Är inte själv heller nån expert inom området dock har jag en lite annorlunda uppfattning än MrLind.
------------
Supersport eller Supersport600 (som de väl heter, eller?) är den "billigaste" klassen av dessa tre.
Hojarna i klassen är fabriksproducerade för gata.
Tillåten trimning är minimal. Om jag inte missminner mig är de noll motortrimning som gäller utan man får nöja sig med byte av avgassystem och diverse delar på insugssidan.
Man kör på skurna slicks.
------------
Superbike är i grunden samma som SS600 men trimning är tillåten i högre grad.
För att man ska få använda en hoj i Superbikeklassen måste den vara gathoj från början och modellen måste ha sålt ett visst antal exemplar. (Är de 40?)
Det övergripandet huvudkravet i regelboken i Superbike är att allt måste gå att köpa över disk för vem som helst.
Allså man ska som privatperson kunna ha en regelrätt superbike i sin ägo.
Så de är inte tillåtet att lägga i ett par hemmasvarvade kammar eftersom dom inte går att köpa över disk.
Bara för att vara tjatig; alla tuningdelar som önskas användas måste gå att köpa. Inget egentillverkat..
Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.
-------------
Moto GP så är en ren prototypklass.
Där är de i princip inga restriktioner. Eller jo.
Max. slagvolym 1000cc, ingen överladdning och en satt minimivikt.
Minimivikten varierar beroende på antalet cylindrar.
-------------
Nån annan får gärna fylla i med mer specifika detaljer. En annan vill ju också veta.
Skrev bara ut de man snappat upp av Sandy, Brander och Dahlbom på Eurosport