styre?

viksten

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
norsjö
Hoj
gsx1100-84
hej,jag har en dum fråga.
varför ska man ha vikt längst ut på styret?
wobbel eller?? :confused:
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
TROR det är för att minska vibrationeer i styret, är inte helt säker... har för mig det iaf, låter ju troligt...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
MRX_Martin skrev:
TROR det är för att minska vibrationeer i styret, är inte helt säker... har för mig det iaf, låter ju troligt...

Stämmer bra!

Det går också bra att fylla styret med blyhagel om man inte har möjlighet att sätta på ändar.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har svårt att tänka mig att det gör stor skillnad med vikter eftersom det inte finns på från början på många hojar. Det borde ju rent logiskt sätt i alla fall finnas som orginal-tillbehör till de flesta hojar vilket det inte verkar göra.

Tycker bara det e fult med styrändar.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jupp,

man minskar vibrationer gm att öka vikten på styret,
ju längre ut desto större effekt (hävstångsprincipen).

De flesta bågar som leveras med clip-ons har tunga styrändar.

v11_26_2.jpg
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Den borde bli mer wobbelbenägen m vikter i styrändarna. Resonansfrekvensen sjunker o då blir automatiskt dom dämpande förlusterna förhållandevis mindre.

Men wobbel beror på så många samverkande saker, så för en spec. hoj kan det vara tvärtom.

Packade blyhagel dämpar säkert vibrationer I SJÄLVA STYRET bättre än vikter. En påse blyhagel klingar ju inte så mycket....
/u
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
blyhagel packade i silicon in i styrets ändar
är ett trick för den som inte vill han stora styrändar.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
En annan praktisk detalj är ju att utan styrändar blir det som en hålpipa i ändarna. Det är säkert inte mysigt att landa på ett styre med vikter, men det känns nog värre om styret stansar ut ett snyggt hål i skinstället och ett lika snyggt hål i exempelvis höften!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pilsner skrev:
En annan praktisk detalj är ju att utan styrändar blir det som en hålpipa i ändarna. Det är säkert inte mysigt att landa på ett styre med vikter, men det känns nog värre om styret stansar ut ett snyggt hål i skinstället och ett lika snyggt hål i exempelvis höften!

Det har jag testat, en idiot som åkte cross med söndervurpade gummiändar på styret givetvis vurpade han in i mig. :mad: Fick styret in i låret vilket var allt annat än skönt.
 

Raul

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Örsundsbro
Hoj
XT660X SM
gthyni skrev:
Jupp,

man minskar vibrationer gm att öka vikten på styret,
ju längre ut desto större effekt (hävstångsprincipen).

De flesta bågar som leveras med clip-ons har tunga styrändar.

v11_26_2.jpg


En sån backspegel vill jag ha! :Bugar

Modell.... tandläkarspegel?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tanken att öka vikten på hojen känns jävligt konstig :)
Man kan ju sätta på kellerman-blinkers längst ut på styret. Då borde det bli lite tyngre samtidigt som man får en funktion på köpet. -Ett litet tips bara.

km.jpg

5.jpg

56m.jpg


:spammer
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Är det meningsfull att fylla styrändarna med blyhagel/silikon på en supermotard? Vibrationerna på en stånka bör ju rimligen var mer lågfrekventa jfrt med en 600 radfyra så det kanske inte påverkar på samma sätt på motarden? Är ju lite jobbigt när man ibland nästan självsvänger efter att ha kört längre sträckor :hihi
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vibrationsisolering bygger på att resonansfrekvensen är lägre än vibrationerna, o det kan vara svårt att få till på en stånka genom att sätta vikter på styrändarna. Dessutom ökar resonansen i styrka när den sjunker i frekvens, men det kan ev. packade blyhagel hjälpa till att dämpa.
/u
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Vibrationer kan slå sönder kapillärkärlen i fingrarna, stånka/duccevibrationer(långslagiga) lever rövare med handleder och näshår. Känns som det kan kvitta när man ändå kraschar ett par tre gånger per år..
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top