Supermono - motorval?

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Så är det snart vinter igen och det är dags att gå i ide i garaget... Men denna vintern funderar jag på att hålla mig vaken och bygga nåt kul, tex en supermono.

Chassie från en Aprilia 125 cc, skall förstärkas....
Hjul från R6 (har en extra uppsättning)
Framgaffel från GSXR1000 (finns i verkstan)
Kåpor till RGV250 (har formarna)
Öhlinare till baken (finns i nån låda...)

Fotpinnar och annat smått köper jag väl in allt eftersom.

Men så var det ju det där med motor, vad tusan skall man välja? Alla kör med Rotax verkar det som, men det måste väl finnas lite andra spännande alternativ?

Hur står sig en KTM 660 eller DR750/800 motor efter lite andra kammar och portning?

Skulle varar kul att ha nån ovanlig spis i, men det måste ju gå att få tag i delar... Var själv med och skruvade lite med en Suzuki/BMR för några år sedan, men en sån motor går knappast att få tag i....

Ge mig nu lite förslag på vad jag skall ha för motor!
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Hej

Jag föreslår att du försöker få tag på någon ktm motor, 450 eller någon 600.
Visst går det att köra rotax också men det är lite knepigt att få tag på delar
till dom motorerna.

Kan titta in på min sida http://www.kolumbus.fi/ole.dahlman/motor.htm
har några bilder där på mitt halvfädiga projekt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Buspojke skrev:
2532129 Så är det snart vinter igen och det är dags att gå i ide i garaget... Men denna vintern funderar jag på att hålla mig vaken och bygga nåt kul, tex en supermono.

Chassie från en Aprilia 125 cc, skall förstärkas....
Hjul från R6 (har en extra uppsättning)
Framgaffel från GSXR1000 (finns i verkstan)
Kåpor till RGV250 (har formarna)
Öhlinare till baken (finns i nån låda...)

Fotpinnar och annat smått köper jag väl in allt eftersom.

Men så var det ju det där med motor, vad tusan skall man välja? Alla kör med Rotax verkar det som, men det måste väl finnas lite andra spännande alternativ?

Hur står sig en KTM 660 eller DR750/800 motor efter lite andra kammar och portning?

Skulle varar kul att ha nån ovanlig spis i, men det måste ju gå att få tag i delar... Var själv med och skruvade lite med en Suzuki/BMR för några år sedan, men en sån motor går knappast att få tag i....

Ge mig nu lite förslag på vad jag skall ha för motor!


dr800 :yoparty
inte den mest hk stinna motorn men fy faen vad den drar. känns som de aldrig tar slut :)
ska väl tydligen gå o trimma dom rejält fast dyrt,, en högkomps kolv skulle göra susen..
problemet är väl att den är säkert 10 kg tyngre än en vanlig 650 o likn.
men ändå :)
faen efter att min fick smaka öhlinare o fzr1000 gaffel vart den tokbra i kurvorna :yoparty
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Hur många häst kan man lura ur en sådan spis då? Skulle ju vara bra om det utan att bygga ny topp och egna kammar gick att få ut åtminstomde en 80 kusar...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Husaberg 650

Varför inte en preppad Husa 650 av nyare snitt typ -05-07.............fugge,kam,avgas och div fix skulle nog sluta på 75-80hk i ett liiiiiitet paket.

/J
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
VR-8 skrev:
2533975 Varför inte en preppad Husa 650 av nyare snitt typ -05-07.............fugge,kam,avgas och div fix skulle nog sluta på 75-80hk i ett liiiiiitet paket.

/J

Håller med, Husaberg 650 borde vara som klippt och skuren (åtminstonde skuren efter ett tag:gnissla kunde inte låta bli....)

Annars så rullar KTM 560 stånkan på rätt så bra, ska finnas kit till strax över 600 om jag inte minns fel. 660 motorn har jämförbar topp och lite mer botten är 560 men vikten är emot 660. För jag antar att vikt är a och o ett supermono-bygge. Driftsäkerheten på KTM:S LC4 motorer är annars grymt bra.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Buspojke skrev:
2533962 Hur många häst kan man lura ur en sådan spis då? Skulle ju vara bra om det utan att bygga ny topp och egna kammar gick att få ut åtminstomde en 80 kusar...

dr800. :rolleyes:

lahi skrev:
1551983 Tuff hoj :tummenupp Funderade på att köpa en sådan för några år sedan, men det blev andra grejor istället och pengarna försvann... men annars hade det nog blivit detta receptet ungefär:



1. Big bore!! Nytt foder + borrning. Borde gå 4-5 mm iaf. Ger 840 kubik om man borrar 4 mm och 855 kubik om man borrar 5 mm. Tufft med en stånka på 855 kubik.. Kostar ca 3000 kr.

2. Smidd högkompressionskolv. Kostar ca 3000 kr med ringar. Kompet ligger ju på 9,5:1 original och det e alldeles för lågt för min smak.. Vet inte riktigt hur högt man kan gå på en stånka, men 12:1 borde väl gå? Körde ju med 13,5:1 i min 1100:a när jag körde sugmotor.

3. Portad topp. Kostar ca 2500 kr för prostreet-portning på en cylinder med fyra ventiler.

4. Vassare kamaxlar! Ska göra myyycket på en sådan hoj eftersom original kammar är väldigt tama på de flesta offroadarna.

5. Förgasare är jag lite osäker på, men det lutade åt en Mikuni HSR40 eller 42. 3000-3500 kr för en ny. Kan även bli någon vacuumhistoria.

6. Avgassystem. Någon med liiiite bättre flöde än original.. Hyfsat lätt att kröka ihop själv.

7. Injustering i bromsbänk. Kostar ca 2500 kr.

Inte så farligt dyrt, och bör ge en del effekt och framför allt vrid! Powerwheelies är roligt :hihi

Nä, nu ska jag inte locka dig till att trimma och trimma, men det är inte så lätt att låta bli... trim är bra... :hihi Bara lite info om hur jag hade tänkt göra, men visst hade det varit tufft? :)
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Ja, lätt är det inte :)

Man skulle behöva ha tag i någon som är duktig på dom här motorerna... Montera delar kan jag göra själv, men portning, kammar mm. måste nån annan ta tag i. Drömmen vore ju att kunna bygga en motor som sas redan finns och som släpper ifrån sig 80+ hästar ungefär...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Jösse skrev:
2534861 Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
96 när den var som värst/bäst. Allting var ju special på den motorn, knorren var till för att göra det bakre utblåsets rör lika långt som det främre. Funkade skitbra förutom att Öhlinaren bak överhettades nåt alldeles kollossalt. På Sviesta fick vi köra med kylklampar inlindade i handdukar för att kyla dämparen...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jösse skrev:
2534861 Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
Vad var det för hoj/motor?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
inte för att vara sån men KTM är ju rotax också tex bmw 650 och ktm 640 delar samma motor äevn 660 är ju rotax tillverkad :va

men låter som ett bra projekt varför inte ta en honda motor xr650 motorn är trimvänlig
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Molnar Manx:
manxengine.jpg


inte billigast, inte alls :huvet men coolast :rock

http://www.manx.co.uk/products/manx/engine.htm
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top