Hudik
Guest
Fått många frågor om det inte finns nån K9 tråd, så här är en..
Skriv i den nu...
Jag börjar med spec på hojen saxat från suzuki.se
GSX-R1000 kommer 2009 som en helt ny maskin med ännu mer extrema egenskaper för ännu snabbare tider på banan. Den helt nya motorn har förminskats med nästan 6 cm sedan förra året vilket medför plats för en längre sving och kortad hjulbas till 1405 mm. Att motorn förminskats har möjliggjort betydande förändringar av chassit och en viktminskning av motorcykeln på fem kilo. Motorn har också fått kortare slaglängd och högre kompression för att skapa bättre motoregenskaper. Mer effektiv förbränning innebär att 2009 års version av GSX-R1000 också är mer miljövänlig än sin föregångare.
GSX-R1000 är ett skolboksexempel på applicering av avancerad högprestandateknologi. Den är mer än en motorcykel! GSX-R1000 är den grymmaste av våra GSX-R modeller, en vinnare utan motstycke!
Här hittar du kompakta bränsleinsprutningsmunstycken med 12 mindre hål i stället för de fyra större som användes på tidigare modeller. Det ger en finare ”dusch” för bättre förbränning av bränslet. Genom den kompakta och finfördelade ”duschen” av bränsle kan de primära insprutningsmunstyckena placeras i en brantare 30° vinkel riktad rakt ner i insugsportarna som då ger bättre gasrespons.
GSX-R1000 har ett kraftfullt datasystem för att styra
motorsystemet. All denna datorkraft styr inte bara bränsleinsprutningen och avgassystemet, utan gör det samtidigt möjligt för föraren att välja mellan tre körlägen som passar körtillfället. De olika körlägena ändras snabbt och enkelt genom en trelägesbrytare på vänster sida av styret. Mappningen av motorn varierar för varje läge. Mappningen är konstruerad efter experters körning på regniga, mixade, eller torra underlag.
På högra sidan av styret sitter nu en knapp för att du skall kunna ta dina egna varvtider. Där sitter även ett tidtagarur.
En elektronisk styrdämpare ger det bästa av två världar, nämligen mindre dämpning för lättare styrning vid lägre hastigheter, och mer dämpning vid högre hastigheter.
GSX-R1000 har justerbara fotpinnar som kan justeras i tre olika lägen inom en 14 mm horisontell och vertikal riktning. Bakbroms- och växelreglaget flyttas samtidigt i samma bana som fotpinnarna.
Titanventiler minskar vikten jämfört med andra traditionella ventiler. De lätta titanventilerna gör att man kan använda lättare ventilfjädrar.
Bra förbränningskapacitet är nyckeln till mer effekt. Det förbättrar gasresponsen och reducerar samtidigt avgasmängden. GSX-R1000 mäter givetvis upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.
GSX-R1000 mäter upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.
Skriv i den nu...
Jag börjar med spec på hojen saxat från suzuki.se
GSX-R1000 kommer 2009 som en helt ny maskin med ännu mer extrema egenskaper för ännu snabbare tider på banan. Den helt nya motorn har förminskats med nästan 6 cm sedan förra året vilket medför plats för en längre sving och kortad hjulbas till 1405 mm. Att motorn förminskats har möjliggjort betydande förändringar av chassit och en viktminskning av motorcykeln på fem kilo. Motorn har också fått kortare slaglängd och högre kompression för att skapa bättre motoregenskaper. Mer effektiv förbränning innebär att 2009 års version av GSX-R1000 också är mer miljövänlig än sin föregångare.
GSX-R1000 är ett skolboksexempel på applicering av avancerad högprestandateknologi. Den är mer än en motorcykel! GSX-R1000 är den grymmaste av våra GSX-R modeller, en vinnare utan motstycke!
Här hittar du kompakta bränsleinsprutningsmunstycken med 12 mindre hål i stället för de fyra större som användes på tidigare modeller. Det ger en finare ”dusch” för bättre förbränning av bränslet. Genom den kompakta och finfördelade ”duschen” av bränsle kan de primära insprutningsmunstyckena placeras i en brantare 30° vinkel riktad rakt ner i insugsportarna som då ger bättre gasrespons.
GSX-R1000 har ett kraftfullt datasystem för att styra
motorsystemet. All denna datorkraft styr inte bara bränsleinsprutningen och avgassystemet, utan gör det samtidigt möjligt för föraren att välja mellan tre körlägen som passar körtillfället. De olika körlägena ändras snabbt och enkelt genom en trelägesbrytare på vänster sida av styret. Mappningen av motorn varierar för varje läge. Mappningen är konstruerad efter experters körning på regniga, mixade, eller torra underlag.
På högra sidan av styret sitter nu en knapp för att du skall kunna ta dina egna varvtider. Där sitter även ett tidtagarur.
En elektronisk styrdämpare ger det bästa av två världar, nämligen mindre dämpning för lättare styrning vid lägre hastigheter, och mer dämpning vid högre hastigheter.
GSX-R1000 har justerbara fotpinnar som kan justeras i tre olika lägen inom en 14 mm horisontell och vertikal riktning. Bakbroms- och växelreglaget flyttas samtidigt i samma bana som fotpinnarna.
Titanventiler minskar vikten jämfört med andra traditionella ventiler. De lätta titanventilerna gör att man kan använda lättare ventilfjädrar.
Bra förbränningskapacitet är nyckeln till mer effekt. Det förbättrar gasresponsen och reducerar samtidigt avgasmängden. GSX-R1000 mäter givetvis upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.
GSX-R1000 mäter upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.