Supermotard skydd

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Vad ska man välja?

Alpinestars tech 8 light eller Sidi Crossfire SrS supermoto.

Tech 8 har fått väldiga lovord men samtidigt har Sidi stövlarna en lättare utbytbar sula. Tech 8 stövlarna antar jag att man måste lämna in. Kör nu med vanliga sport stövlar och bara efter någon timme på bana så har jag nött ner ena sulan en bit.

Knäskydd

Vill ha skydd för både knä och smalben, ska inte vara av den stödjande typen då jag har fått uppfattningen att detta snarare kan vara skadligt för ett friskt knä.

Tittade lite på Thor Force men undrar om det finns något man kanske hellre skulle köra på?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Varför skulle ett knäskydd med stöd vara skadligt för ett friskt knä? :va

Nu har jag inte provat Tech 8 men Sidi Crossfire är en fantastisk stövel så du lär inte ångra dig om det blir ett par sådana.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Varför skulle ett knäskydd med stöd vara skadligt för ett friskt knä? :va

Kommer inte ihåg förklaringen. Tror det var något med att det hindrar ledens naturliga rörelse och det blir något mumbo jumbo. Hursomhelst så ska man tydligen undvika det om man inte redan har en knäskada.

Nu har jag inte provat Tech 8 men Sidi Crossfire är en fantastisk stövel så du lär inte ångra dig om det blir ett par sådana.

Hur är de skyddsmässigt? Hur böjs stöveln, t.ex. om du trycker under tårna på stöveln, går de då att böja hur du vill?.

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Kolla tråden ang just stövlar i motard-delen, jag mfl lovordar SRS.

Sent from my X10i using Tapatalk

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Låter konstigt, flickvännen min är nästan färdigutbildad ortopedingenjör och säger att jag absolut ska skaffa ett knäskydd med stöd. Hon har via sin utbildning fått titta på flera stycken (DonJoy, EVS och POD MX) och tyckte helt klart att EVS Web är det bästa på marknaden idag. Men vill du inte ha med stöd så är Thor Force eller tom Biltemas ledade knäskydd bra.

Crossfire-stöveln känns väldigt säker, täckt med ordentliga, hårda skydd och det känns även som att den skulle skydda bra mot vridning av fotleden. Böja hur man vill är nog att ta i men tror nog det är den mest flexibla MX-stöveln på marknaden.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Kolla tråden ang just stövlar i motard-delen, jag mfl lovordar SRS.

Sent from my X10i using Tapatalk

Låter konstigt, flickvännen min är nästan färdigutbildad ortopedingenjör och säger att jag absolut ska skaffa ett knäskydd med stöd. Hon har via sin utbildning fått titta på flera stycken (DonJoy, EVS och POD MX) och tyckte helt klart att EVS Web är det bästa på marknaden idag. Men vill du inte ha med stöd så är Thor Force eller tom Biltemas ledade knäskydd bra.

Crossfire-stöveln känns väldigt säker, täckt med ordentliga, hårda skydd och det känns även som att den skulle skydda bra mot vridning av fotleden. Böja hur man vill är nog att ta i men tror nog det är den mest flexibla MX-stöveln på marknaden.

Låter bra, får åka och titta på ett par. Ska ändå till lelles och köpa goggles och kanske knäskydd.

Angående knäskydd med stöd så kanske jag har fel då. Däremot jäkligt dyrt så får nog bli oledad ändå.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife