Suzuki GS550EZ ska bli Café-racer är det tänkt...

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Nu har jag börjat strippat "Bea", ja hon heter så för bokstäverna i reg.nr är just BEA :)
Så Bea ska bli café-racer är det tänkt. Jag är helt nybörjare med att skruva hoj så det här ska bli spännande!
Har tittat runt på massa bilder och har verkligen fastnat för Triumph Thruxton-stilen... det måste vara den snyggaste hojen som byggts någonsin! :)
Så jag har tänkt att stjäla lite utseende från en sådan och förhoppningsvis lyckas.

Jag lägger upp en bild på hur hojen såg ut innan modifieringen och kommer att lägga ut bilder under resans gång, om någon är nyfiken att se dvs :D

Börjar med en bild på hur den såg ut och så har jag lekt lite i paint och fått till ungefär som jag vill att den ska se ut i när jag är klar.

Skriv gärna tips och synpunkter!

IMG_1366[1]mindre.jpgGS550 Cafe.jpg

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Det finns säkert något kit att köpa men jag tänkte försöka bygga själv så mycket jag kan. :)

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:tummenupp Friskt
Ska du gjuta / plasta något eller vad har du tänkt?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns ju flertal snygga färdiga bakdelar att inhandla för oftast väldigt billiga penningar.
Kolla E-bay, kolla hos firmor som säljer delar, osv.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Ska bli intressant, testa plasta själv men det är mycket jobb om du ska tillverka en egen plugg!
Jag håller på med min men det går väldigt segt just nu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
testa plasta själv men det är mycket jobb om du ska tillverka en egen plugg!
Jag håller på med min men det går väldigt segt just nu.
Det är roligt att plasta själv, helt klart.
Men ifall man aldrig gjort det så brukar tiden rinna iväg ganska friskt på just den punkten. Sen när man fått till något halvfärdigt så kommer man på att man har halva hojen kvar att modda.
Då är det mycket enklare att köpa en färdig för dryga 1000-lappen. Tidsvinsten kontra pengarna är enorm.

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Har inte en susning om hur man plastar själv... men det ska nog ordnas! :)
Ebay är oxå riktigt bra. Har hittat färdiga bakdelar där men dom är så "runda" bakom själva sadeln... inte så snyggt. Vill ha lite mer avlångt. Svårt att förklara! :)

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Helt rätt!
Det finns ganska mycket på nätet hur man plastar, både cutsar och annat :)
Du bifogade ju en bild i början på tråden ... det är väl bara till att skaffa nåt material som är lätt att bearbeta och börja forma en bakdel så som du vill ha den.
Finns ett material (foam av nåt slag) som säljs i blomsteraffärer som skall vara väldigt lätt att jobba med och som jag sett andra använda.
Själv fick jag för mig att bygga mina delar i plåt .... och ja, får jag ihop det så kommer jag vara mäkta stolt, men vägen dit är lång :)

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Finns ett material (foam av nåt slag) som säljs i blomsteraffärer som skall vara väldigt lätt att jobba med och som jag sett andra använda.
Själv fick jag för mig att bygga mina delar i plåt .... och ja, får jag ihop det så kommer jag vara mäkta stolt, men vägen dit är lång

Jag köpte grön cellplast på bahaus tror jag det var, meningen att man ska ha det i husgrunden som isolering. Mycket lättarbetat, går att tigersåga, kniva och hyvla mid gipshyvel (eller vad det heter).

Tips är att göra pluggen så fin du kan redan på cellplast stadiet då det är lättare att jobba med den än att slipa spackel, att fylla igen "små" hål är tidsödande.

här senaste bilden på min plugg, men det går seeegt just nu. Första pluggen jag gör så lär ta lite tid

bild (14).jpg

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=348999&d=1322416709

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Tackar för de goda tipsen! Ska börja bygga en plugg ikväll. Eller om jag gör det imorgon. Snart iallafall! :)
dahlgren: kul att du bifogade en bild! :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska man lacka om tanken kan man gjuta av bakdelen på den och sen snajda ner den så har man former som går ihop.
vill du göra de lätt för dig så sök på typ mig o flecce så finns de ju nån rolig tråd där jag gjuter med fleccetyg..
bara o spänna runt tanken och hälla på "kletet". vänta ett dygn, ta bort och måla lite till klet på undersidan då
de inte går igenom tyget helt från utsidan. inte lika lätt och hållbart som glasifiber men de funkar, tappa tom kåpan i golvet ett par ggr och den höll.

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
IMG_3294.jpgHehe... har hittat den rätta formen! Nu ska jag bara försöka gjuta av och skära till denna.... hmmm....

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS