni har läst? Jag pluggar vid högskolan så jag har alla poäng denna terminen. Ska jobba i sommar, men ska trots allt försöka plöja igenom en sommarkurs också...undrar nu hur det funkar att få studiebidrag (inte studiemedel) för en 5p sommarkurs?

Man får juh ansöka om bidrag, men är chansen stor att man INTE får eller?

Nån som vet vad som gäller för detta...som kan förklara lite?

/KaliZ

Kommer ihåg att det var ett antal som begärde och fick förlängt bidrag när deras exjobb gick ut över sommaren. Borde finnas system för det där.

Bara att ringa CSN, de svarar väl år 2007 eller nåt...

/J

RG500-Johannes skrev:
Bara att ringa CSN, de svarar väl år 2007 eller nåt...

/J

aa, dom är hur sega som helst. SKulle få csn korten för länge sen, men dom har man inte sett något av. Men det komnstiga var att en i min klass hade fått CSN kort och då fick han två stycken men ingen annan har fått :confused: :va

Men antar att du redan sökt sommarkurs annars är det lite sent nu då knappast någon tackar nej. Alltså inte ofta de som är reserver kommer in. Jo du får bidrag om du läser sommar kurser. Om du läser 10P så ligger väl bidraget runt 6 tusen ungefär, inte helt säker. Och har du tagit alla poäng höst och vår terminen så är det inga problem att få bidrag . Då dom räknar poängen över hela året .Från höstterm börjar till vårterm. slut. Har du dock kanske bara tagit 25-30 poäng så är det inte säkert att du får. Och om du får så måste du se till att ta dessa poäng annars riskerar du indraget bidrag nästa hösttermin. Har en del kompisar som uttnyttjar systemet och "läser" en sommarkurs på 10 P och kasserar då in mellan 6-8 tusen utan att göra ett skit. De är bara ute efter pengarna.

edit:ohj blev mycket särskriving

KaliZ skrev:
Tjenna!