Sugkoppsfäste till GPS

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Hej!

Har en Zumo 660 som jag överlag är nöjd med. Det har dock dykt upp ett problem som jag (kanske) kan lösa på två alternativa sätt. Det gäller sugkoppsfästet för gps:en i bilen. Ja, jag vet att det här är ett hoj-forum men jag skickar ut frågan ändå;

Sugkoppen (gummit) har antagligen blivit hårt med tiden, det är drygt 2 år sedan jag köpte gps:en och bil-fäste såväl som mc-fäste monterades dit för att sitta där kontinuerligt. Eftersom gps:en "ramlat ner" från rutan några gånger då sugkoppen tappat "suget" undrar jag om någon vet om det lönar sig att "fixa till" sugkoppen - typ rugga upp eller liknande - eller om jag får köpa en ny.

Har letat en del och konstaterat att det finns nya fästen på Komplett och Inwarehouse för en inte alltför skräckinjagande penning. Inte billigt - ca 600 - men heller inte ockerpris som emporolive vill ha - 1100 - för samma pryl. Det var från emporiolive jag köpte den från börja och där jag började kolla. Man kan köpa den något billigare ändå, från exempelvis staterna, men jag är osäker på hur "tryggt" det är och hur lång tid frakten tar.

Någon som vet om det "går" och är lönt att friska upp ett troligtvis trött gummi?
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur fästet ser ut?

Vi ska se, tog några kort. Ett är skarpt, ett annat suddigt men ändå "tydbart". Den skarpa bilden visar hela fästet, på den suddiga har jag vikit upp gummit som är några millimeter tjockt. Det sitter en fjäder under som såvitt jag kan bedöma det tjänar 2 funktioner;

1 - Utgöra fäste för gummit

2 - Vara en "fjäder" mellan gummi och bilruta så man kan pressa underifrån på hållaren och när man fäller upp spaken som sitter under "gummihållaren" ska man låsa hela kitet mot rutan.

Man ser inte spaken tydligt på någon av bilderna, men kan ana den bakom/ovan gummihållaren på den skarpa bilden.
 

Bifogat

  • Närbild sugkoppsfäste GPS 1 komprimerad.jpg
    Närbild sugkoppsfäste GPS 1 komprimerad.jpg
    14.3 KB · Visningar: 22
  • Närbild gummi sugkoppsfäste GPS.jpg
    Närbild gummi sugkoppsfäste GPS.jpg
    19.6 KB · Visningar: 25

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Om gummit blivit hårt är det nog inte mycket man kan göra, möjligen smörja in det på något sätt. Rugga upp gör det nog ännu sämre eftersom det måste vara lufttätt för att det ska funka.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Om gummit blivit hårt är det nog inte mycket man kan göra, möjligen smörja in det på något sätt. Rugga upp gör det nog ännu sämre eftersom det måste vara lufttätt för att det ska funka.

Ok, tack för tipsen!

Såg nu vid en närmare titt att en kontakt fått en smäll och lossnat från kretskortet (skruvade bort bakdelen av hållaren). Det finns en kontakt kvar - en "mini-usb" - men frågan är om det är lönt - måste köpa en annan kabel i så fall - och med tanke på att grundorsaken till problemet är en troligen "tröttkörd" gummipropp (i brist på bättre ord) kanske det är lika bra att hiva eländet.

Meningslöst att kosta på en annan kabel om grundproblemet kvarstår...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top