Supermotard Fråga???? HUSABERG / KTM

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Tjena!
Sitter och funderar på att köpa mig en supermotard att ha och leka lite med.
Men har lite frågor:

- Men vilken av dessa märkena ska man satsa på?
- Vad är barnsjukdomar?
- Pris tillbehör / reservdelar?


2004 - 2006 Husaberg FS 650 Supermotard

Eller

2004-2006 KTM 450-525 Supermotard

//Witlock
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Husaberg har samma driftsäkerhet, serviceintervall och reservdelarna kostar ~sammalika (så länge man håller sig till modeller efter 03-04, innan hade de SEM-stator och Dellortofugge, båda som strulat en hel del, modernare bågar har samma Keihin och Kokusan som alla andra).

Men en FS650 är betydligt raskare än en 525:a...så det är lite olika bågar du jämför. :)

Jag har ägt ett par KTM, en EXC450 och en EXC300 - och nu åker jag Husa...något jag kommer fortsätta göra, lättskruvad, ändamålsenlig och smidig (bara att det är så mycket enklare att hålla en gammelhusa ren är guld värt, med sin "öppna" design).

Det är fina bågar allihopa, men 650:n är lite finare ändå... ;)

/J
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Husaberg har samma driftsäkerhet, serviceintervall och reservdelarna kostar ~sammalika (så länge man håller sig till modeller efter 03-04, innan hade de SEM-stator och Dellortofugge, båda som strulat en hel del, modernare bågar har samma Keihin och Kokusan som alla andra).

//snip//


/J

Ingen av Husas modeller från -04 har SEM-stator eller Dellortoförgasare.


/N
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du inte behöver det roliga extra rådraget i 650 Husan (stenkul) Så köp en 525!! Betydligt enklare att skruva med och billigare i delar.
Husan måste hela motorn klyvas för att byta kolv :gnissla + att den har en tidsinställd bomb extra som kan explodera hela motorn kostar flera tusen att byta!! (Den motroteranda balncelagerviktkonstruktionen :gnissla) Ktmen hålller ihop riktigt bra och har inga mystiyska lösningar i motorn vilket gör att man törs köra lite längre innan man MÅSTE riva motorn..Husan MÅste man hålla rek bytesintervaller på speciellt balancevikten och den skiten är svindyr + hela motorn måsta klyvas för att byta. Bara den vikten/lagret är dyrare än alla lager i en ktm!!

(Jag skulle ändå valt Husan pga det råa fräna draget och körbarhet på väg)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Om du inte behöver det roliga extra rådraget i 650 Husan (stenkul) Så köp en 525!! Betydligt enklare att skruva med och billigare i delar.
Husan måste hela motorn klyvas för att byta kolv :gnissla + att den har en tidsinställd bomb extra som kan explodera hela motorn kostar flera tusen att byta!! (Den motroteranda balncelagerviktkonstruktionen :gnissla) Ktmen hålller ihop riktigt bra och har inga mystiyska lösningar i motorn vilket gör att man törs köra lite längre innan man MÅSTE riva motorn..Husan MÅste man hålla rek bytesintervaller på speciellt balancevikten och den skiten är svindyr + hela motorn måsta klyvas för att byta. Bara den vikten/lagret är dyrare än alla lager i en ktm!!

(Jag skulle ändå valt Husan pga det råa fräna draget och körbarhet på väg)

skulle nog snarare säga tvärt om, vi satt och räknade ( jag och ljungberg ) vid något tillfälle hur många som hade rasat av vart märke och döm om min förvåning när vi kom fram till att det var ktm:rolleyes:
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har ej kört ktm 525 men däremot husa 650 -06 och honda 450. För gatkörning är husan betydligt vassare, där är ett annat tryck i motorn och det går inte att komma ifrån. Har du däremot tänkt använda hojen som enduro med så är nog 525:an ett klokare val (alternativt husa 450/550) då det kan bli lite för mkt effekt i skog o mark med en 650. Dock till grusväg funkar det kanon:tummenupp
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
skulle nog snarare säga tvärt om, vi satt och räknade ( jag och ljungberg ) vid något tillfälle hur många som hade rasat av vart märke och döm om min förvåning när vi kom fram till att det var ktm:rolleyes:

standardhojar ni räknat eller era racemaskiner?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Inget är bättre än sin ägare. Dom flesta ras beror på ägaren.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
standardhojar ni räknat eller era racemaskiner?

Standard maskiner är ju ganska lätträknade i SM så det är nog svårt.

Sen att det är en helt meningslös jämnförelse oavsett. Inget vet ju hur maskinerna är skötta, trimmingsgrad osv.

En KLAR fördel för husan är ju dock att den är supermoto anpassad från fabrik. Kostar bra många tusen innan man har kommit till samma nivå med vilken enduro cykel som helst.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Om du inte behöver det roliga extra rådraget i 650 Husan (stenkul) Så köp en 525!! Betydligt enklare att skruva med och billigare i delar.
Husan måste hela motorn klyvas för att byta kolv :gnissla + att den har en tidsinställd bomb extra som kan explodera hela motorn kostar flera tusen att byta!! (Den motroteranda balncelagerviktkonstruktionen :gnissla) Ktmen hålller ihop riktigt bra och har inga mystiyska lösningar i motorn vilket gör att man törs köra lite längre innan man MÅSTE riva motorn..Husan MÅste man hålla rek bytesintervaller på speciellt balancevikten och den skiten är svindyr + hela motorn måsta klyvas för att byta. Bara den vikten/lagret är dyrare än alla lager i en ktm!!

(Jag skulle ändå valt Husan pga det råa fräna draget och körbarhet på väg)

Och varför ska man byta kolv? Det är väl tätare intervall på ramlager, vevlager osv. Och vilken enstånka (förutom ATK 450 som bara har ett motorblock) måste du inte klyva motorn för att byta ramlager.

Förresten: I en annan tråd vill jag minnas att du talar om en husa i dina hemtrakter som bara går och går. Så du kommer med dubbla budskap. Vad ska dom som läser det du skriver tro på? :va
 

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Ojojoj så mycket svar.... Tack för dom snabba svaren. Det ser ut till att bli en Husaberg 650 05-07:a. Ska ha den fram och tillbaka till jobb bara, och öva mig på bakhjulet. :=)

Får önska er alla Gott nytt år på er....

//Witlock
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Har ägt en Husa 650-03, kört en hel del Husa 650-05 och uppåt och äger nu en KTM450 SMR.

Husan är mer lättmekad än KTM. Priserna på delar är nog samma. Har aldrig sett en husa med "balancevikt problem". Det som är känsligt på husan vev och ramlager på 04. Alla ramlager på KTM är ännu känsligare, särskilt om man trimmar. Jag tror att alla problem med Husor beror på att dom flesta körs som motarder på gata och att folk tror att det är 1000-mila service som gäller. Jämför hur många hårt pressade husor det finns på gata jämfört med ktm 525.

Det nya tändsystemet på Husa 04 och uppåt gör en hel del, ett helt annat register. På min gamla 03:a så hade jag allt i botten vilket gjorde den fantastiskt svårkörd som motocross :) , dock underbar på gata.

Så en 07:a blir nog ett perfekt köp.
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
så mycket snack hit o dit om vad som är sämst och inte sämst, lyft fram alla dess finesser och fördelar istället! det är ju det man vill höra eller? tror inte det kommer spela så stor roll vilken hoj du tar för det blir i 95% av fallen "Grisen i säcken" föraren innan kan ju säga lite vad han vill för tror inte det finns någon här som börjat plocka isär en hoj man ska köpa första gången man är och tittar på den? i vilket fall så löper man nog lika stor risk oavsätt vilken cykel man väljer! hänger ju så mycket på den tidigare ägarn och sedan hur du själv sköter om den!!!! aa eller DVS om du inte köper en sprillans NY för då kan du misshandla den lite hur man vill för man har alltid rätt till 2 års garanti enligt konsumentköpslagen om inte köpesavtalet säger något helt annat!!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
så mycket snack hit o dit om vad som är sämst och inte sämst, lyft fram alla dess finesser och fördelar istället! det är ju det man vill höra eller? tror inte det kommer spela så stor roll vilken hoj du tar för det blir i 95% av fallen "Grisen i säcken" föraren innan kan ju säga lite vad han vill för tror inte det finns någon här som börjat plocka isär en hoj man ska köpa första gången man är och tittar på den? i vilket fall så löper man nog lika stor risk oavsätt vilken cykel man väljer! hänger ju så mycket på den tidigare ägarn och sedan hur du själv sköter om den!!!! aa eller DVS om du inte köper en sprillans NY för då kan du misshandla den lite hur man vill för man har alltid rätt till 2 års garanti enligt konsumentköpslagen om inte köpesavtalet säger något helt annat!!!
Nu är det ju så att det är ofta nackdelarna som ställer till dom stora problemen och dyra kostnaderna, dvs är det dom man vill undvika.
Och att man kan misshandla en spretans hoj precis hur man vill för att man alltid har 2 års garanti kan du ju gå å inbilla dig. Garantin täcker enbart tillverkningsfel, och absolut inte normalt slitage eller handhavandefel.
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
när jag säger misshandla menar jag ju inte att du ska försöka blanda i sköljmedel i tanken för att få en grön och fräck rök effekt när man är ute och kör! utan jag syftade mer att du kan pusha hojen tills dess max + lite till och skulle något haverera så skall en garanti täcka det. Jo du har ju självklart rätt i att om man inte servar sin sak som man skall och kör tills allt rasar så gäller ju ingen garanti, men jag tar det för givet att folk har nog med pulver bakom pannbenet att man nån gång ibland ger sin mc lite kärlek och omsorg! klarar man inte att lista ut det på egen hand........ ja då skall man nog..... ........ ... ta ett fotbad, runka och sedan försöka glömma allt som har med fart, 2 hjul och motorer att göra!
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
"ta ett fotbad, runka och sedan försöka glömma allt som har med fart, 2 hjul och motorer att göra!"

så jävla klockren :p hehe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och varför ska man byta kolv? Det är väl tätare intervall på ramlager, vevlager osv. Och vilken enstånka (förutom ATK 450 som bara har ett motorblock) måste du inte klyva motorn för att byta ramlager.

Förresten: I en annan tråd vill jag minnas att du talar om en husa i dina hemtrakter som bara går och går. Så du kommer med dubbla budskap. Vad ska dom som läser det du skriver tro på? :va

Jag påstår att en ktm 525 håller lika bra som en 650 Husa vid samma utgångsläge dvs NY och samma sköttsel.. Men Husan måste man kosta på hela motroterande balacelager och vikten som kostar minst 2000kr!! Sådant slipper man på ktm. Så köper man en husa MÅPSTE man säkert veta timmarna så man vet när man måste klyva och byta speciellt detta balacelager. Dom flyger ju på löpande band för snubbar som inte håller koll på bytesintervallerna och det blir generalras på minst 15000 kr då:näsblod

Och dessutom på dom äldre Husaorna typ 01-03 ivf vet ej om samma gäller nyare?? Men då skär ju cylindern så fort man åker längre sträckor och offta på bakhjulet:gnissla Med ktm kan man köra 50 mil på raken på 1 hjul:tummenupp

Att Husan 02an går forfarande här Är ett under?????? 700 mil nu busvägåka ej riven motor endast bytt kamkedja och dess plastskena pga felmontage från fakrik! Rullvipporn klarade ca 600mil innan glappa utblåsare. Enda förklaring till hållbarheten är väl att Boost har servicen på den:D Förmodligen beror det på 2 saker... 1... 20-50 helsyntet olja,,,,,,,,, och viktigasts Slick 50 behandlad med gämmna intervaller:tummenupp .. Alla maskiner jag håller koll på går med slick 50 ,,Och hitintills har ingen någonsin rasat på över 10 åŕ !!!!!! (väghulliganmaskiner!!!)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
bla bla blaQUOTE]

Hur ofta ska den bytas då?
Har aldrig hört någon som haft problem med den och 2000:- känns ju inte som en vansinnigt stor kostnad i samband med en motorrenovering.

Med tanke på hur mkt mer en 525 kostar ombygg i samma nivå som en husa är standard så kan man byta ganska många 2000:-'s delar.

Ingen skit över KTM, dom bygger många fina supermoto hojar för olika ändamål. 525 exc är väl dock en av de sämre exmeplen att utgå ifrån som jag ser det.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Den nya balansaxeln med ett brett lager ersätter den gamla med dubbla slipade lager. Kostar 2540 kr. Vet ej hur länge den nya håller. Men det är ju en uppgradering. Så totalt sett kanske den lönar sig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top