Suzuka

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Det ser "tyvärr" ut som om ordningen är återställd inför Suzuka. Rossi (en tiondel snabbare än förra året) är snabbast trots Barros och Capirossis grymma försäsongstider. Ukawa och Gibernau överraskar! Men var är Bayliss? Checa är en halv sekund långsammare än förra året och Capirossi var fyra tiondelar snabbare -02 på sin NSR. Det slog mig just att banan är lite ombyggd. Men om Rossi kan köra snabbare än förra året...

1. Valentino Rossi ITA (Honda) 2´04.170
2. Tohru Ukawa JPN (Honda) 2´04.359
3. Max Biaggi ITA (Honda) 2´04.567
4. Alex Barros BRA (Yamaha) 2´04.605
5. Sete Gibernau ESP (Honda) 2´04.616
6. Daijiro Kato JPN (Honda) 2´04.629
7. Colin Edwards USA (Aprilia) 2´04.846
8. Loris Capirossi ITA (Ducati) 2´04.889
9. Carlos Checa ESP (Yamaha) 2´04.908
10. Noriyuki Haga JPN (Aprilia) 2´05.193
 
Last edited:
Inte många dagar kvar till kvar till kvalet nu :)
Vi får se vart folk tar vägen på söndag. Ska sitta bänkad framför teven i helgen :)
 
Macho Woman skrev:
Vad var det jag sade! Underskatta inte Ukawa!

Ukawa, Kato och Haga, tre japsar som mer eller mindre kan banan i sömnen, därav förklaringen till att dom har hyffsade tider, men Rossi är framavlad till o köra hoj snabbt, därför är han så himla bra. Av dom tre japsarna så håller jag Haga som klar favorit efter Rossi i och med hans snygga lakrits streck han ritade sen SBK tiden på R7:an, Haga= en grym underhållare.

Så är det :fakta
 
Visst är Haga underhållande att se på, men han är väl ännu mer av en ständig tvåa. Edwards kommer klå honom i nästan varenda race och han kommer att hamna efter Ukawa och Kato i lika många.
 
chrille-r1000 skrev:
Ukawa, Kato och Haga, tre japsar som mer eller mindre kan banan i sömnen, därav förklaringen till att dom har hyffsade tider, men Rossi är framavlad till o köra hoj snabbt, därför är han så himla bra. Av dom tre japsarna så håller jag Haga som klar favorit efter Rossi i och med hans snygga lakrits streck han ritade sen SBK tiden på R7:an, Haga= en grym underhållare.

Så är det :fakta

Alla som kört GP-racing de senaste fem-sex åren kan Suzuka och resten av de ordinarie banorna "i sömnen". Att det skulle vara en fördel att vara japan på Suzuka är lika sant som att det skulle vara en fördel att vara italienare på Mugello eller fransman på Le Mans. Ett av de senaste sex 500/MotoGP-racen på Suzuka har vunnits av en japan (Abe -00). Hagas bästa GP-resultat var trea på Suzuka -98. Då hade han sin peak. Sedan dess har motståndet blivit hårdare och Haga mer sliten och mindre motiverad. Han slutar med lite flyt inom topp tio på söndag.
 
Motorcycledaily.com gissar om säsongen.

"Predicting the outcome of the 2003 MotoGP series is, let's face it, rather pointless. With so many manufacturers involved, with so many bikes at various stages of development, and so many great riders (I can't remember how many former World champions are participating), there will undoubtedly be a lot of luck involved in the final standings.

We have written so many articles about this upcoming GP season, and discussed so many teams, that we want to get right to the point here. The first race, at Suzuka this Sunday, will mark the beginning of perhaps the greatest roadracing series ever.

We have to pick Honda's Valentino Rossi to win yet another MotoGP championship in 2003. Rossi is fast, consistent, and he has superb, proven machinery beneath him. He will be pushed harder than he has been in a while, and a bit of bad luck here or there could make all the difference.

The man we are picking to finish second in MotoGP this year is Alex Barros on his Yamaha. In addition to beating Rossi more than once last year on equal equipment, Barros has proven that he will be fast on the Yamaha this year by out-pacing the factory top dog, Carlos Checa. Indeed, when Yamaha kept Checa and dropped Biaggi last year, it was because Yamaha expected Checa to step up and be a consistent podium finisher in 2003, if not a contender for the championship. Barros is simply faster than Checa on the Yamaha, despite far less time on the machine, and Barros will be in the hunt for victory at virtually every track barring misfortune. The Yamaha is now a thoroughly tested and developed machine, and the Barros/Yamaha combination should give Rossi plenty of competition.

When you step away from Honda and Yamaha in MotoGP, you enter the realm of machinery that is less proven and on the steeper slope of the development curve. Ducati certainly is in this category, but we are picking Ducati's Loris Capirossi to finish third this year, nonetheless. You have a sense from observing the off-season testing that the Ducati is already extremely well sorted, and reliable. It is also blazingly fast, and it is being ridden well by Capirossi. Ducati could have some serious teething problems, but the signs do not point in that direction at this time. Indeed, Ducati looks to be extremely competitive from the start, and its bike will only get better.

Max Biaggi will be on a Honda this year, and without any excuses (although you will hear him say, undoubtedly, that Valentino Rossi has better equipment). Indeed, Biaggi could win the championship without surprising us too much. Biaggi's talent rivals that of Rossi, and the four-strokes favor his riding style. Nevertheless, Biaggi has had problems with consistency (some of it related to bike set-up), and he can blow away the field in one race and crash out of the next. We will have to wait and see.

If Colin Edwards were on machinery more thoroughly proven than his Aprilia, we would pick him to finish higher than fifth. His battle with Troy Bayliss last year in WSB was more than remarkable. He truly has the heart of a champion, and he will surprise people this year. The big question mark with Edwards is his Aprilia Cube. We have no doubt that the bike can become a winner, but it is also on the steep slope of the development curve, and, perhaps, not ready to propel Edwards to the front. Again, only time will tell.

Whatever the outcome, this will be an extraordinarily exciting series to watch."
 
Macho Woman skrev:
Vad var det jag sade! Underskatta inte Ukawa!

Och vad var det jag sa? Honda, med Repsol Honda Team i spetsen, kommer att sopa rent även i år. Glöm Ducati med flera.

Grinig? Ja! Spottar fortfarande blod.
 
Var inne på Suzukas officiella web site och hittade diverse rekord i massa olika klasser. Rätt imponerande att en CBR 600 har körts 10 sekunder efter Rossis pole tid -02.

2'07.844 HONDA VTR-1000SPW

2'14.944 HONDA CBR600F4i

2'23.553 KAWASAKI ZXR400

2'25.853 YAMAHA XJR1300

(2'04.226 Rossi 2002)
 
Moriwaki kommer starta på Suzuka:

"The Moriwaki Racing team will also make its public race debut at the Japanese GP with their RCV powered MD211VF. Their rider, Tamaki Serizawa has no more than a few hours experience of the prototype MotoGP bike..."

Ska bli intressant att se vilka ekipage som kommer cirkulera sist. Serizawa ligger bra till. ;-)
 
Nyteknik skrev:
Vad har hänt!? Tidigt imorgon bitti börjar årets MotoGP säsong och det är knäpptyst på forumet om vad som kommer att hända. Hur är det med intresset egentligen? :confused:

Det är ju bara lugnet före stormen. Det mesta har ju redan dryftats och vi inväntar bara de första tidsrapporterna för att komma med analyser, tips och profetior.
Spänn fast dig! :D
 
Goodstuff skrev:
Det är ju bara lugnet före stormen. Det mesta har ju redan dryftats och vi inväntar bara de första tidsrapporterna för att komma med analyser, tips och profetior.
Spänn fast dig! :D

Dom 9 första inom samma sekund är väl inte fyskam
 
Hörde nåt om att prognosen för helgen var regn där borta. Det får bara inte bli. Jag vart så jäkla besviken i fjol när premiärracet var ett regnlopp..... :mad:
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top