Superduke-tråden

AxxA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
ystad
Hoj
superduke -05
Hej!
har lite funderingar kring superduken.
har hört att det har varit problem med motorn att dom bara rasar stämmer det?
tål den att köra långt med typ 30-40 mil på motorväg?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Hej!
har lite funderingar kring superduken.
har hört att det har varit problem med motorn att dom bara rasar stämmer det?
tål den att köra långt med typ 30-40 mil på motorväg?

Ojj? Nej verkligen inga problem med motorn, det är ju samma pjäs som sitter i KTM Adventure (Den heter LC8). Dom maskinerna har ju gått jorden runt ett antal ggr.

Klart den tål det, jag har som mest kört 35 mil i ett sträck och det va inga problem förutom att man sista biten önskar att man va kärring och köpte en cykel med kåpa.

/A
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Hej!
har hört att det har varit problem med motorn att dom bara rasar stämmer det?
tål den att köra långt med typ 30-40 mil på motorväg?

Vart har du hört det? Jag har aldrig hört talas om det i alla fall,och alla dukar jag känner till bara rullar och rullar. Min har gått relativt hårt nu i snart 2 säsonger, och har aldrig bytt något annat än olja och filter.

Så det där behöver du absolut inte oroa dig för..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tog hojen till jobbet i dag (ca 6 mil) och roade mig lite med att försöka gunga upp hojen på bakhjulet på 4:an i 130-150 km/t. Tycker att det verkade svårt och lyckades väl kanske 2 av 8 försök och då var det precis att en orkade. Har någon annan provat detta? På 3:an i 90-110 så är det inga problem. Har för mig att jag läste om någon här som lyckades plocka upp den på 5:an till och med.
Normalt ligger man ju inte och wheelar i dessa farter, med det är ju alltid kul att testa ju. Någon annan som lyckas bättre?
R1:an -99 jag hade förut gick ju att lyfta upp i 160-170... Fast Duken saknar ju en del hästar.
 

AxxA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
ystad
Hoj
superduke -05
pratade med nordbecks (i tomelilla) som i sin tur hade pratat med ragnar och det va dom som hade fått in några stycken där motorn hade rasat.
så man blev ju lite orolig när man själv går i tankar på att köpa en.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Bra jobbat att dra upp den på 4:an. :tummenupp
Allt över 3:an så har jag bara fått upp med hjälp av krön o bulor. Tror inte jag fixar att gunga/gasa/rycka upp den på 4:an.
Han som gjorde det på 5:an var nog mytoman, för filmen han skulle fixa när han gjorde det uteblev visst... :rolleyes:
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Låter konstigt , jag har då aldrig läst om något motorras varken på svenska eller utländska forum , där sitter trots allt en hel del superduke ägare och skriver..
Däremot har jag läst att lc-4 Rasar titt som tätt .. men den är väl från stenåldern ..

Bajjkaby .. Är det något där i dag ?? hittar inget om att det skulle vara i dag..
 

Sautan

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
tredje huset till höger
Hoj
såld
pratade med nordbecks (i tomelilla) som i sin tur hade pratat med ragnar och det va dom som hade fått in några stycken där motorn hade rasat.
så man blev ju lite orolig när man själv går i tankar på att köpa en.


går oxå i tankarna att handla en s-duke, var och provkörde en idag. fan va rolig hoj alltså. jag är inte nån mästare på att köra, men den är ju grymt lätt hanterlig.
det där med att motorn kan rasa har jag oxå hört löst snack om, men ska man tro på det??
inget kul handla och det rsar sen, kanske folk som har pinat den för mycke =)

kul å höra från någon super kille på superdukes:va
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
går oxå i tankarna att handla en s-duke, var och provkörde en idag. fan va rolig hoj alltså. jag är inte nån mästare på att köra, men den är ju grymt lätt hanterlig.
det där med att motorn kan rasa har jag oxå hört löst snack om, men ska man tro på det??
inget kul handla och det rsar sen, kanske folk som har pinat den för mycke =)

kul å höra från någon super kille på superdukes:va


Jag tror inte det är fler superdukes än tex R1or som rasar men visst finns det måndags ex precis överallt och hos alla märken.

Garantin är 2 år eller 2000 mil.

/A
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Aldrig hört om nån som rasat, inte ens ryktesvägen. Säkert bara nån stackare som är avundsjuk & hittar på för han inte har råd med en egen...

BTW boys, gå in på KTM och slå era chassinummer. Ny garantiåtgärd/koll som kom idag. Nån vajjer (som KTM har) som måste ta sig igenom returen till oljetanken.

//H
 

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke R -08
Spidermoto;
Du vet väl att du måste köpa antingen en Tuneboy, Power Commander eller en Rapid Bike för ca 3000 - 4000 kr för att de ska kunna mappa din hoj?
Sedan tillkommer bänkningen som normalt tar ca 4 timmar = ca 3000 kr. Men jobbet kanske du får billigare om det är kompispris då.

Jasså? Men om man bara skall justera in hojjen efter bästa prestanda så behöver man väl ingen tuneboy m.m? Det kan dom väl göra hos verkstaden? Om man nu skall köpa en tuneboy, powercommander eller raidbike. Vad rekommenderar du?
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Jasså? Men om man bara skall justera in hojjen efter bästa prestanda så behöver man väl ingen tuneboy m.m? Det kan dom väl göra hos verkstaden? Om man nu skall köpa en tuneboy, powercommander eller raidbike. Vad rekommenderar du?

Svårt att säga.
Tuneboy har fler funktioner och är enligt mig bättre, men du får nog kunna lite själv då det inte finns så många som arbetar med den.
PC3 har ju funnits längre och de flesta ställen som mappar använder den.

Det beror lite på hur kräsen du är men du vinner inte många hk med PC3 eller Tuneboy jämfört med Acramappen. En bra grej med Tuneboy är att man kan höja varvtalsspärren det kan man inte med PC3.

Kolla med HW här på forumet han har båda till salu och kan nog svara på frågor om funktion.

/J
__________________
 
Last edited:

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Jasså? Men om man bara skall justera in hojjen efter bästa prestanda så behöver man väl ingen tuneboy m.m? Det kan dom väl göra hos verkstaden? Om man nu skall köpa en tuneboy, powercommander eller raidbike. Vad rekommenderar du?

Ser nu att du har en 08 R, vet inte riktigt om det går att krama ur den så mycket mer. Du behöver ju iallafall inte höja varvstoppet.

Det skulle nog vara för att få den att gå jämnare annars tror jag inte det är nån mening.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jasså? Men om man bara skall justera in hojjen efter bästa prestanda så behöver man väl ingen tuneboy m.m? Det kan dom väl göra hos verkstaden? Om man nu skall köpa en tuneboy, powercommander eller raidbike. Vad rekommenderar du?

Jo, det är om du ska justera in hojen för bästa prestanda som du behöver en.
Däremot kan då ladda på en färdig akra mapp hos din KTM månglare. Denna är då generell och inte så himla bra. Detta kan du inte göra hos någon som inte är ett KTM service ställe då de behöver KTM diagnostic tool för att ladda över den nya mappen.

De enda jag vet något om är PC och Tuneboy. Rapid Bike är väldigt ovanligt på våra breddgrader.

PC är en liten dosa som ändrar signalen som ECU'n sänder ut. Den kan inte göra något annat än att ändra bränslemängden vid ett visst trottelläge/varvtal.

Med Tuneboy så har du ingen dosa. Istället programmerar man om ECU'n så att den sänder ut de signaler man vill ha. Den kan justera bränslemängden, justera tändningen, ändra varvstoppet samt ändra tomgången.

Fördelar PC:
Alla trimmare kan PC och är vana vid den.
Du kan sälja den vidare och den kan användas rakt av i en anna supderduke.
Det finns en del färdiga mappar att ladda ner, men främst för 05/06 modellerna.

Nackdelar PC:
Det enda du kan justera är bränslet.
Man ska få plats med dosan någonstans. Den går inte in under sadeln om man har larm + verktygssatsen.

Fördelar Tuneboy:
Du kan justera i princip allt med den.
Ingen dosa att få plats med på hojen.
Vill du använda den till flera superdukar kan man köpa till licenser för £ 100.
Du kan även använda PC mappar och konvertera till Tuneboy tunes.

Nackdelar Tuneboy:
Nästan ingen förutom Triumph folk känner till den. Jag hade svårt att hitta någon som ville mappa med min, men när jag väl gjorde det så var det inga problem.
Om du vill sälja den vidare till någon med annan hoj så måste köparen även köpa till en licens för £ 100.

Det var allt jag kunde komma på nu...

Ser nu att du har en 08 R, vet inte riktigt om det går att krama ur den så mycket mer. Du behöver ju iallafall inte höja varvstoppet.

Det skulle nog vara för att få den att gå jämnare annars tror jag inte det är nån mening.

Jo, det tror jag. Jag tror inte att den går optimalt från fabrik.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hej!
har lite funderingar kring superduken.
har hört att det har varit problem med motorn att dom bara rasar stämmer det?
tål den att köra långt med typ 30-40 mil på motorväg?


Den klarade i alla fall 80-mila etapper förra året i Norge... Blev 400 mil där. Åker till Europa på Måndag... 12 länder o dryga 500 mil , så om 2 veckor lovar jag att skrika till om den rasat !
 

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke R -08
Jo, det är om du ska justera in hojen för bästa prestanda som du behöver en.
Däremot kan då ladda på en färdig akra mapp hos din KTM månglare. Denna är då generell och inte så himla bra. Detta kan du inte göra hos någon som inte är ett KTM service ställe då de behöver KTM diagnostic tool för att ladda över den nya mappen.

De enda jag vet något om är PC och Tuneboy. Rapid Bike är väldigt ovanligt på våra breddgrader.

PC är en liten dosa som ändrar signalen som ECU'n sänder ut. Den kan inte göra något annat än att ändra bränslemängden vid ett visst trottelläge/varvtal.

Med Tuneboy så har du ingen dosa. Istället programmerar man om ECU'n så att den sänder ut de signaler man vill ha. Den kan justera bränslemängden, justera tändningen, ändra varvstoppet samt ändra tomgången.

Fördelar PC:
Alla trimmare kan PC och är vana vid den.
Du kan sälja den vidare och den kan användas rakt av i en anna supderduke.
Det finns en del färdiga mappar att ladda ner, men främst för 05/06 modellerna.

Nackdelar PC:
Det enda du kan justera är bränslet.
Man ska få plats med dosan någonstans. Den går inte in under sadeln om man har larm + verktygssatsen.

Fördelar Tuneboy:
Du kan justera i princip allt med den.
Ingen dosa att få plats med på hojen.
Vill du använda den till flera superdukar kan man köpa till licenser för £ 100.
Du kan även använda PC mappar och konvertera till Tuneboy tunes.

Nackdelar Tuneboy:
Nästan ingen förutom Triumph folk känner till den. Jag hade svårt att hitta någon som ville mappa med min, men när jag väl gjorde det så var det inga problem.
Om du vill sälja den vidare till någon med annan hoj så måste köparen även köpa till en licens för £ 100.

Det var allt jag kunde komma på nu...



Jo, det tror jag. Jag tror inte att den går optimalt från fabrik.

Ok, skall ta detta med han som skall justera in hojjen. Tror inte det är han som gör det utan hans kollegor på yamaha center. Jag är mest intresserad av att få den att gå optimalt med mitt nya luftfilter o mina slip-on. " DNA" & " Graves" . Kan ju själv noll om detta så vi får se vad dom säger. Annars kanske acra mappen är bättre än inget alls?

Tackar för hjälpen.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Är det någon som vet om man kan köpa bara "pucken" till crashpuckarna? Det behöver inte vara RG.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top