Supermotard köp! Va ska man ha??

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Ja har kört lite sporthoj(r1) nu ett tag men vill testa på SM hojj ist. Har fått för mej att man har mer roligt på en sån =) Kan det stämma ni som kört både och??

Nu till min fråga. Vilken motard ska man välja? Det ska va en gathoj som passar till en hel del bus me bra klös i samt att man inte behöver serva den så otroligt tätt mellan varven. Har tänkt ha hojjen till o från jobbet samt busa omkring lite om helgerna =)

Jag är ingen proffsmekare va gäller motorcyklar så därför är ja lite rädd att köpa typ Husa FS650 och dyl. Fast ni kanske kan motivera mej samt är det verkligen så svårt o meka me en sån? Kan man klara av o serva en Husa även om man inte är nån direkt expert?? Finns det typ nån slags manual man kan följa me bilder o info om hur man ska göra samt mellan vilka intervaller?

Har även kollat in KTM:s hojjar samt Yamaha mfl men ja tycker de e en djungel de där.. Men vill ju inte heller ha nån för klen typ touringmotard eller hur man nu ska förklara..

Tacksam för hjälp!

//andreas
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Jag tror att KTMs LC4or är något för dig,alltså KTM 625/640/660 alla passar nog ditt val rätt bra, 640 är mest touring å 660 mest bus, 625an en lagom kombo.. SÖK på forumet, det finns hur mycket "vilken hoj trådar" somhellst!! :tummenupp
 
Last edited:

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Hej!

Ja har kört lite sporthoj(r1) nu ett tag men vill testa på SM hojj ist. Har fått för mej att man har mer roligt på en sån =) Kan det stämma ni som kört både och??

Nu till min fråga. Vilken motard ska man välja? Det ska va en gathoj som passar till en hel del bus me bra klös i samt att man inte behöver serva den så otroligt tätt mellan varven. Har tänkt ha hojjen till o från jobbet samt busa omkring lite om helgerna =)

Jag är ingen proffsmekare va gäller motorcyklar så därför är ja lite rädd att köpa typ Husa FS650 och dyl. Fast ni kanske kan motivera mej samt är det verkligen så svårt o meka me en sån? Kan man klara av o serva en Husa även om man inte är nån direkt expert?? Finns det typ nån slags manual man kan följa me bilder o info om hur man ska göra samt mellan vilka intervaller?

Har även kollat in KTM:s hojjar samt Yamaha mfl men ja tycker de e en djungel de där.. Men vill ju inte heller ha nån för klen typ touringmotard eller hur man nu ska förklara..

Tacksam för hjälp!

//andreas

Jag servade min husaberg 650 '02 för nån vecka sen och jag är heller ingen expert på att meka men de va inga problem så länge man följde manualen och tips här på sporthoj! :yoparty

Har man ingen manual går de å ladda hem från husaberg.se, där står i princip exakt hur de går till och vilka serviceintervaller de e på den !
Bilderna kan dock va lite jobbiga (iaf i min manual) då dom e svartvita å ibland ser man inte så tydligt men de va inga svårigheter iallafall ! :tummenupp
På min '02a t.ex e de oljebyte + filter ca var 5e timme och ventiler vid ca 10 timmar, men senare modeller har lite längre intervaller ! Minns jag rätt så e de fram till '03 som de e 5-10 timmars intervaller på olja, filter och ventiler! :tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hej!

Ja har kört lite sporthoj(r1) nu ett tag men vill testa på SM hojj ist. Har fått för mej att man har mer roligt på en sån =) Kan det stämma ni som kört både och??

Nu till min fråga. Vilken motard ska man välja? Det ska va en gathoj som passar till en hel del bus me bra klös i samt att man inte behöver serva den så otroligt tätt mellan varven. Har tänkt ha hojjen till o från jobbet samt busa omkring lite om helgerna =)

Jag är ingen proffsmekare va gäller motorcyklar så därför är ja lite rädd att köpa typ Husa FS650 och dyl. Fast ni kanske kan motivera mej samt är det verkligen så svårt o meka me en sån? Kan man klara av o serva en Husa även om man inte är nån direkt expert?? Finns det typ nån slags manual man kan följa me bilder o info om hur man ska göra samt mellan vilka intervaller?

Har även kollat in KTM:s hojjar samt Yamaha mfl men ja tycker de e en djungel de där.. Men vill ju inte heller ha nån för klen typ touringmotard eller hur man nu ska förklara..

Tacksam för hjälp!

//andreas

Har haft både sh & motard men tycker än så länge motard e roligare. Är ingen proffsmeckare men som nån skrev så går det snabbt att ladda ner manualer till husa på deras sajt och man får mkt hjälp o tips här:tummenupp Köper du en nyare typ -04 & uppåt och den inte gått för mkt så är det i pricip olje/filterbyte, se efter luftfilter samt kolla ventilerna o justera om det behövs. Vill du kunna köra typ hela sommaren utan service så köp ktm 625/660 -05 & nyare med 500 mils serviceintervall så har du en bra komprimiss.:tummenupp
 

Solid snake

Guest
Servade min KTM för 2 dagar sen, olje och filterbyte bara, ventilerna ska jag kolla sen när jag får lust, jag har ju mer än 200 mil kvar tills de "ska" kollas enligt boken.

Ångrar inte att jag bytte in duccen mot en motard, inte ett dugg.

Visst duccen var ju rolig som fan om man körde på en riktigt kurvig landsväg, men hur många sådana vägar finns det? Motarden är lika rolig på kurvig väg, men man kan leka mycket mer med den, och man har lika roligt fast i halva hastigheten jämfört med en sporthoj.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hade nog aktat mig för den, KTM innan -98 har jag hört ska vara ganska dåliga, och rasbenägna.

Nja så orolig skulle jag inte vara men visst det låter extremt billigt, tror LC4 fick dubbla oljepumpar fn -96 kan det stämma? Så du menar att KTM 620 Duke rasade mkt?
 

Solid snake

Guest
2833060 Nja så orolig skulle jag inte vara men visst det låter extremt billigt, tror LC4 fick dubbla oljepumpar fn -96 kan det stämma? Så du menar att KTM 620 Duke rasade mkt?
Jag menar ingenting, jag skriver bara det jag har läst.
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Nja så orolig skulle jag inte vara men visst det låter extremt billigt, tror LC4 fick dubbla oljepumpar fn -96 kan det stämma? Så du menar att KTM 620 Duke rasade mkt?

Inga ras här inte! hehe bara envägslagret till startmotorn!...
Och den drar ju de 525or jag kört mot:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top