superduke/z1000/speed triple/mt01??

Sautan

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
tredje huset till höger
Hoj
såld
här är fyra hojar som faller mig mycket i smak, tycker alla ser bra ut.
har nu suttit i drygt 1månad och kollat fram å tillbaka.
vilken hoj ska man ha, om man måste välja av dessa??

z1000 och duken har jag testat, hört att speed3 ska va snarlik duken.
mt01 vet jag inte så mycket om.

dock kommer det inte vara en ny jag köper. (ej rik) =)

vill bara höra vad ni har för åsikter om dessa hojar, syftet med hojen blir nog
mest att pendla med till jobbet å köra med bekanta. inga europa turer =)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Har provat alla utom kawan.

MT01:an är cool. men jäkligt klumpig.
Gillar tripplen men den känns inte lika smidig som Superduken.

Men försök å provkör alla så du vet vad du vill ha:tummenupp


/Freddan
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Provade bl.a. Speed Triple och MT-01 förra sommaren när jag skulle köpa en ny hoj.

MT-01 var stor och kändes som en traktor. Någon smidig hoj var den inte! Kör man glidare så lär man gillar den och tycker att den är snabbsvängd men jag gillade den inte!

Speed Triple ville jag köpa efter en 20 minuters provkörning. Men eftersom jag har bytt hoj varje år sedan 2006 så ville jag prova den en längre tid och i trafik (eftersom jag åker till och från jobbet på sommaren) . Efter två timmars provkörning så konstaterade jag (tyvärr!) att den inte var för mig p.g.a. bortdömningar i höger foten och hand, obekväm sadel samt något ryckig motorstyrning i låga varvtal.

Provköra alla mc du kan tänka dig att köpa och välja den du själv gillar bäst! Kom ihåg att provköra dem i samma trafiksituation som du kommer att köra (landsväg, rusning, motorväg, osv.)!

Själv, efter att ha provat flera andra mc, så fastnade jag för Hondas CB1000R. Den var smidigast i svängarna, hade hur mycket vrid som helst, lät skitbra över 6000 varv och var mjukt och fint i låga varvtal i trafik. Men den är troligtvis lite för ny (dyr) för din budget.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Superduke,z1000,speed triple är snar lika hojar men mt01 är inte riktigt i samma klass!
Mt01 är stor och tung men ett jävuls vrid men där finns ju även Fz1 den är ju i likehet med superduke,z1000,speed triple!
Men ut och testa och läs modeltrådarna här och sen är det bara att välja och hoppas på rätt val!:tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
speed triplen är den enda av dem jag har provat men det måste vara den skönaste hojen jag kört än så länge. har ju spöat andra hojar i samma klass i lite olika tester med.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
speed triplen är den enda av dem jag har provat men det måste vara den skönaste hojen jag kört än så länge. har ju spöat andra hojar i samma klass i lite olika tester med.
Testköra CB1000R så ska du få se! :tuttar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Glöm MT-01...en helt obegriplig hoj. Ingen sporthoj, ingen fajter, ingen powercruiser....bara tung och trög.

z1000 är trevlig men det är något visst med SuperDuken och Speed3..roligare hojar får man leta efter. Personligen tycker jag SuperDuken är nervigare, råare i motor och växellåda...den pockar verkligen på att köras hårt. Dessutom är det inte helt lätt att hitta serviceställen, iaf inte i Stockholm. Speed3 funkar bättre till vardags utan att ge avkall på buset. Trepipen är underbar..och vilken sång :D :D

Så mina två cent: foka på Speed3 alt SuperDuken (den senare brukar det stundtals finnas gott om beggade lågmilare av)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
är inte faktumet att speed 3'an är betydligt billigare att försäkra än superduken ett ganska avgörande val? för mig är det verkligen så, iaf om man är under 30-35 år och bor i storstan. hur än snygg jag tycker superduken är.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
jo fast den både väger väl mer och har mindre hk? den är rätt snygg dock!
Det märkar du inte när du kör. HK på pappret är en sak men mycket beror på växelkonfiguration osv. Den känns lika snabb som min K1200S (163hk) eller RSV (143hk). Den är extremt lättsvängd, mer än någon annan hoj jag har kört.

Och den kostar mig bara 3700kr/år att försäkra! :yoparty
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Själv kör jag en z1000, men kan inte rekommendera den. Den är ju lätt snyggast av de du räknat upp, men saknar personlighet och karaktär i motorn enligt mig.
Går bra, men lite klen i mellanregistret. Väldigt bra komponenter dock och jag tvivlar inte en sekund på att det är en bra kvalitetshoj. Lätt och smidig, funkar väldigt bra på lite längre turer också om man vill det.
Men som sagt, lite slätstruken i motorkaraktären.

Jag hade nog kört på speed3:an. Brett och bra register ( dock jävligt ful enl. mig ). Och lite vibrationer skadar väl ingen man. Bara karaktärsdanande ;)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
S3'an eller SD'n. Smakfråga hur mycket "råhet" du vill ha, båda två är barnsligt kul.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Är också lite jävig i målet då ja själv kör en SD..
MEN.. provade tripplen och va inte jätteimpad efter att ha provkört duken..
Duken är iof en hojj med karaktar som passar mig.. ja kommer inte att köpa nån annan hojj än SD:n.. den e för kul, bra, underbar för att ja skulle kunna byta den =)

men som sagts tidigare.. provkör på vägar du kommer att åka.. be att få ta provrundor med alla tänkbara på ca 2 timmar så har du lite mer "känsla" att gå på..

är ju som sagt väldigt individuellt va man tycker e roligt å inte.. vissa gillar plastraketer å andra fighters..
lycka till med sökandet =)
 

The Olsson

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
SuperDuke R
Har kört alla förutom mt01:an, kan inte direkt säga något negativt om någon utav hojarna. Men jag föll direkt när jag hörde Ktm:en med akra systemet :tuttar
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det märkar du inte när du kör. HK på pappret är en sak men mycket beror på växelkonfiguration osv. Den känns lika snabb som min K1200S (163hk) eller RSV (143hk). Den är extremt lättsvängd, mer än någon annan hoj jag har kört.

Och den kostar mig bara 3700kr/år att försäkra! :yoparty

lär inte kosta 3700kr/år för mig att försäkra, jag kör en hornet 900 '02 nu och den går ju på runt 9 lax/året. (under 35 och i zon 1)
 

Sautan

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
tredje huset till höger
Hoj
såld
tackar för allas tankar om dessa hojar, som det känns nu då så faller ju mt01 bort. om den e så stor å klumpig, jag e ju bara en liten skit på 1.70 men hård:yoparty hehehehe

sant att man ska provköra alla så att det känns rätt, men om man vill ha en nu på engång då. som man kan krama å pysla om innan våren kommer =)

frågan e ju om jag klarar att hålla mig. det här blev ju mycket svårare helt plötsligt.:huvet

men om någon av er har någon till salu, så kanske jag slår till. helst gratis dock inte över 60 =) bättre budget finns inte just nu.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
tackar för allas tankar om dessa hojar, som det känns nu då så faller ju mt01 bort. om den e så stor å klumpig, jag e ju bara en liten skit på 1.70 men hård:yoparty hehehehe

sant att man ska provköra alla så att det känns rätt, men om man vill ha en nu på engång då. som man kan krama å pysla om innan våren kommer =)

frågan e ju om jag klarar att hålla mig. det här blev ju mycket svårare helt plötsligt.:huvet

men om någon av er har någon till salu, så kanske jag slår till. helst gratis dock inte över 60 =) bättre budget finns inte just nu.

Kolla denna:

http://www.triumphstockholm.se/default.asp?id=92

Kan alltid vara bra att köpa i affär

Min hoj hittar du under fliken Projekthojar...
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Jag väljer lätt Super Duke före dom andra. För att det är en Twin väldigt bra bra bromsar grymt bra fjädring med stora juster möjligheter. Ägde en Z1000 innan och jag skulle inte vilja byta tillbaka. Sen har jag riktigt bra försäkring på min. Ger 6000 kr hel/helår.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top