Sukka RF600R eller 750R det R ?

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
Skall till all sannolikhet byta upp mig nu till våren.

Frågan är RF600R -93 är ju förbannat snygg (röd förstås) men hur är den att åka på? Ett annat alt. är Gixxer 750R -88->92 dvs en oljedryp. Största fördelen med den vad jag har hört av andra är att motorn skall tydligen vara i det närmaste skottsäker..

Eller finns det andra objekt för prislappen runt 30-35kkr??

Skall tilläggas att jag tog kortet förra året och vill inte ha ngn jättekostnad på försäkringen.

Kollade runt lite och skulle få ge 340:-/mån helår/halvförs. för en RF och det tycker jag är klart överkomligt.

//Linkan

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Tjena!

Jag har precis köpt mig en RF600r som första cykel. Har iofs inte kört särskilt mycket med den ännu men det lilla jag testat så verkar den helt okej. Har iofs inte så mycket att jämföra med men ändå.

Att den är billig i inköp och billig i försäkring hjälpte till i mitt val av MC. Jag betalar 200kr i månaden för halvförsäkring när den är påställd och betydligt mindre när den är avställd.

Som student måste man tänka på pengarna tyvärr...

Inte mycket vettigt sagt av mig men ändå :)

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Stötdämparna har väl en tendens till att va väldigt mjuka framtill om jag inte minns fel.

Personligen gillar jag RF600 och RF900 skarpt. Var väldigt nära att slå till på en 900 tidigare i år. Det enda negativa om utseendet är väl att bakdelen är gigantisk, men det är min högst personliga åsikt. Tror man kan få mycket trevligt på en sån hoj. :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Både rf600'an (vattenkyld) och den gamla gsxr750 (olje/luft) är väldigt tåliga motorer - när dom väl blivit varmkörda. Hugget som stucket vilken du väljer. gsxr750 är lite mer lätttrimmad, speciellt 88-89.

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
andersbrink skrev:
Både rf600'an (vattenkyld) och den gamla gsxr750 (olje/luft) är väldigt tåliga motorer - när dom väl blivit varmkörda. Hugget som stucket vilken du väljer. gsxr750 är lite mer lätttrimmad, speciellt 88-89.

I ditt fall så anar jag en viss färgad åsikt med tanke på dit val av hoj ;)

Är det lika lätt som folk säger att det är "bara" att pytsa in en 1100 i en 88-90 750 ramen??

Du gixxer allvetare från Hääsunna:
Varifrån kommer RF motorn är det en ny motor?? För gsx600f är väl luftkyld, eller är jag ute och cyklar??

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ska du ha en hoj från det århundradet är det YZF 750R som gäller. Det var den värsta sporthojen på de tiden!!

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Blade skrev:
Ska du ha en hoj från det århundradet är det YZF 750R som gäller. Det var den värsta sporthojen på de tiden!!

Har du glömt att cbr 900 rr slog världen med häpnad 1992 ? :fakta

/benfre

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Pondus, du har PM

//Tobias

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Pondus skrev:
Varifrån kommer RF motorn är det en ny motor?? För gsx600f är väl luftkyld, eller är jag ute och cyklar??

Alla Katanor (dvs "F") är luftkylda. Det skiljer inte så mycket mellan vatten- och luftkylda, egentligen. RF900 och GSXR1100W är i princip identiska sånär som på slag och borr.

En luft/olje 1100 passar som gjuten i en 1985-1991 750-ram. Du får dock räkna med att luftburken inte passar så där värst bra. Avgasröret lär nog också bytas.

Jag har en 1371-motor liggandes, intresserad? :D

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Detta tips bla fick jag när jag köpte min :

"Kolla att du inte har ett rökmoln efter hojen när du varvar ur den fullt på ettan. Min RF åt tändstift när jag köpte den och det är inte kul. I början kom jag nästan 100mil på en uppsättning tändstift, men mot slutet blev det bara mellan 10-20. Då tröttnade jag. Stiften kostar runt hundringen styck. Går ett så går alla. Det var ganska lätt att fixa med nya trottelnålar och nålmunstycken(emulsionsrör). Det var lite svårare att konstatera problemet. Tvåans växel kan vara ganska bra att stressa under test. Mycket bakhjul med växelmiss som följd kan vara förödande. Styrlager, drivpaket och andra slitageprylar kan ju vara bra att kolla. Mitt bakhjulslager är på väg att ta slut nu efter 5000 mil, men det är ju som sagt ganska normalt slitage. I övrigt finns det inte så mycket att klaga på och med tanke på att den har gått så långt som den har så är den en riktig slitvarg. En 600 får ju slita ganska mycket för att hänga på dom stora pojkarna. Det finns säkert problem som har funnits innan jag hade hojen, men under dom 4 åren och 2000 mil jag har haft den så är det bara ett riktigt problem jag har haft, och framförallt kolla så att hojen inte vart "klotad".

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Har kört ca 1500mil med min sen jag köpte den.Inga problems,förutom att den kan vara svårstartad i fukt och kyla och att bakdämparen är lite väl mjuk.Och sen är den ju jä-t snygg! :squid

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...