SUPERMEGA-tråden om villauppvärmning!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu jävlar är det dags för en till evighetstråd, där män snackar om manliga saker som värmesystem. Inte för att vi bryr oss om huruvida det ens är plusgrader inne men vi tycker om våra fina familjemedlemmar så vi tvingas ha lite värme, och då ska det fan vara billigt.

Vad har ni för uppvärmning? Vad kostar det? Hur många plusgrader tvingas ni ha? Planerar du för att värma huset med spillvärme från helvetet? Säger du till tanten att vi har solvärme när det egentligen eldas brunkol och mumier i källaren?

Jag kan börja. Luft-vatten pump, från 2004 och byggd av Euronom. Till det gamla radiatorer från 66 som uppenbarligen inte gör det tillräckligt varmt inne. Tror termometern är kass men den sa 14 grader i sovrummet. Finns el-golvvärme i badrum och hall. De har jag stängt av!

Styr inte tempen med mätare inne utan bara efter kurva på ut-vattnet vid olika utetemperaturer.

Nu kommer vi till dagen diskussionspunkt. Man vill så klart hålla nere vattentempen så mycket som möjligt för att hålla systemet effektivt. Men om nu inte radiatorerna värmer tillräckligt, ska man då värma upp vattnet mer eller satsa på radiatorer med större volym? Nu har jag såna som luften inte kan blåsa igenom, utan termostat. I ett rum har förra ägaren bytt, troligen för att de inte fick upp värmen annars.

Vad säger ni? Vilken butik man man fråga någon som faktiskt fattar?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vill du hålla nere framledningstemperaturen (vilket du bör med v.pump) och är bunden till radiatorer finns det bara en sak som gäller, större yta på radiatorn eller ökad konvektion.

Försöka hitta med radiatorer med tassar, dom brukar vara rejäla.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vill du hålla nere framledningstemperaturen (vilket du bör med v.pump) och är bunden till radiatorer finns det bara en sak som gäller, större yta på radiatorn eller ökad konvektion.

Försöka hitta med radiatorer med tassar, dom brukar vara rejäla.

Som jag misstänkte. Ska försöka byta direkt i något rum för test. Bara ta så stort och tjockt som man kan va?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De anger ju ibland watt vid olika vattentemperaturer .Har för mej Rinkabyrör gör det på sin hemsida

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
varmepumpsforum.com
Det finns en del kunniga i deras forum...

Själv har jag en gammal bergvärmegrunka i källaren som producerar värme och vv.
Dess ålder gör att jag monterat tempsensorer på diverse in- och utgångar för att ha koll på vad den håller på med.
Övrlag nöjd, men funderar på en liten extra vv-beredare för att säkerställa vv-resurser så hela familjen kan duscha/bada utan att oroa sig för köldchock...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som jag misstänkte. Ska försöka byta direkt i något rum för test. Bara ta så stort och tjockt som man kan va?

Ja i princip, det är värmeavgivande yta du är ute efter, men ytorna får inte heller ligga för nära varandra, alt. fläkt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fläkt-radiator då?

Skulle nog jag satsat på, finns designade om man letar lite och tycker de är fula. :)

Själv eldar jag i 2,5ton täljsten, allt över +23 är OK, brukar hålla mig mot 25-26 sådär, man ska inte frysa! :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja i princip, det är värmeavgivande yta du är ute efter, men ytorna får inte heller ligga för nära varandra, alt. fläkt.

Ok. Men då måste man även dra fram lite el gissar jag. Annars kollar jag ett sånt här enkelt.
Purmo-Compact-Ritning.jpg
Det längst till höger så klart.

Fläkt-radiator då?

Skulle nog jag satsat på, finns designade om man letar lite och tycker de är fula. :)

Själv eldar jag i 2,5ton täljsten, allt över +23 är OK, brukar hålla mig mot 25-26 sådär, man ska inte frysa! :)

Tipsa gärna om snygga och billiga. Vattenmantlad kamin blir det först till hösten.

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Jag lyckades ju köpa ett hus med direktverkande el 2002 och har inte lust att dra in vatten i alla rum och köpa en panna så lösningen är luft/luft-pump och en rejäl kamin... Ved har vi gratis så där är ju ekonomin bra...

När vi inte eldar håller vi väl 20-21 grader, men med en brasa brukar det bli så varmt i vissa delar av huset att man helst vill knalla runt i badbrallor... :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok. Men då måste man även dra fram lite el gissar jag. Annars kollar jag ett sånt här enkelt.
View attachment 415888
Det längst till höger så klart.

Tipsa gärna om snygga och billiga. Vattenmantlad kamin blir det först till hösten.

Ja, det är nog det maximala du uppnår utan påtvingad konvektion.

