Supermotard fälgar fråga

armin.z.a

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
sthlm
Hoj
2008 crf 450
Tjena!

Skall slå på supermotard fälgar på min crf 450, ett företag som säljer ett par fälgar i Excel kvalitet för 5995kr nya, måtten på dessa är
3.5/17 5.0/17 är det rätt dimensioner för motard (har aldrig kört förut) samt tror ni att de funkar med tanke på det låga priset?
Tacksam för svar!!!
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
När de ändå snackas fälgdimensioner. E 4,25 tums bakfälg för smalt? Ska sitta på en exc450.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Hm.. ok vill ju inte att de ska se moppe ut. Har dock hört att de ska va trångt att få in 160 däck i svingen på exc 450 -03. Eller om det var kedjan som tog i?

Armin: Vart har du hittad dom fälgarna?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hm.. ok vill ju inte att de ska se moppe ut. Har dock hört att de ska va trångt att få in 160 däck i svingen på exc 450 -03. Eller om det var kedjan som tog i?

Armin: Vart har du hittad dom fälgarna?



kedjan kommer förmodligen ta i både med 4,25 och 5. det beror lite på vilket däck du har. men det spelar absolut ingen roll. kedjan sliter in sig snabbt, sen är det bara att åka.


4,25 sitter orginal på många hojar, typ husa om du inte valt till den breda fälgen. profilen blir inte helt hundra om du ska ha dit ett 160 däck men det går absolut. men 5" är att föredra.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Nä jag tänkte man kunde åkt 150 bredd då kanske med 4,25 tums fälg. Ska la mest åka gata så är väl inte i "behov" av feta däck egentligen. Men de ser ju bra ut :) Upplever man stor skillnad eller?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Nä jag tänkte man kunde åkt 150 bredd då kanske med 4,25 tums fälg. Ska la mest åka gata så är väl inte i "behov" av feta däck egentligen. Men de ser ju bra ut :) Upplever man stor skillnad eller?



jag åkte michelin 160 däck på min husa med 4,25 fälg och det är som sagt inga problem. ska du åka gata spelar det ingen större roll, föruom att det kanske blir lite vingligare om du åker bakhjul, jag vet inte....

då jag knappt åkt nånting på min nya hoj eller 5" fälg öht för att kunna utvärdera det själv så vet jag faktiskt inte hur mkt skillnad det gör. men du ser på däcket att det sitter jäkligt mkt bättre på en 5" fälg.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
jag åkte michelin 160 däck på min husa med 4,25 fälg och det är som sagt inga problem. ska du åka gata spelar det ingen större roll, föruom att det kanske blir lite vingligare om du åker bakhjul, jag vet inte....

då jag knappt åkt nånting på min nya hoj eller 5" fälg öht för att kunna utvärdera det själv så vet jag faktiskt inte hur mkt skillnad det gör. men du ser på däcket att det sitter jäkligt mkt bättre på en 5" fälg.
Har man för brett däck för fälgen så blir det "ballong" av däcket och man får mindre kontakt med asfalten när man lutar, än om man hade haft rätt bredd.

Mitt nästa däck blir 150 :)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Körde 4.25 fälg på husan och provade olike däck. Med 160 däck fås en ganska "brant" (går det att säga så?) profil. Jag körde mest gata med den och det gick alldeles utmärkt. Goldspeed tyckte jag hade bäst profil. Men kan tänka att dom som börjar tävla på lite högre nivå kommer tycka att det släpper lite lätt vid aggressiva nerlägg med 160 bredd.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ola Eifrem har vunnit SM på en 4,25 fälg och Michelin 160 däck :tummenupp

Numera åker de flesta 5,5". Både i sverige men framförallt i VM. Du får då en väldigt stadig hoj i fullt nerlägg.

Största anledningen till att de sätter 4,25 fälgar på hojarna är att du slipper få märken i luddämparen. Eller slippe schimsa ut den.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Se till att det inte är lösa fälgbanor du köper bara. Om det nu inte är vad du vill ha alltså =)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
"Excel kvalitet" låter som en kopia som påstår sig ha samma kvalité? Sen är det ju minst lika viktigt att få ett bra nav. Finns både bra och rena skräp produkter på marknaden. Priset gör ju en lite misstänksam på att det kan röra sig om det senare?

5" tycker jag är givet om det inte är avsevärt mkt billigare med 4,25. Oavsett gata eller bana. Finns betydligt fler däck som passar och fungerar väl.

17" fram är att föredra om man kör gata, 16,5" fram om man kör bana/tävling. Men finns även gatdäck för 16,5" nu mer.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har du inte jättebråttom har jag kanske ett par Talon / Excel hjul till salu när jag vet vill vilket märke jag ska byta!

Priset du hittat är nog tyvärr bara ett hjul och inte parvis!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ola Eifrem har vunnit SM på en 4,25 fälg och Michelin 160 däck :tummenupp

Numera åker de flesta 5,5". Både i sverige men framförallt i VM. Du får då en väldigt stadig hoj i fullt nerlägg.

Största anledningen till att de sätter 4,25 fälgar på hojarna är att du slipper få märken i luddämparen. Eller slippe schimsa ut den.
Hur får man plats med det? Man får ju knappt imellan 5:ans bladmått mellan sving och däck med 5" och 160-däck på en vanlig cross.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top