Det var den här "typen" av rotationsdämpare BG hade 1a året när han körde på Isle of Man i Manx GP.
Den gick sönder, så det var bara att bryta det loppet för BG.
Generell ju kortare momentarmen är dessto större blir påfrestningarna "krafterna" på det som ska dämpa momentet.
För moment = kraft x momentarm.
När jag av en begagnad Lambretta scooterdämpare gjorde en hydraulisk styrdämpare till min BMW R60 (som verkligen behövde styrdämpare), mekanisk friktionsdämpare var original, så valde jag att sätta ena fästet på gaffelbenets utsida och det andra fästet på ramröret bakom gaffelbenet.
För att få så stort avstånd som möjligt mellan vridningsaxeln i styrhuvudet och fästet för styrdämparen, fästet på gaffelbenets utsida.
För att minska belastningen på styrdämparfästena.
Jag hade aldrig valt en rotationsdämpare av den typen som Scott erbjuder.
Fördelen är väl endast att det bara är att beställa och skruva dit.