Sundsvall -71/-72/-73/-74

Velocette

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
BMW R80ST / Aprilia Caponord
Jag var på genomresa innom Sundsvall 1971 t.o.m. 1974. Då kom jag från Tromsø, Norge och skulle til en kusin i Gøteborg. Hojen var en ny BSA Lightning. Det var inte många hojar på E4 då. Jag tog kontakt med nogra knuttar som hørde til mc-kåken ved skidbakken. Der var jag velkomen. Dom lånade meg en nyckel til mc-kåken. Der fick jag ligga øver hur lenge som helst.
Det var jukeboks, kylskåp och god stemning der. Jag kommer icke ihåg nogra namn, men det var en som åkte Bonneville 650.
Knuttarna samlades på et fik mellan stan och mc-kåken.
Det var en Velocette Truxton i Sundsvall då. Den glømmer jag aldrig. Derav mitt alias. Men han som kjørde den, såg jag aldrig på kåken.
Det var et lite gatukøk i stan med trevlig personal. Der åt jag grillspett.
Ett eller två år senare (1972) var jag igjen på gjenomresa, då på BMW R75/5.
Då var mc-kåken flyttad på andra sidan av stan, och lite lengre iveg.
Det var inte så trevlig at kåken var flyttad tyckte jag då. Men jag kommer ihåg en flicka som då åkte Honda 500 four. Konstigt ?
Det skulle vare trevligt om nogon som leser dette åkte hoj i Sundsvall på den tiden.
Pete

Last edited:

Fabrikörn

Livet leker med nya ljuddämpare...
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
VTR Firestorm
Velocette skrev:
Jag var på genomresa innom Sundsvall 1971 t.o.m. 1974. Då kom jag från Tromsø, Norge och skulle til en kusin i Gøteborg. Hojen var en ny BSA Lightning. Det var inte många..
Pete
Hej Pete
Jag är född 1963 och har en bror som är född 1953 som åkte väldigt mycket då, första gången jag var med på hojträff var 72 tror jag bakpå brorsans hoj, jag var med på många ställen så jag känner igen mycket av det du skriver.
(Skaffade själv hoj 1979)

Du skriver inte vilken klubb du menade men jag antar att det var SMCC eller Södermalm Kräks som jag själv var med i, var några som bröt sig ut SMCC och startade den klubben.

En välpreppad Bonneville man kommer ihåg som kallades "Åska" hade tvillingarna Håkan "Tosse" Lindström och Leif "Sotis" Lindström.

Sen skriver du inte när du var på genomresa men jag är bra säker på att tjejen på hojen var Agneta från Hudiksvall som var i Sundsvall en hel del, inte en aning vad hon hette i efternamn men hon hade fantastiska tuttar.

Jag kan ta fram fakta om du vill men ett tips om du vill träffa folk från den tiden är att åka på Bushmen riders hojträff(http://www.bushmenriders.com) eller Adas MCs träff(http://www.adas-mc.com) , där kommer både nytt och gammalt folk fram från den tiden.
Träffade förresten Agneta(tjejen med Honda 500:an) på Bushmen i år.

Jan "Fabrikörn" Wikström
jan.wikstrom@sverige.nu

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Fabrikörn skrev:
Tjena Minus8, man kan fortsätta att parta när man blir äldre :hihi fast lättast är det att parta när man är ung, så japp du vann :yoparty

vad vann jag då :va

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...