Suzuki GSX 750 ES

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Tjena!

Har en polare som funderar på att köpa en Suzuki GSX 750 ES som första hoj, 80 talets modeller. Han undrar om någon som har erfarenhet av de hojjarna kunde berätta lite om dem. Om de är bra nybörjar hojjar, uppkörningshoj, klarar längre sträckor samt annat smått o gott.

Själv ska ja ha mig en bandit! :tummenupp

Tack på förhand :D

Underbar hoj, utmärkt som första hoj, relativt låg sitthöjd (är 1.75 och lätt båda fötterna på marken). Sadel kan vara lite mjuk men 40 mil med bara ett tankstopp var inga problem, toppfart ca 200km/h, billig försäkring.
Mycket slitstark motor om service skötts, plockade isär en som gått 6000 mil och mätte upp allt, allting var fortfarande inom tillverkningsvärden, mycket lättmekad hoj.
Att tänka på, hojen var känslig för att batteriet måste vara i bra skick och fullt uppladdat när den stått ett tag (typ över vintern), annars var det risk för att generatorlindningen gick sönder vilket ledde till att likriktaren rök och sen batteriet ett litet tag senare. Svinglagringen behövdes bytas på min vid 6000 mil (rullar och lager, eventuellt axel om rostmärken). Om hojen vibrerar mycket är det troligt dags för en förgasarsynkronisering.

Hojen rekommenderas starkt + skaffa en verkstadshandbok och gör service själv = spara pengar.

Last edited:
Ah okej tack, han är ju 1.83 så det borde väll funka.

Servas dem ofta? Vilka intervaller är det?

Dem har väll växelindikator på displayen om jag inte minns fel?

Yup, växelindikator. Kommer inte ihåg serviceintervallet men jag gjorde det varje 1000 mil eller när det var dax att ställa in hojen i vinterförrådet. Ett plus för enkel ventiljustering, bort med ventilkåpan, vrid motor i rätt läge, mät med bladmått, skruvjustering så det var bara att lossa på låsmuttern och sen skruva på justerskruven.

Hade en 1100es som första hoj och va helnöjd med den.
Så som nybörjarhoj är den kanon, kostar inte multum om man tippar omkull.

Laddregulatorn brukar väl vanligtvis ge upp på dom.

Jag har hade en Gsx 750es från 83 som första tung hoj. Jag får en riktig nostalgikick när jag ser en sådan hoj. Min gick klockrent och under dom två åren som jag hade den och den krånglade inte en gång. Min tog mig på en Europa resa och jag fick upp min i 220kmh på autobahn. Jag rekomenderar verkligen denna hoj som man numera kan få till vrakpriser. Förövrigt så har den en riktigt vass och bra motor på 85hk om jag inte mins fel. Rekomenderar att köpa en som är välvårdad och som har originallacken kvar. Hellre bra skick och många mil än tvärtom. Måste säga att jag är lite sugen på att köpa en till bra pris bara för att spara för eftervärlden. Lycka till med köpet.

Skulle väl vara en varning för breda leenden bakom hjälmen och ett ökande bensinkonto :D

Allvarligt talat, se till att skaffa instruktionsbok och verkstadshandbok, mycket värdefull information där om skötsel och hur hojen fungerar. Hade aldrig några problem själv, bara service sen mycket köra och kul.

Jag har hade en Gsx 750es från 83 som första tung hoj. Jag får en riktig nostalgikick när jag ser en sådan hoj. Min gick klockrent och under dom två åren som jag hade den och den krånglade inte en gång. Min tog mig på en Europa resa och jag fick upp min i 220kmh på autobahn. Jag rekomenderar verkligen denna hoj som man numera kan få till vrakpriser. Förövrigt så har den en riktigt vass och bra motor på 85hk om jag inte mins fel. Rekomenderar att köpa en som är välvårdad och som har originallacken kvar. Hellre bra skick och många mil än tvärtom. Måste säga att jag är lite sugen på att köpa en till bra pris bara för att spara för eftervärlden. Lycka till med köpet.

Håller med, är bra sugen på att skaffa en igen.

Last edited:
Polaren hade kollat in denna:

http://www.blocket.se/vi/17738742.htm?ca=21_s

Den ser väll helt okej ut, men jag vet ju inget priserna på de modellerna :hihi

Vad tycker ni?

Nog såg skicket bra ut, men tycker ändå att den är för dyr, du får en modernare och bättre hoj för de pengarna. Köpte min Kawasaki GPX 750R för bara några tusen mer och då hade den mycket nytt på. Knappast att hojarna har blivit dyrare sedan dess?

Vad tycker ni?
Ganska normalt pris.

Det enda negativa som jag kan komma på nu på direkten med de där hojarna är att kopplingen är en aning tungjobbad. Annars så är de som sagt var driftsäkra om de fått service enligt rekommendationerna.

När man kollar på filmen i annonsen så tycker jag det ser ut som att mätaren står på 1781mil. Det stämmer nog inte. 11781mil är nog närmare sanningen.

Kom o tänka på några saker till. Kopplingskorgen skramlade ofta på tomgång i friläge, inget att oroa sig för, den bara var sån. Bakfjädringen kunde gnissla/knarra lite men heller inget att oroa sig för, fungerade lika bra för det.

Nog såg skicket bra ut, men tycker ändå att den är för dyr, du får en modernare och bättre hoj för de pengarna. Köpte min Kawasaki GPX 750R för bara några tusen mer och då hade den mycket nytt på. Knappast att hojarna har blivit dyrare sedan dess?
Fast det är en annan hoj, som jag skulle vilja säga är sämre att ha som första hoj och övningsköra med! En GSX750 från tidigt 80-tal kostar ca 1300 att helförsäkra, är helt outslitlig och tål att bli tappad i backen rätt ordentligt utan att något går sönder, så köp! :tummenupp Dom är dessutom riktigt roliga att köra :tummenupp

En sån däringa 750 ES har jag. En 83:a, så den är jämnårig med mig. :D <--Kolla garaget.
Jag kan bara instämma med de som svarat tidigare, en bra förstahoj med måttlig förbrukning. Min tog precis 0,5l/mil i fjol när jag körde med fullknökade packväskor från Piteå till Enköping och tillbaka. Får man tråkigt någon gång så är det bara att läsa ett valfritt stycke ur instruktionsboken. :tummenupp Mycket hade de koll på Japsarna, men översättningar var inte deras starka sida.

Hur som haver så kör jag blackböörd nu, så gammeln ska bort när snön försvinner. Nya däck och kopplingen är bara 200 mil gammal. :fakta

Hade en blå ES -83 som första hoj.
Stekte mkt nyare hojar med den på Gåsen, den hade en typ av rent mekanisk ABS som funkade så att man drog in bromsgreppet in till gasrullen och sen var det bara att vänta på att skrotet skulle stanna. Som tur var blev bromsverkan riktigt god då och man visste exakt hur sent det gick att bromsa :brinnerup

Ang det Wolfkin skriver i andra inlägget fick jag byta likriktare på min och det var omöjligt att hitta en på skroten där de sa att det är det första som plockas från en sån när de får in dem.
Sen ska man kolla oljenivån väldigt regelbundet. Min drog jäkligt mkt och det resulterade i en skev vevaxel som fick bytas (dyrt!). Troligen berodde förbrukningen på dåliga ringar eller nåt sånt men mina efterforskningar sa att det var ganska vanligt med just hög oljefärbrukning. Inga problem såklart om man håller koll på nivån.

Toppen som förstahoj. Jag sålde min 83a -99 för strax över 14', det möjligt att de hittat sin lägstanivå men jag tycker de borde vara billigare än annonserna som länkats till här...

Vad tycker ni?

Ser fin ut. Runt 15k tycker jag nog är ett rimligt pris för en fräsch originalhoj, prismässigt har de här hojarna bottnat, men strunta inte i att pruta för det.:tummenupp

Som sagts tidigare är elsystemet något jag skulle kolla extra...Suzuki hade en hel del bekymmer på ett antal modeller under 80-talet. I övrigt byggde man slitstarka grejor så har den bara skötts om och fått regelbunden service så varför inte?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back