Man kan ju hänga upp fler om man inte vill ha så stort byggdjup, eller om omständigheterna förhindrar det.

Eller riv upp golvet och lägg in golvvärme.:D

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Hittar inte men en kompis köpte av porsche-design, de var snygga, men inte billiga då....pratade om 3´per styck och han satte upp många.....många inställningsmöjligheter var det dock och nästan ljudlösa när de gick.

Frico har helt ok, enkla att installera med enligt dom själva, anslut rören typ och stoppa i sladden i väggutaget.
http://www.frico.se/sv/var-kunskap/...rserie-gor-valet-enkelt-for-rorinstallatoren/

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ett tips är att du letar efter Lenhovda radiatorer. Svensktillverkade med bättre kvalitet än Purmo OCH billigare.
De specialtillverkade mina radiatorer och det Purmo skulle ha 14000:- kostade endast 9000:-, inköpspriser ex moms.
Sen att det var bortkastade pengar då endast en av dessa tre radiatorer används efter att ha isolerat väldigt bra tydligen är en annan femma...

Jag kör med fjärrvärme. Bekvämt, enkelt och funktionellt. Men endast för att föregående husägare installerade det, idag hade jag istället valt bergvärme vid en nyinstallation.
Jag står i valet och kvalet med ett byte, just nu funkar det med fjärrvärme då vi bara värmer upp ca 150kvm men i framtiden vill jag bygga ut huset åt båda håll och även värma upp ett växthus samt mindre hus på tomten. Med andra ord kommer fjärrvärme vara alldeles för dyrt, 93 öre/kWh nu...

Bergvärme vore det bästa, då är man inte beroende av utetemperaturen. Samtidigt kostar det betydligt mer än luft/vatten som jag kan installera själv och får köpa in prylarna till bra priser. Dålig tomtlösning på ena sidan huset kan eventuellt begränsa borrningen dessutom om man inte fular sig lite och borrar in sig på kommunal mark, måste bara hitta rätt borrare som går med på det...

Just ja, sen har jag en ny och fin täljstenskamin som det aldrig eldas i då innetemperaturen är ca 21 grader numera, tidigare 25 grader. Jag har förklarat för tjejen att vi ska ner på 18 om hon ens får gå i närheten av kaminen med en tändsticka.
Jag avskyr värme :mad: För min del får det gärna vara vinter året om.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ett tips är att du letar efter Lenhovda radiatorer. Svensktillverkade med bättre kvalitet än Purmo OCH billigare.
De specialtillverkade mina radiatorer och det Purmo skulle ha 14000:- kostade endast 9000:-, inköpspriser ex moms.
Sen att det var bortkastade pengar då endast en av dessa tre radiatorer används efter att ha isolerat väldigt bra tydligen är en annan femma...

Jag kör med fjärrvärme. Bekvämt, enkelt och funktionellt. Men endast för att föregående husägare installerade det, idag hade jag istället valt bergvärme vid en nyinstallation.
Jag står i valet och kvalet med ett byte, just nu funkar det med fjärrvärme då vi bara värmer upp ca 150kvm men i framtiden vill jag bygga ut huset åt båda håll och även värma upp ett växthus samt mindre hus på tomten. Med andra ord kommer fjärrvärme vara alldeles för dyrt, 93 öre/kWh nu...

Bergvärme vore det bästa, då är man inte beroende av utetemperaturen. Samtidigt kostar det betydligt mer än luft/vatten som jag kan installera själv och får köpa in prylarna till bra priser. Dålig tomtlösning på ena sidan huset kan eventuellt begränsa borrningen dessutom om man inte fular sig lite och borrar in sig på kommunal mark, måste bara hitta rätt borrare som går med på det...

Just ja, sen har jag en ny och fin täljstenskamin som det aldrig eldas i då innetemperaturen är ca 21 grader numera, tidigare 25 grader. Jag har förklarat för tjejen att vi ska ner på 18 om hon ens får gå i närheten av kaminen med en tändsticka.
Jag avskyr värme :mad: För min del får det gärna vara vinter året om.
Ska kolla. Vad säger du om fläkt i dom eller inte?

Ringde Frico och frågade. De sa att man inte ska sätta in fläktmojänger i sovrum. Och i övrigt tyckte han att ett var tillräckligt i vardagsrummet. Men nu var det sovrum som var bråttom. Typiskt. Men köper nog ett tjockt jävla element till sovrummet som test. Någom som vill tipsa om en butik i sthlm?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vi har direktverkande el. Kompletterat med el golvvärme i badrum och tvättstuga.
Sen sitter det en L/L pump och en täljstenskamin. Dock ingen 2 ton men väl 500Kg.

Vi har endast element igång inne i tvillingarnas rum, resten eldar vi. Sen har vi L/L igång på nätter och när vi är borta. Ligger på 12-13 kWh per år. två vuxna tre barn. 125Kvm.
Håller oftast 22-24 hemma, blivit frusna uppenbarligen. Men L/L får endast hålla 19 inne som max temp.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska kolla. Vad säger du om fläkt i dom eller inte?

Ringde Frico och frågade. De sa att man inte ska sätta in fläktmojänger i sovrum. Och i övrigt tyckte han att ett var tillräckligt i vardagsrummet. Men nu var det sovrum som var bråttom. Typiskt. Men köper nog ett tjockt jävla element till sovrummet som test. Någom som vill tipsa om en butik i sthlm?

Enda anledningen jag ser att inte ha dom i ett sovrum är fläktljudet, bara programmera att det står still under natten och kanske startar en halvtimme eller så innan man går upp, dom säger ju att man sover bättre om det är svalare ändå. . .

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag brukar sikta på runt 16-18 grader i sovrummet, kallare än det och tjejen gråter.

Fläkt under elementen är säkert bra men se istället till att öka på cirkulationen lite. Jag har en framledning på ca 50 grader vid -8 grader ute. Delta kommer jag inte ihåg vad det är inställt på om det nu gör någon skillnad.
Men jag upplever att det blev varmare med samma framledning när jag ökade cirkulationen i systemet. Nu kan jag inget om luft/vatten men det borde väl vara möjligt även där?
I mitt fall så beräknar de priset baserat på värmeförlust OCH mängd vatten som går igenom systemet så jag vet inte hur det påverkar i slutänden av ökad cirkulation på det slutna systemet men det borde ju kyla av mer och bli aningens dyrare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I mitt fall så beräknar de priset baserat på värmeförlust OCH mängd vatten som går igenom systemet så jag vet inte hur det påverkar i slutänden av ökad cirkulation på det slutna systemet men det borde ju kyla av mer och bli aningens dyrare?
Fast termostaten i elementet styr väl till rätt stor del hur mycket värme som avges just där, ökad cirkulation borde väl snarare göra att värmen hinner spridas mer i huset, snarare än att det hinner svalna på vägen? :va

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vi har direktverkande el. Kompletterat med el golvvärme i badrum och tvättstuga.
Sen sitter det en L/L pump och en täljstenskamin. Dock ingen 2 ton men väl 500Kg.

Vi har endast element igång inne i tvillingarnas rum, resten eldar vi. Sen har vi L/L igång på nätter och när vi är borta. Ligger på 12-13 kWh per år. två vuxna tre barn. 125Kvm.
Håller oftast 22-24 hemma, blivit frusna uppenbarligen. Men L/L får endast hålla 19 inne som max temp.

Hur är det i ert område med eldning? Helt ok hur mycket man vill eller?

Enda anledningen jag ser att inte ha dom i ett sovrum är fläktljudet, bara programmera att det står still under natten och kanske startar en halvtimme eller så innan man går upp, dom säger ju att man sover bättre om det är svalare ändå. . .

Ja, de var som sagt inte jättesugna på att sälja. Prata i en 10 min. Fattar fortfarande om vad det skulle kosta på ett ungefär. Har nu ringt dom som sköter garanti servicen och frågat om du vill räkna på ett byte.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast termostaten i elementet styr väl till rätt stor del hur mycket värme som avges just där, ökad cirkulation borde väl snarare göra att värmen hinner spridas mer i huset, snarare än att det hinner svalna på vägen? :va

Förvisso men jag kör helt utan termostater. Eller gjorde, experimenterar lite med dem på för tillfället. Men ett bra system ska inte behöva termostater, det är mer från förr där man hade uppvärmning med betydligt högre temperaturer.
Jag har utegivare men ska komplettera med fjärrstyrd innegivare också och sedan justeras allt från värmecentralen.
I sovrummet måste jag köra med termostat för där vill jag ha kallt så där sitter det en elektroniskt styrd termostat som bara är igång mellan 05-08 på morgonen så att det är varmt när man går upp, och sen en stund på dagen så att katterna inte fryser när de ligger där och sover.

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Hoj
zx6r -07
1,5 plans 120 kvm med direktverkande el, L/L pump som sköter nästan hela huset utom dom allra kallaste månaderna, står på 23 grader i hallen, sprider sig så det är 20-21 i resten utom sovrummet där det är ca 18, golvvärme på toaletten för att behålla husfriden.

Har en tanke på pelletskamin med skorsten ut i väggen för att köra helt utan el-element, förbrukar så lite så vettefan om jag tjänar på det, mysfaktor?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA