Supersport, superbike, moto gp ?

Nudelman

Medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en 2 hjuling
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp

Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Nudelman skrev:
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp

Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...

Superbike är oftast 1000 cc. Förekommer i V-Twinn eller radfyra, reglementen skilljer sig en del vad det gäller trimmning. Gatproducerade cyklar.

Supersport är också gatproducerade cyklar 600 cc med undantag för ducati som är runt 750 tror jag. Massor med trimm och perversa delar som kostar massor med pengar.

Moto Gp är allt i från gatproduktion, typ i alla fall, 990 cc tror jag det är. rad 4 eller v-twinn, eller v5 eller v4 eller v3.... ingen expert men men...
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Är inte själv heller nån expert inom området dock har jag en lite annorlunda uppfattning än MrLind.

------------

Supersport eller Supersport600 (som de väl heter, eller?) är den "billigaste" klassen av dessa tre.
Hojarna i klassen är fabriksproducerade för gata.
Tillåten trimning är minimal. Om jag inte missminner mig är de noll motortrimning som gäller utan man får nöja sig med byte av avgassystem och diverse delar på insugssidan.

Man kör på skurna slicks.

------------

Superbike är i grunden samma som SS600 men trimning är tillåten i högre grad.
För att man ska få använda en hoj i Superbikeklassen måste den vara gathoj från början och modellen måste ha sålt ett visst antal exemplar. (Är de 40?)

Det övergripandet huvudkravet i regelboken i Superbike är att allt måste gå att köpa över disk för vem som helst.
Allså man ska som privatperson kunna ha en regelrätt superbike i sin ägo.

Så de är inte tillåtet att lägga i ett par hemmasvarvade kammar eftersom dom inte går att köpa över disk.
Bara för att vara tjatig; alla tuningdelar som önskas användas måste gå att köpa. Inget egentillverkat..

Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.

-------------

Moto GP så är en ren prototypklass.
Där är de i princip inga restriktioner. Eller jo.
Max. slagvolym 1000cc, ingen överladdning och en satt minimivikt.
Minimivikten varierar beroende på antalet cylindrar.

-------------

Nån annan får gärna fylla i med mer specifika detaljer. En annan vill ju också veta.
Skrev bara ut de man snappat upp av Sandy, Brander och Dahlbom på Eurosport :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Kenta skrev:
Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.
QUOTE]

Är det inte så att om man åker radfyra lär man köra 750cc och twin 1000cc?
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Kan ju börja med att säga att SS600 är den absolut dyraste klassen.
I dagens SVerige innebär detta att man antingen kör i SO (Scandinavian Open) eller Veidec.


Antar att när du säger den billigaste klassen utan trim menar Standard 600 som är en relativt ny klass där nästan inga modifieringar får göras.

En supersport hoj = SS600 är ofta trimmad med så mycket som 20-40 extra hk.


/Mike
 

Coola Ola

Guest
Angående MotoGP-klassen så måste samtliga delar på hojen vara specialdesignade för just den hojen, det får inte vara serietillverkade grejer eller ens modifierade serietillverkade grejer. Harris/WCM blev uteslutna under en del av 2003 års säsong då de från början använde en modifierad topp (eller var det ännu mer?) från Yamaha R1 på sin fyrtaktsracer.

Dessutom är det endast kolvmotorer som är tillåtna (dvs, man får inte använda en Wankel. Undrar om reglerna säger nåt om elmotor? :hihi).

Minimivikten är som Kenta säger beroende på antal cylindrar men i nuläget även om motorn har ovala kolvar eller ej (ovala kolvar=högra minmivikt). Vet ej ifall det kravet slopas med de nya reglerna, det är iaf ingen av MotoGP-hojarna som har ovala kolvar.
 

Coola Ola

Guest
skoteridioten skrev:
Kenta skrev:
Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.
QUOTE]

Är det inte så att om man åker radfyra lär man köra 750cc och twin 1000cc?

Det är i Superbike som reglerna är sådana. Därav den stora andelen Ducati i SBK.
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Nä men kolla där Moto GP experten Ola är vaken.

Skulle vilja se dig med en eldriven hoj i Moto GP :hihi

/Mike

Coola Ola skrev:
Angående MotoGP-klassen så måste samtliga delar på hojen vara specialdesignade för just den hojen, det får inte vara serietillverkade grejer eller ens modifierade serietillverkade grejer. Harris/WCM blev uteslutna under en del av 2003 års säsong då de från början använde en modifierad topp (eller var det ännu mer?) från Yamaha R1 på sin fyrtaktsracer.

Dessutom är det endast kolvmotorer som är tillåtna (dvs, man får inte använda en Wankel. Undrar om reglerna säger nåt om elmotor? :hihi).

Minimivikten är som Kenta säger beroende på antal cylindrar men i nuläget även om motorn har ovala kolvar eller ej (ovala kolvar=högra minmivikt). Vet ej ifall det kravet slopas med de nya reglerna, det är iaf ingen av MotoGP-hojarna som har ovala kolvar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Supersport 600

"Standardklass" med trimmning endast av toppen på motorn, dvs porta, ändra comp, sätta i vilka kammar man vill, ändra styrning av sprutet, avgassystem och så vidare. Man får dock inte sätta sprut på förgasarhoj och liknande ändring.

Chassit får inte ändras annat än byte av stötdämpare, innanmäte i gaffel, sätta på styrdämpare, byta bromsskivor (dock ej ok)
Klassen är framtagen för att det skall bli billig rejsing... :rolleyes:

Bara TenKate lägger ner miljoner i utvecklingspengar på sitt supersportteam.

Superbike:

Silhuettklass ungefär som STCC med två varianter.

750 kubik radfyra, 900 kubik trepip eller 1000cc v-twin, i princip fri trimmning både på chassie och motor, som exempel kan nämnas att fabriksducatihojarna kostar bortåt 6 mille per styck!!!

Det senaste i Superbike är att man tillåter 1000cc radfyror men då är det "supersport" reglemente på motor (dvs bara topptrimning) men fri chassietrimmning i övrigt. Kan nämna att TenKate plockar ut ryktesvis 210 bakhjulshästar på sina CBR1000RR med "bara" topptrimmning. Ben Boströms AMA-superbike (CBR1000 det också) gjorde drygt 190 mph på Daytona beach, inte så tokigt med supersporttrimmning...

:tummenupp
 

Coola Ola

Guest
Mike the bike skrev:
Nä men kolla där Moto GP experten Ola är vaken.

Skulle vilja se dig med en eldriven hoj i Moto GP :hihi

/Mike

Klart jag är vaken. Har ju fortfarande ingen hoj att trötta ut mig med. Fan, jag hade också velat sig mig själv i MotoGP med en eldriven hoj. Skit samma att man bara kommer fem varv innan batterierna tar slut (måste ju gå bättre än en sunk-kawa ivsfh :tungan :D), det kan jag leva med om jag får åka på de fetaste banorna i världen och umgås med värdseliten.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Coola Ola skrev:
Det är i Superbike som reglerna är sådana. Därav den stora andelen Ducati i SBK.

Det var flera år sen det var max 750cc för fyror i World Superbike.

Varför skriver ni i en tråd om reglementen när ni uppenbart
inte följer sporten? :huvet
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mike the bike skrev:
Kan ju börja med att säga att SS600 är den absolut dyraste klassen.
I dagens SVerige innebär detta att man antingen kör i SO (Scandinavian Open) eller Veidec.


Antar att när du säger den billigaste klassen utan trim menar Standard 600 som är en relativt ny klass där nästan inga modifieringar får göras.

En supersport hoj = SS600 är ofta trimmad med så mycket som 20-40 extra hk.


/Mike

Supersport är billigast av de tre klasserna som är aktuella i diskussionen. Bara hojarna i Superbike kostar 3-4 gånger så mycket.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Mrlind skrev:
Superbike är oftast 1000 cc. Förekommer i V-Twinn eller radfyra, reglementen skilljer sig en del vad det gäller trimmning. Gatproducerade cyklar.

Supersport är också gatproducerade cyklar 600 cc med undantag för ducati som är runt 750 tror jag. Massor med trimm och perversa delar som kostar massor med pengar.

Moto Gp är allt i från gatproduktion, typ i alla fall, 990 cc tror jag det är. rad 4 eller v-twinn, eller v5 eller v4 eller v3.... ingen expert men men...

i superbike får fyrorna va högst 750 kubik, supersport får de va 600 kubik på fyrorna, 750 på 2 cylindriga.. moto gp är vad jag tror 500 kubiks klassen, men vissa säger 990 kubik...har inte koll på det.
 

Coola Ola

Guest
gthyni skrev:
Det var flera år sen det var max 750cc för fyror i World Superbike.
Det finns ingen skillnad i restriktioner alls mellan twinar och
fyror i år.

Varför skriver ni i en tråd om reglementen när ni uppenbart
inte följer sporten? :huvet

Min poäng var väl mest att det inte är så i MotoGP vilket påstods i inlägget jag svarade på men visst, dumt sätt att svara på i och med att jag uppenbarligen inte hade koll på superbike (trodde faktiskt att bara vara 750 som var fria från restriktioner av radfyrorna men där ser man) Låter ju bra ang. SBK iaf, kanske kan bli lite japanska fabriksteam igen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top