Styrlagerbyte...nån som e sugen?

YouKnowMe

Hmm...
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
KTM SuperDuke R
Har fått för mig att mitt styrlager är helt jävla slut :huvet
Så nu måste man väl till å byta det...har dock aldrig gjort det förut och det är ju dumt att paja nåt så jag undrar om nån har tid att hjälpa mig med det (mot en liten peng såklart...en öl kan jag slänga in också :fyllisar ). Vette fan inte ens vad de e för verktyg som behövs...allt skulle jag tippa :tungan

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hur yttra sig felet ?

Sen är det ganska lo-tech att byta styrlager,det räcker med en hylsnyckelsats och en momentnyckel (har ett par om du vill låna)

YouKnowMe

Hmm...
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
KTM SuperDuke R
Felet yttrar sig på två sätt, för det första så låter ju det när man bromsar (inte så farligt så man hör det när motorn är igång :tungan ). Sen det som e äckligast...man ser hur den övre gaffelkronan rör sig flera mm!

Karsten Janker

Karsten J
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yzf750r -93
WuzUp skrev:
2122450 Har fått för mig att mitt styrlager är helt jävla slut :huvet
Så nu måste man väl till å byta det...har dock aldrig gjort det förut och det är ju dumt att paja nåt så jag undrar om nån har tid att hjälpa mig med det (mot en liten peng såklart...en öl kan jag slänga in också :fyllisar ). Vette fan inte ens vad de e för verktyg som behövs...allt skulle jag tippa :tungan

Låter slut! Skriv gärna hur det gick att byta sen! (tror att jag behöver byta snart åsså)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
det är inte så svårt att byta men du måste ju ta bort hela gaffeln så du måste palla/ hissa upp hojen på något sett

Hör av dig om du vill ha lite tipps.

Mvh Oskar

YouKnowMe

Hmm...
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
KTM SuperDuke R
Lite tips?! Jag behöver mycket! :3freak
Risken att göra fel när man inte gjort det förut är hyfsat mkt större än när man gjort det 100ggr förut så de e klart man vill tänka efter både en och två ggr. Därför vore de bra att ha med sig nån som gjort det förut :7peta

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Skaffa en sprängskiss (kolla i teknik o mekforumet) och ta det lungt så går det bra,det enda som kan vara jobbigt är den nedre lagerbanan som brukar sitta ganska hårt.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
WuzUp skrev:
2126222 Lite tips?! Jag behöver mycket! :3freak
Risken att göra fel när man inte gjort det förut är hyfsat mkt större än när man gjort det 100ggr förut så de e klart man vill tänka efter både en och två ggr. Därför vore de bra att ha med sig nån som gjort det förut :7peta

Börja med att köpa en styrlagersats från duells!

Leta sedan reda på en spränskiss

demontera kåpor och tank för att på lämligt sätt kunna hissa upp hojen så du kan ta loss hela framgaffeln

ta bort båda gaffelbenen sedan övre och undre styrkrona!
Kan vara svårt som fan att få loss de gammla lagerbanorna sitter i ram och på undre styrkrona men våld löser det mesta!

sedan på med de nya lagrerna glömm ej tätningarna !!!!!

på med fett med fett och montera!

lycka till!

YouKnowMe

Hmm...
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
KTM SuperDuke R
Eftersom tiden till besiktning är knapp och jag har ont om tid så kan jag betala en slant för att få hjälp med det här ingreppet...någon som vill ta på sig ett litet helg-jobb? :7peta

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
WuzUp skrev:
2133225 Eftersom tiden till besiktning är knapp och jag har ont om tid så kan jag betala en slant för att få hjälp med det här ingreppet...någon som vill ta på sig ett litet helg-jobb? :7peta
Skicka mig ett PM så kanske vi kan hitta en lucka i schemat för din hoj..

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
duke_gbg skrev:
2133257 Skicka mig ett PM så kanske vi kan hitta en lucka i schemat för din hoj..
Ta nu ordentligt betalt! Du får ju inte gå back :)

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION