Hej!
Jag är ny medlem på detta forum och hoppas att jag kan få hjälp av er experter gällande ett bandit problem! =) Är hyfsad på att skruva men saknar tillräckligt med erfarenhet från motorcyklar.
Har en Suzuki Bandit 1200S -1998 med 3600 mil på mätaren, jag är 3:e ägare och den hade gått 3000 mil när jag köpte den. Första ägaren gjorde (typ) 2" modden och den har funkat bra för oss alla 3, möjligtvis lite mycket smällar när man släpper av på gasen men den har gått jämt och fint över hela registret vid gaspådrag och tändstiften har sett fina ut. Ventiljustering ska vara gjord strax innan jag köpte den men fick inget kvitto på det, dock så ser packningarna ut att vara bytta så det ska nog stämma, har heller ingen anledning att tvivla på föregående ägare.
Har kört ca 200 mil i sommar utan problem men en dag när jag körde så gick den lite konstigt först för att efter några kilometer sluta att gå på alla cylindrar om man inte slog på fullt. Jag stannade och kollade tändstiften:
Cylinder 1 - ok
Cylinder 2 - ok
Cylinder 3 - FETT, Svart och blött
Cylinder 4 - FETT, Svart och blött
Kollade gnistan (på en parkering i solsken):
Cylinder 1 - ok
Cylinder 2 - kunde inte se något
Cylinder 3 - ok
Cylinder 4 - kunde inte se något
= VAFAN
Hade varit mycket mer logiskt om tändstiften på cylinder 2 & 4 hade varit svarta medans 1 & 3 hade vart fina, då hade jag misstänkt att tändspolen till 2 & 4 helt enkelt var kass men icke.
Fick hem hojen och satte i nya tändstift, JR9B: gnista på alla (dock så tycker jag att det är ganska svag gnista på alla cylindrar men det kanske det ska vara? Kan ju vara så att jag helt enkelt inte såg gnistan när jag var på parkeringen för att det var för ljust ute)
Tänkte då att det kanske var "skit i förgasaren" vilket jag insåg efter att jag plockat bort förgasarna att det vore ju ologiskt för då borde den snarare få för lite soppa och inte helt plötsligt gå superfett på 3&4. Men nu när jag ändå hade plockat av dem så får man ju öppna och kolla. Kan det hända något med förgasarna så att det plötsligt går fett?:
* Gummimembranen var klämda av locket på samtliga förgasare -
gör det något? Höll upp dem mot ljus och kunde inte se några sprickor eller dylikt:
View attachment 456002
* Huvudmunstycke #110 | Lågfartsmunstycke #37,5 - Läser man denna tråden så borde det vara
#127,5 / #35?
* Nålen ser ut att vara shimsad med en plasthylsa på ca 4mm + en rostfri bricka ca 0,7 - Läser man denna tråden
borde det vara ca 1,5mm?
View attachment 456003
* Flottörhöjden var ca 12,5mm - Läser man denna tråden
ska det vara 14,5mm? Mäter jag rätt? Se bilder:
View attachment 456004
View attachment 456005
* Hålet i luftburken, är det rätt placerat?:
View attachment 456006
Har beställt reparationskitt & munstycken till förgasarna och tänker att man ska bestycka dem enligt riktlinjerna som ges i forumet nu när man ändå har allt nerplockat. För att flottörhöjden ska hamna på 14,5mm så känns det som att man får böja fliken orimligt mycket, nålventilen kärvar nästan lite i upplyft läge eftersom fliken blir så pass nedböjd, i verkligheten kanske ventilen aldrig lyfts upp så högt att detta blir ett problem?
View attachment 456007
Kan detta hjälpa mig med problemet eller tror ni att det är något med tändningen? Kan tändspolar "tappa effekt" men fortfarande fungera? Kan det vara något helt annat?
Tack på förhand!