Suzuki GSX 750 es -83 ska bli nåt annat...

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Köpte precis denna och körde hem den i förrgår!!!? från Linköping. Sjukt men härligt med en tur på ca 15 mil.
Har hunnit skala av det mesta och börjat fundera på vad jag ska göra. Troligen blir det nåt åt nakenhållet. Rensa och höja bakdel. Skulle gärna sätta på ett fetare bakdäck men då måste man ju byta sving och vet inte om det blir för avancerat. Motorn ska väl få sig en genomgång.
Blir någ mkt som löser sig under vägens gång. Har inte bråttom utan tänker låta det ta lite tid.
Tar tacksamt emot tips och förslag på vad man kan/bör göra. Framför allt tips på hur jag ska rensa bakdelen, var ska jag kapa? Finns det nån sving som passar rakt av och som tillåter ett fetare bakdäck.
gott nytt på er alla.....

Bifogat

• 2011-12-29 11.36.19.jpg
    2011-12-29 11.36.19.jpg
    260.2 KB · Visningar: 1,648
  • 2011-12-29 13.28.21.jpg
    2011-12-29 13.28.21.jpg
    234.4 KB · Visningar: 4,800

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Fast i den svingen går väl iallafall ett 160 däck i. Har en lös 750es sving och en GSXR fälg med 160 däck i garaget , ska prova och se.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns några riktigt snygga byggen på Suzukis gammel GSX:er. Bland annat en svart här på forumet.
Annars tycker jag lågt och långt är snyggt på den hojen. Dragbike-stuk dvs.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag har en enkelsving ifrån en Triumph Speed Triple med singeldämpare o 190 däck om det finns intresse:)
Men för att den skall passa så kräver det 285mm bredd i infästningen.

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
det låter ju väldigt bra om det passar. Stort tack för hjälpen. Gäller bara att hitta ett 160 däck på fälg då.
Måste jag ordna nåt med drevet fram ifall jag byter till ett 160-däck?

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Jag tror inte att du behöver göra så mycket för den motorn är väl snarlik 750R motorn . Försök att få kedjan så nära däcket som möjligt så ska det nog gå bra. Det brukar gå att svarva ner drevhållaren lite.
Du vill inte sälja kåpglaset (om det är helt) . Håller på att bygga en lång , låg 1100ES -83

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
givetvis ska du få i ett 180 :) vägen dit är knölig men vill man så går det :)
du kommer garanterat inte vara nöjd med gaffeln i sommar , bromsarna behöver en uppfräschning

annars är det en riktigt bra hoj :)

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Jag tror inte att du behöver göra så mycket för den motorn är väl snarlik 750R motorn . Försök att få kedjan så nära däcket som möjligt så ska det nog gå bra. Det brukar gå att svarva ner drevhållaren lite.
Du vill inte sälja kåpglaset (om det är helt) . Håller på att bygga en lång , låg 1100ES -83

Är det samma axel som funkar då? på ett 160 däck?
om du med kåpklaset menar den lilla svarta skärmen som sitter ovanför lyset så kan nog det ordnas. Ska kolla om den är hel imorgon. Lägger in en bild framifrån så du ser vilken jag menar.2011-12-29 11.36.31.jpg

Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
givetvis ska du få i ett 180 :) vägen dit är knölig men vill man så går det :)
du kommer garanterat inte vara nöjd med gaffeln i sommar , bromsarna behöver en uppfräschning

annars är det en riktigt bra hoj :)

ja en ny gaffel vore nice, helst inverterad - men då behöver jag ju byta kronor med.
kan kanske hita en bättre gaffel som passer direkt.
vad gäller bromsarna - vad utöver en rejäl uppfräscning föreslår du?

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
jag har gjort såhär , men det skäms jag för :4skrika

jag har kört yamaha r6 grejer:gråta

mest för att jag fick tag på dem riktigt billigt

men jag vet att gsxr 750 , tror det var så!!! passar rakt på , köp hela gaffeln + bromsar osv
det som är viktigt är lager ,, nere 30 / 55 uppe 25/ 47
nere brukar inte va några probbs , den suka gaffeln jag hade på g var det passande lager
vilket betyder att du inte behöver grotta med svarvning av befintlig axel

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
jag har gjort såhär , men det skäms jag för :4skrika

jag har kört yamaha r6 grejer:gråta

mest för att jag fick tag på dem riktigt billigt

men jag vet att gsxr 750 , tror det var så!!! passar rakt på , köp hela gaffeln + bromsar osv
det som är viktigt är lager ,, nere 30 / 55 uppe 25/ 47
nere brukar inte va några probbs , den suka gaffeln jag hade på g var det passande lager
vilket betyder att du inte behöver grotta med svarvning av befintlig axel

ang bakfälg ,, så kör ju folk med nyare gsxr 1100 sving + fälg , då behöver du inte brotta med axlar o styrningar

sen är det gamla runda lyset riktigt schysst :)

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
For mange år siden satte jeg i en GSXR 1100 motor i en GSX750ES 84. Den gikk rett i og hjen ble mycket bedre :)

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Ja det är den jag menar . Axeln på 750 är tunnare men med distanser mellan axeln och lager m.m. så går det bra.Fram passar gafflar från 750R 88 till åtminst. 92 rakt av och 1100R 89-92 . Alla dom har 17" hjul . Du kan även ha äldre R-gafflar som har 18" hjul men även där går det att sätta dit 17" utan problem

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Ja det är den jag menar . Axeln på 750 är tunnare men med distanser mellan axeln och lager m.m. så går det bra.Fram passar gafflar från 750R 88 till åtminst. 92 rakt av och 1100R 89-92 . Alla dom har 17" hjul . Du kan även ha äldre R-gafflar som har 18" hjul men även där går det att sätta dit 17" utan problem

Hör av mig under dagen om kåpglaset är fräscht.
Tack för tipsen. Nu gäller det bara att leta delar och lägga undan lite stålar då.
Dags att plocka ur motorn idag så det går att jobba med ramen. Blir ju att fixa med den innan den ska blästras och pulverlackas.
Vill hitta en snygg bakdel oxå... blir att surfa runt....
återigen tacka för allas tips.. kom gärna med fler.. jag ä en nybörjare med en jävla vilja och tålamod.

Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
då var den rensad, motorn väger en del...börjat att kolla hur jag ev ska ha den.
blir väl att leka lite i paint eller photoshop.
2011-12-31 14.06.25.jpg

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Börjat kolla efter delar nu....
men är det bara jag som tycker begagnade delar är svindyra?
på ett ställe ska dom ha 5000 för en framgaffel som är över 20 år, utan bromsok, hjul eller bromskivor.. är ju mer än vad jag gav för hela hojen..

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det beror nog på var du letar efter delar?? Om du kikar på MC skrotar i Sverige så är dom befängt dyra.

Det som gäller är ebay.co.uk eller ebay.de.

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
då var den rensad, motorn väger en del...börjat att kolla hur jag ev ska ha den.
blir väl att leka lite i paint eller photoshop.
View attachment 351001

Tycker att utgångsläget har bra potential. Tanken skulle jag behålla, bara fylla ut det i bakkant där nån kåpa suttit. Ska du satsa på fighter stuk så kanske det går att modda nån nyare bakdel typ. R1, R6.

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
nu har man lagt lite bud på några framgafflar. Hitta en komplett från en gsxr 750 92 och en från en gsxr 1100 92..
men det tar till att leta.
Tittar på en sving från en gsxr 1100 -86 men undrar om den passar rakt av.Om nåon vet att den passar så sä till för då köper jag den direkt. Får den för 500 kr. Kom gärna med tips på vilka årsmodeller på sving som kan passa..
ska ta en vända om titta på bakdelar....

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum