Stuntbroms från styret till bakbroms-skivan.

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Goddag mitt i natten! (03:35)

Har köpt mig en fiddy, ska stunta den lite med stuntbåge, pegs på baksvingen och som rubriken lyder "broms från styret till bakbroms-skivan".

Jag undrar om någon vet vart man kan köpa ett dubbelkommandos-bromshandtag så man kan ha en bakbroms och koppling på vänstersida av styret. Och om det finns några bromsok som är konstruerade för detta?

Tack på förhand!

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
50Stunt.com har en del grejjer men jag antar att du har hydrauliskt system och inte vajjer/trumbroms?

På en sån liten hoj borde det vara enklast att dra en bromsslang från bromspumpen på styret ner till bakre bromspumpen där bromsvätskebehållaren skall sitta, antagligen behöver du köpa/svetsa en adapter. Annars om du vill köra med två ok istället med ett separat system är det bara att börja leta efter ett lämpligt ok som skulle kunna passa, finns mängder på ebay och sedan fixa en matchande pump i rätt storlek (finns också på ebay). Är du sedan någorlunda händig är det bara att bygga en adapter av lite metall/plattjärn så det nya oket passar.

DinoLj

Gbgx3m
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
Beta rr stuntedition..
50Stunt.com har en del grejjer men jag antar att du har hydrauliskt system och inte vajjer/trumbroms?

På en sån liten hoj borde det vara enklast att dra en bromsslang från bromspumpen på styret ner till bakre bromspumpen där bromsvätskebehållaren skall sitta, antagligen behöver du köpa/svetsa en adapter. Annars om du vill köra med två ok istället med ett separat system är det bara att börja leta efter ett lämpligt ok som skulle kunna passa, finns mängder på ebay och sedan fixa en matchande pump i rätt storlek (finns också på ebay). Är du sedan någorlunda händig är det bara att bygga en adapter av lite metall/plattjärn så det nya oket passar.
Vore det inte lättare om man bara körde på lite ''moppe''-stil genom att bara fixa en liten järnplatta och bulta ihop två ok? med tanke på att det är en fiddy och inte en 600 tex ? Alldeles för komplicerat och köpa special byggda pumpar när man kan lösa det så enkelt och billigt.

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Vore det inte lättare om man bara körde på lite ''moppe''-stil genom att bara fixa en liten järnplatta och bulta ihop två ok? med tanke på att det är en fiddy och inte en 600 tex ? Alldeles för komplicerat och köpa special byggda pumpar när man kan lösa det så enkelt och billigt.

Typ det jag menade men jag har ju ingen aning om hur det ser ut på hans fiddy, om det finns fästen/hål på orginaloket att bulta fast ett till på.
Är du sedan någorlunda händig är det bara att bygga en adapter av lite metall/plattjärn så det nya oket passar.

Specialbyggda :confused:, behöver väl fortfarande en handbromspump så det är väl lika bra att hitta en i passande storlek?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
En tanke bara, är det inte bara att skaffa en lämplig bromspump på styret med en slang till det befintliga oket och sätta på en dubbel banjobult på oket. På det viset har du både vanliga fotbromsen på bakhjulet samt ett bromshandtag på vänster sida på styret. Alltså en köpelista på bromspump, bromsslang och dubbel banjobult.

/A

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
En tanke bara, är det inte bara att skaffa en lämplig bromspump på styret med en slang till det befintliga oket och sätta på en dubbel banjobult på oket. På det viset har du både vanliga fotbromsen på bakhjulet samt ett bromshandtag på vänster sida på styret. Alltså en köpelista på bromspump, bromsslang och dubbel banjobult.

/A

Det där är ett skit bra sätt att göra det på...

Ifall du inte vill ha en fungerande broms, utan en broms som endast pumpar upp olja i bromsvätskebehållaren till fotbromsen.

Dra bara en slang från handbromspumpen till en m10x1.25 (eller 1.0) gänga som du svetsat på fotbromspumpen där hållaren till slangen för bromsvätskebehållaren sitter och skruva på bromsslangen där.

DinoLj

Gbgx3m
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
Beta rr stuntedition..
Typ det jag menade men jag har ju ingen aning om hur det ser ut på hans fiddy, om det finns fästen/hål på orginaloket att bulta fast ett till på.

Specialbyggda :confused:, behöver väl fortfarande en handbromspump så det är väl lika bra att hitta en i passande storlek?

Aoo, bygga längs svingen går ju oxå annars.

nej syftade på färdigbyggda stuntbromsar, men visst jag fattar du vad du menar, fast eftersom det är en fiddy så kan han ju i stortsätt köpa ett bromssystem från en moped tänkte jag.

Trådskaparen kan väl lägga upp en bild så alla andra kan ge lite mer exakta svar?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin