Superduke eller Hayabusa ?

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Sitter och funderar på om jag skall ha en "Busa" eller en Superduke som nästa hoj.

Fördelar ?
Nackdelar ?

Någonstans har jag för mig att KTM har grymt täta serviceintervaller, kan det vara så ?

Fart eller lek..... I-landsproblem, dock en viktig fråga...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Som att välja mellan kokt lever och hallontårta när man blir sugen på något gott......:va

Kokt lever när man är sugen på något gott? :gnissla

Jag hade valt SD:n, min hallontårta, alla dagar i veckan. Snyggare, roliga i vettigare farter, tvin mm.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kommer alrdig att äga en Fettobusa, men det är ju min åsikt.

Släng upp en poll så får du veta vad ALLA ANDRA tycker....

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Det är 750mils intervaller på Superduken som förövrigt är en grymt kul hoj. Dock inte så kul att burna motorväg med..

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Inget snack. Busan är stor, tung och bullig, sen är det ju en sån där hoj som det brukar vara eld-flejms och dödskallar på. :död
Superduken låter som det enda rätta! :tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tror jag skulle valt en SD(R) om jag var i din sits. Mest för jag gillar tekniskt banåka och bus. Busan är absolut ingen dålig hoj, men kanske aningen stor och tung för min smak. Till Busans försvar ska sägas att jag aldrig testat någon, så det är lite spekulationer där angående vikt/smidighet....

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Superduke är inget man åker längre sträckor på motorvägen med till det finns touring hojar ;) Men gillar man Busa och åka på kurviga vägar så är den svårslagen sedan får man det feta twin ljudet som en bonus .
Tur att man inte är färgad ..Orange :)

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
Superduke -08
Busa Vs Superduke.

det är ju svårt med tanke på att det är 2st helt olika hojar, jag själv kommer byta i år, från busa till Speed triple.

Hayabusa
jag kan säga såhär, har bara ägt busa fram till denna säsong, har bara gott att säga om hojen, försäkringen inte så mycket. ap-dyr , inte så mycke däckslitage, bra service intervall på ca 650mil(om jag minns rätt), en skön hoj om man gillar köra mycke motorväg. mycket bekväm körställning och en bra skjutshoj/packhoj. det finns helt enkelt pulver så det räcker.

Superduke.

har provkört den, det stod mellan den och S3, men valde S3, mycke på grund av att SD är för rå för min smak, det är ju en twin, mysigt ljud men är som den ser ut attack =), ingen hoj att skjutsa på och ingen motorvägs plöjare.

du får helt enkelt ransaka dig själv, vad för typ av hojåkning kommer du ägna dig åt.

God Hunting:tummenupp

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Två helgutna hojar inom olika områden

Hayan är smidig och skitkul på all landsvägskörning. vikten är bara problem när du tar ut den på bana eller är inne bland bebyggelse.

SD:n har buspotensial i alla lägen och behöver inte lämna tätorten för att vara rolig. Det är som de flesta andra skriver; hojar för olika platser/körningar.

Båda är roliga på sitt sätt. Provkör båda i sitt rätta element så hittar du nog rätt.....Men tänk på att de oranga är snabbast, oberoende märke:tummenupp

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Skulle tippa på att en SD skulle vara enklare att parkera utanför huset då jag har ett par trappsteg ner... PHACK för att släpa en Busa upp för dom..

Toppfarten på en SD ?

sportbike

Guest
Skulle tippa på att en SD skulle vara enklare att parkera utanför huset då jag har ett par trappsteg ner... PHACK för att släpa en Busa upp för dom..

Toppfarten på en SD ?

Gissar på:
Mätarfart 260, verklig fart runt 240?

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Superduken är bekväm att köra långt med i vettig fart, körde Norgetouring i fjol med min. Grymt bekväm körställning och inga problem att marscha 120-140 i mitt tycke. Det är milsvid skillnad mellan Hayabusa och Superduke och jag köpte min för att ha härligt twinljud, grymt gassvar och ordentligt bottenvrid samtidigt som jag ville hålla nere farten. Provkör båda och känn efter själv! Försäkringen på Superduken är riktigt vettig, relativt sett, via bilsport och mc. Jag betalar 3900 halvförsäkring helår, 26 år med 5 års körkortsinnehav.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det är som sagt det här med lever och hallontårta :va

Är du vuxen nog för en Goldwing?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Busan är ju lite korvmojjs-monster.. SuperDuken är GRYMT KUL... Men imponerar inte lika mycket på mellanstadieelever.

Ska du åka E4, köp VFR1200
Ska du KÖRA på väg, SuperDuke
Bara köra bana, Sporthoj

Och den toppar runt 240-250, men de flesta är nerdrevade för att få en mer användbar växellåda och toppar kanske 230.. 200+ är liksom bara kul tills man ledsnar.

Ska du köra 1500 mil per säsong kanske den är fel. Ska du köra "aktiva" mil är den perfekt.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Superduke är väl min drömhoj och jag skulle aldrig kunna tänka mig ägen en Busa, känns
som en stor, tung klump som går riktigt hårt? Nej men visst båda är bra hojar men helt olika.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka