Styrvikt

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Tjo!
Mina två cylindrar gör att jag efter en timme inte har någon känsel kvar i händerna, bara ett pirrande som tagit över känseln..
Såå.. tänkte sätta i lite styrvikter som inte bara är dekorativa..

Skruvade ut den ena idag och den väger 35 gram (alltså inget) och den ser ni på bilden längst ner..

Nu är det så att jag har läst på lite, och tydligen är de som är universal-vikter med gummi inte lika effektiva, och vill därför inte ha en sådan.. Plus att jag gillar utseendet på den jag har idag..

Var hittar jag en som passar min hoj, är nåt liknande det jag har idag, och har en vikt på 200 gram eller mer?? Kan inte hitta...

Bifogat

• Vikt.jpg
    Vikt.jpg
    38.3 KB · Visningar: 193

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om du gillar utseendet så kan du be en mekanisk verkstad (eller nån annan) att svarva till en kopia i tyngre material.

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag är ledsen om jag kapar tråden men när vi ändå är inne på styrvikter.

Hur effektivt är det och vart finns några universial/standard alternativ att köpa?

Kan ibland få samma tendenser till vibrationer att det vid långkörningar gör att vänster hand domnar. Skulle vara trevligt om man kunde motverka det på detta sätt.

sportbike

Guest
Nu vet jag inte om du har ett gängat hål inne i styret, eller om det sitter en expander original, men det finns ett stort utbud hos Roffes Motor om jag minns rätt.
Annars finns det rätt tunga ändar original på många hojar, eftersom många tar bort dom och ersätter med lite snyggare alu-ändar så borde det finnas mängder av vikter som ligger och skräpar hos folk.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det funkar faktiskt.
Luftgevärsammunition är billigt o bra.

Blir det inte svintungt om hela styret är fullt av hagel? Typ 2 kg om jag inte räknar helt galet för ett ordinärt fatbarstyre. Har funderat på detta lite grann men inte kommit på nåt sätt att få till ett stopp en bit in i styret.

sportbike

Guest
Blir det inte svintungt om hela styret är fullt av hagel? Typ 2 kg om jag inte räknar helt galet för ett ordinärt fatbarstyre. Har funderat på detta lite grann men inte kommit på nåt sätt att få till ett stopp en bit in i styret.

Man kan ju fixa ett stopp en bit in med en vanlig vinkork.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Om man som jag i stället inte vill ha vikter på styränden? Jag tycker att det är snyggare utan samt att jag aldrig störts av vibrationer, (satt plastpluggar original). Var köper jag snygga "pluggar" liknande nedanstående exempel?

http://www.britalianracing.se/index.php/rizoma-styrandsvikt-3.html

Skulle gärna ha ett par Rizoma, men har ingen lust att slänga ut 770:- för dem, trots att posörfaktorn är väldigt hög.:tummenupp

Edit: Det kanske är pris/par förresten? :va Då är det ju en helt annan bollmatch. Läge att skicka iväg ett mail och fråga.

Edit igen: Jo, det var pris/par. Beställt och klart.:tummenupp

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Man kan ju fixa ett stopp en bit in med en vanlig vinkork.

Funkar det på ett fatbar-styre då? Det vidgar ju sig precis efter handtaget, tänker att korken med tiden bara faller in och blir omöjlig att få ut. Kanske om man trycker in en jäkla massa korkar som mothåll? :va

Apropå vibrationer i styret förresten, hjälper det att lägga en bit gummi mellan riser och styre, typ en bit cykelslang eller motsvarande? Nån som testat kanske?

sportbike

Guest
Funkar det på ett fatbar-styre då? Det vidgar ju sig precis efter handtaget, tänker att korken med tiden bara faller in och blir omöjlig att få ut. Kanske om man trycker in en jäkla massa korkar som mothåll? :va

Njaäe......vet inte.

Apropå vibrationer i styret förresten, hjälper det att lägga en bit gummi mellan riser och styre, typ en bit cykelslang eller motsvarande? Nån som testat kanske?

Förmodligen inte, du måste ju dra överfallen rätt hårt för att styret inte ska röra sig och då är gummina redan rätt så platta.
Men prova.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Nyare japanska crosshojar (CR,KX,RM har, ej på YZ) har ju gummiuphängt styre, kanske kan få ett sånt att passa på nåt vänster ?

Last edited:

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Hoj
2008 kawasaki z1000
många av mina kompisar som hade dom problemen med för mycket vibrationer i styret
löste problemet med att ta bort den ena styrvikten och fylla styret med vanlig sand och en del fyllde det med blästersand och problemet försvann.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Förmodligen inte, du måste ju dra överfallen rätt hårt för att styret inte ska röra sig och då är gummina redan rätt så platta.
Men prova.

Ja, antagligen. Får göra det.

Nyare japanska crosshojar (CR,KX,RM har, ej på YZ) har ju gummiuphängt styre, kanske kan få ett sånt att passa på nåt vänster ?

Ja, om inte annat kanske man kan ta en titt på dessa för att få inspiration för hur man löser det själv.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Beställde till slut styrvikter från Manic Salamander i Usa.. Och de kom idag.. 450 kr + 220 kr frakt..
(Länk)
Vissa besvikelser dock..

Jag betalade som sagt $32.40 (220 kr) i frakt men paketet var bara frankerat med $13.95 (under 100-lappen).. känns surt..

Jag beställde "Stainless Steel" men fick den svarta varianten..

Funderar på att behålla de ändå.. ser inte fy skam ut när jag provade den ena.. och slapp tullen.. Grymt tunga.. 350 gram enligt vågen (plus skruvdelarna) så de ska nog göra susen..

Bifogat

• weight1.jpg
    weight1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 111
  • weight2.jpg
    weight2.jpg
    100.3 KB · Visningar: 194
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...