Supermoto trimtråden!

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kn :tummenupp Närmare 2 kusar mer pullver mot tvinn:tummenupp

Vet att det är stor skillnad hade K&N på min KTM 660 en gång i tiden...

Ska bli kul att komma hem till Sverige och montera alla delar till sommaren och bänka maskinen!

Tur att jag hanterar all kraft :rolleyes:
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Vet att det är stor skillnad hade K&N på min KTM 660 en gång i tiden...

Ska bli kul att komma hem till Sverige och montera alla delar till sommaren och bänka maskinen!

Tur att jag hanterar all kraft :rolleyes:

är det modellanpassat eller man måste slita bort luftburken?

EDIT: och angående kammen så komer du ´garanterat bli nöjd. den får bra knuff i den delen av registet du gillar o ligga i :tummenupp
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
är det modellanpassat eller man måste slita bort luftburken?

EDIT: och angående kammen så komer du ´garanterat bli nöjd. den får bra knuff i den delen av registet du gillar o ligga i :tummenupp

Det finns modellanpassat där du byter ut främre delen utav luftburken. Är standard på SMR -08 men dessa passar på vara maskiner också...
Hör med Jonte!

Sedan har du färdiga kitt där man plockar bort hela luftburken. Sitter ca 15 cm aluminium CNC fräst rör direkt på förgasaren och i andra änden skall luftfiltret sitta, se bild...
 

Bifogat

  • kn.jpg
    kn.jpg
    8.1 KB · Visningar: 80

Dr.Bike

Guest
Det finns modellanpassat där du byter ut främre delen utav luftburken. Är standard på SMR -08 men dessa passar på vara maskiner också...
Hör med Jonte!

Sedan har du färdiga kitt där man plockar bort hela luftburken. Sitter ca 15 cm aluminium CNC fräst rör direkt på förgasaren och i andra änden skall luftfiltret sitta, se bild...

Just ett sånt där behöver jag! (eller eg. min kund med SR 500:an)
Jag räknade ut att insugsröret skulle vara 31 cm i sin helhet (vid 6000)
och det är det inte på långa vägar med flatslidegasaren.

Var hittade man färdiga såna däringa? (55 mm halsdiameter)


Ser inget revolutionerande mer än en dyr filterställning i eloxerad alu (snygg!) och att de lovar att filtret sluter tätt.
Nu läste jag ju inte allt, men vad var själva gizmon med den enligt det du hade hört?
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Det finns modellanpassat där du byter ut främre delen utav luftburken. Är standard på SMR -08 men dessa passar på vara maskiner också...
Hör med Jonte!

Sedan har du färdiga kitt där man plockar bort hela luftburken. Sitter ca 15 cm aluminium CNC fräst rör direkt på förgasaren och i andra änden skall luftfiltret sitta, se bild...

det där modellanpassade kittet från k&n såg riktigt trevligt ut ju. fråga e bar aom det gör nån nytta? bäst är väll o ta bort luftburken helt o köra med ett såntdär adaptorrör och sen ett stort filter på det. men då kan man ju glömma turerna på grusvägar och i skogen känns det som.

kompromissen är kanske det modellanpassade och sen göra en jeffla massa hål i luftburken. har ju satt några lager myggnät över det håler jag sågat tidigare. o det håller rätt mycket skit ute :)

Ser inget revolutionerande mer än en dyr filterställning i eloxerad alu (snygg!) och att de lovar att filtret sluter tätt.
Nu läste jag ju inte allt, men vad var själva gizmon med den enligt det du hade hört?

nä jag ser heller ingen större skilnad.. mer än den flashiga hållaren och att gallret som sitter i originalhållaren är borta. Har dock sett nån bild där det såg ut som att man fick ett större filter. säkert skräp..
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om dom nu lix ska cnc-fräsa röret så kan dom väl ändå lämna en kant så att det sitter fast ordentligt på förgasargummit?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
det där modellanpassade kittet från k&n såg riktigt trevligt ut ju. fråga e bar aom det gör nån nytta? bäst är väll o ta bort luftburken helt o köra med ett såntdär adaptorrör och sen ett stort filter på det. men då kan man ju glömma turerna på grusvägar och i skogen känns det som.

kompromissen är kanske det modellanpassade och sen göra en jeffla massa hål i luftburken. har ju satt några lager myggnät över det håler jag sågat tidigare. o det håller rätt mycket skit ute :)



nä jag ser heller ingen större skilnad.. mer än den flashiga hållaren och att gallret som sitter i originalhållaren är borta. Har dock sett nån bild där det såg ut som att man fick ett större filter. säkert skräp..

På ktm 660 så passar vanligt avloppsrör rakt av på det kn filtret och sedan räcker det med att man kapar sönder ordentligt mot förgasaren till och ev någr hål på sidan, Kn är inte ett måste!! det finns ju betydligt billigare tygfilter på bilsidan!! mekonomen här kramfors har ett skitbra/fint filter som ser åtminstonde ut som kn för 320kr!! detta kör jag på v70 och audin och är stenöjd med filtrerinen och flödet ska försöka mixra dit ett på xrn också. ska se om jag orkar ta en bild
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Nu har man plöjt igenom samtliga inlägg i tråden! Mycket kunskap man fick, bugar och bockar! Är inte lite sugen på en TTR nu! ;)

Mvh
Johan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Filter

Här är Mekonomenfiltret Bredd 15cm....Längd 13,5cm utan flänsfäste 2cm + med anslut. anslutningshål 7,5cm men det finns 3st att välja mellan från 60-80 tror jag? detta filter är helt klart det bästa jag sett för endast 320kr:tummenupp Vid körning i öken eller dammig grusvä kan man sopa på lite exra filterspray:tummenupp Borde ju gå att få tag i på på alla mekonomenställen?
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 157.jpg
    xr 650 turbo bollsta 157.jpg
    52.5 KB · Visningar: 78
  • xr 650 turbo bollsta 156.jpg
    xr 650 turbo bollsta 156.jpg
    123.4 KB · Visningar: 82
  • xr 650 turbo bollsta 158.jpg
    xr 650 turbo bollsta 158.jpg
    56.1 KB · Visningar: 74

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Här är Mekonomenfiltret Bredd 15cm....Längd 13,5cm utan flänsfäste 2cm + med anslut. anslutningshål 7,5cm men det finns 3st att välja mellan från 60-80 tror jag? detta filter är helt klart det bästa jag sett för endast 320kr:tummenupp Vid körning i öken eller dammig grusvä kan man sopa på lite exra filterspray:tummenupp Borde ju gå att få tag i på på alla mekonomenställen?

hur mycket sämre än ett KN-filter är ett sådant? :va
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Helt omöjligt att svara på:va effektmässigt tror jag är marginellt men hur mycket skit det släpper igenom vet man inte:va

Okej. Blir nog till att köpa!

Till nästa fråga fråga. du verkar ju rätt duktig på ungefärliga bestyckningar.

om ja köper denhär filtret. moddar in det i luftburken, samt öppnar den (hål i sidolocket) övrig setup är

avgas: yoshimura trc carbon helsys
förgasare: Keihin fcr mx 39
yz-avgaskam.

Det som sitter i nu är 172 huvud (160org) resten är orört, för mig de va 48 i lågfart.

Finns det något riktmärke på denna setupen?
hojen är en Yamaha wr450 -03

tack på förhand
- anders
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej. Blir nog till att köpa!

Till nästa fråga fråga. du verkar ju rätt duktig på ungefärliga bestyckningar.

om ja köper denhär filtret. moddar in det i luftburken, samt öppnar den (hål i sidolocket) övrig setup är

avgas: yoshimura trc carbon helsys
förgasare: Keihin fcr mx 39
yz-avgaskam.

Det som sitter i nu är 172 huvud (160org) resten är orört, för mig de va 48 i lågfart.

Finns det något riktmärke på denna setupen?
hojen är en Yamaha wr450 -03

tack på förhand
- anders

Där går jag bet, har inte en aning?????? Nu ska jag passa på att tippsa om en bra billig bestyckningsapparatur som blir bättre än om man bänkar och bestyckar efter det.
Jo ta helt enkelt och köp en lamdasond från vilket bilmärke som hellst på biltema runt 200-300kr ta en som är så liten som möjligt bara, kan köpas på skroten också det enda man kan tänka på är så få antal kablar ut ur lamdan som möjligt finns med endast 1 kabel men dom flesta har flera som är till för förvärmning = onödigt för oss men det går alldeles utmärkt med en sånn också bara att leta rätt på givarkabeln offtast vit!!. Jo sen införskaffar man sig en lamdamätare går att få tag i för 500-700kr lysdiodverson finns även analåga men jag rekomenderar diodvers pga vibrationer. Fixa sedan en mutter som passar lamdan och svetsa fast på kröken på lämpligt ställe Enkelkrök hyffsat nära utblås 10-30cm om plats finnes Dubbelkrök = svetsa fast muttern i där krökarna går ihop helt enkelt:tummenupp Lätt att koppla in endast 3 kabla + & - givarkabel. Sedan är det bara ut och tokgasa då ser man hur enkelt som hellst om motorn går för snålt eller för fett någonstans.
drt brukar vara ex.. 10 lysdioder om 5 lyser så är blandningen exat men lyser bara 1-3 så går den magert 6 då 9-10 lysande för fett. Stenenkelt:tummenupp på så vis kan du gå igenom hela registret från tomgång till fullt gärn och mixtra med lågfartsm,nålen,huvudmuns Ja tillockmed slipa på nålen med sandpapper för att få till perfekt blandning i hela registret. Detta är nog bästa trimmet:tummenupp Jag fick tag på min lamdamätare av en snubbe här på sporthoj som löder ihop dom själv fungerea stenbra och typ 250kr!! Jo när man är klar med mätningarna så skruvar man bara bort lamdan och mätaren fixar en bult som passar i muttern bara:tummenupp om man orkar löda sjäv så finns en byggsatts här för 200kr-270?http://www.jetronic.se/air_fuel.htm
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Biltemas 52-950 har bara en kabel (mao ingen förvärmning). Fast jag vet inte hur liten den är - ska kolla det. Det är ju klart mycket enklare att själv kunna ut och åka och gasa lite hursomhelst och kolla blandningen, jämfört med att köra dyra bänktimmar.

Jag kollade vad som ingår i en sådan där krets med lysdioder m.m. Inga kostsamma grejer alls - man kommer ner under en hundring, fast så får man löda lite och fixa ett bra kretskort. Så köper man en färdig sats kan det vara värt att slippa den där extra timmen med att etsa kretskort eller borra labbkort. Sedan måste man ju förstås veta att kretsen är kalibrerad mot sonden, så det finns något att gå på när man är ute och kör. Jag fick ett tips om att man kan flöda gasen från en cigarett-tändare över sonden och hamnar då på "lambda 1" (0,455 V ?), vilket ska vara det perfekta blandningsförhållandet. Fast problemet är att kunna göra det på en frikopplad sond om man inte har förvärming (sonden måste upp till 300 grader för att kunna jobba). Så för den skull kan man lika gärna skaffa en sond som har förvärmning, just för att ställa in kretsen.

Vad har ni andra för erfarenheter av kretskalibreringen ?
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
men en vanlig lambda är ju bara nogrann vid lambda 1 (3 "lägen" mager,1,fet).
o de e ju inte lambda 1 man vill ligga på under fullgas.
Så man kan ju inte lita på en smalbandslamda som visar tex blandningsförhållande 1:12 utan de enda man vet då e att de e under 1:14,7.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
men en vanlig lambda är ju bara nogrann vid lambda 1 (3 "lägen" mager,1,fet).
o de e ju inte lambda 1 man vill ligga på under fullgas.
Så man kan ju inte lita på en smalbandslamda som visar tex blandningsförhållande 1:12 utan de enda man vet då e att de e under 1:14,7.

Hummmmm:va .......Ju mer man vet dessto mindre saker fungerar:D

Därför borde jag inte fråga.... Men så vitt jag vet och har ställt in efter så när min lamdamätare ligger i mitten så är det 13,5 bränslebland jag försöker komma så nära det som bara går i hela registret och då får jag otroligt fin gyllenbrun färg på stiftet och sedan när jag kör i bänk så ser det ut att stämma med bredlamdan?? När jag kör in för turbo brukar jag se till att på fullt gärn så ska alla dioder precis börjat lysa har inte bränt en kolv eller ventil så jag vill påstå att det fungerar stenbra.. helt klart är att smalbandare är känslig mycket svårt att bestycka så precis att den står stilla,, men när man har den fladdrandes runt mitten så duger det.. Ska man köpa en bredbandslamda med mätare så kostar det flera tusen!! vad är ex den största fördelen med bredlamda? vill igentligen INTE veta så det vore bra om ingen svarar. Jag har inte råd att byta:D

Biltemas 52-950 har bara en kabel (mao ingen förvärmning). Fast jag vet inte hur liten den är - ska kolla det. Det är ju klart mycket enklare att själv kunna ut och åka och gasa lite hursomhelst och kolla blandningen, jämfört med att köra dyra bänktimmar.

Jag kollade vad som ingår i en sådan där krets med lysdioder m.m. Inga kostsamma grejer alls - man kommer ner under en hundring, fast så får man löda lite och fixa ett bra kretskort. Så köper man en färdig sats kan det vara värt att slippa den där extra timmen med att etsa kretskort eller borra labbkort. Sedan måste man ju förstås veta att kretsen är kalibrerad mot sonden, så det finns något att gå på när man är ute och kör. Jag fick ett tips om att man kan flöda gasen från en cigarett-tändare över sonden och hamnar då på "lambda 1" (0,455 V ?), vilket ska vara det perfekta blandningsförhållandet. Fast problemet är att kunna göra det på en frikopplad sond om man inte har förvärming (sonden måste upp till 300 grader för att kunna jobba). Så för den skull kan man lika gärna skaffa en sond som har förvärmning, just för att ställa in kretsen.

Vad har ni andra för erfarenheter av kretskalibreringen ?

Kanon att du fick fram utan förvärm, hur gick det till? Är du synsk? Man behöver inte bry sig mycket i hur stor den är det är bara marginell skillnad i flödet!!
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
men en vanlig lambda är ju bara nogrann vid lambda 1 (3 "lägen" mager,1,fet).

Ja, det är väl därför det heter "smalband" och är billigt :) Men har man bara hum om när den ger värde 1, så kan man med erfarenhet bestycka något fetare (just på fullgas, lite längre ner är det bara bra att det inte är för fett - acc.pumpen måste ju ha något att göra den också :D ). För det mesta har man sett liknande kurvor och förgasare i bänk nångång och kan gå på det.

Kanon att du fick fram utan förvärm, hur gick det till? Är du synsk? Man behöver inte bry sig mycket i hur stor den är det är bara marginell skillnad i flödet!!

:) Jag bläddrade bara in på webben och sökte på "sond". Det visade sig finnas bara några få modeller och det stod kursivt på bl.a. denna sida:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iItemId=55640
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top