Suzuki Gsx-r 400. Ingen tomgång??

volvojimmie

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2011
Hoj
Suki Dr 650Se & SukiSuki Gsx-R 400
HejHej. Har köpt en GSX-R 400 som jag tänkte renovera upp lite. Egentligen är problemet att den inte går under 3.000 varv och inte över 10.000. Under 3.000 dör den direkt och över 10.000 bara bluddrar den. Hojen har stått still i 7 år och jag har haft nere förgasarna 5 gånger nu och rengjort. Dom 4 senaste gångerna har egentligen inte gjort någon skillnad. Nya stift sitter på och ny bensin, nya insugsgummin men inget gör någon skillnad. Trots detta är den hyffsat lättstartad då man använder mycket choke och möter på direkt med gasen. Jag har varit ute och kört den så den har blivit varm men samma visa då, släpper man den under 3.000 så bara stannar den.

Skulle vara väldigt tacksam för tips

MVH Jimmie

Antar att det är en äldre årsmodell. Den får nog dåligt med soppa.
Kolla vakuumslangen till bränslekranen. Fin, inga sprickor, sitter bra i båda ändarna?
För övrigt skulle jag misstänka att bensinkranen är full med skit. Ta loss tanken, sen kranen. Det går att få isär den. Rengör. Renoveringssatser finns om behov uppstår.

Ja, den togs bara in som en årsmodell, -87. Jag tycker det verkar som om den får en jävla massa soppa och den vill inte gå på läget "prime" heller. Men jag ska kolla det i alla fall:tummenupp

Synkade förgasare? Kan vara lösningen på tomgångsproblemet.

Sitter original luftburk på den ?

jajamän.orginal luftburk. Satte i ett annat filter i den och då varvde den lite bättre

Synkade förgasare? Kan vara lösningen på tomgångsproblemet.

Finns inte speciellt mycket att synka på dom här förgasarna tyvärr. Sitter 2 stycken (tvåports???) förgasare på den av märket akron. Finns luftskruvar och har provat grundinställning och från botten och ett halvt varv ut åt gången. Men vill inte gå alls undet 3,000. I förgasarna så var det mycket grönt gegg och dom kärvade lite grann. Men tycker att jag fått dom väldigt rena:va

Last edited:
Ok, hittar 3 fel där.

1. Gick bättre med annat filter, det indikerar att den är ombestyckad, eller något är gjort med den. Klura ut vad och varför.

2. Massa grönt klegg i förgasaren, "tycker jag fått det bra", bra är inte bra nog då det kommer till sådant djävulstyg som förgasare, det är kliniskt som gäller. Det är överjävligt, hemskt o fruktat. Men rent ska det bli, överallt.

3. Bänksynk är inte det samma som förgasarsynk, börja se så de öppnar lika och har rätt grundinställning, kolla att vacummembran är hela, och att alla munstycken är rätt storlek och rena. Sen drar du igång den, och synkar med lämpligt verktyg, antingen köpt eller hemmabygge.

Har du kollat färg på stift, hur är förbränningen ?

Ok, hittar 3 fel där.

1. Gick bättre med annat filter, det indikerar att den är ombestyckad, eller något är gjort med den. Klura ut vad och varför.

2. Massa grönt klegg i förgasaren, "tycker jag fått det bra", bra är inte bra nog då det kommer till sådant djävulstyg som förgasare, det är kliniskt som gäller. Det är överjävligt, hemskt o fruktat. Men rent ska det bli, överallt.

3. Bänksynk är inte det samma som förgasarsynk, börja se så de öppnar lika och har rätt grundinställning, kolla att vacummembran är hela, och att alla munstycken är rätt storlek och rena. Sen drar du igång den, och synkar med lämpligt verktyg, antingen köpt eller hemmabygge.

Ok, hittar 3 fel där.

Sitter originalmunstycken i den och dom är rena och fina. Efter jag rengjorde förgasarna första gången så startade den. Men fanns som sagt inget under 3,000 varv och över 10,000 bara bluddrade den. Dom fyra gångerna som jag plockade ner förgasarna efter det för att rengöra dom har det inte gjort någon skillnad alls. Och då har dom varit helt nerplockade, membran, munstycken, nålar och all är tvättat noggrant, rengjort med ståltråd och blåst med tryckluft. Tycker att dom fyra sista gångena jag plockat ner dom skulle gjort någon skillnad. Hur är det med vakuumförgasare, går cykeln om man har luftburken borta eller hur beter den sig då?? Skulle det kunna vara något med tändningen istället??

Stiften är nya men efter att ha kört en liten runda så var dom lite ljusbruna.

Tack på förhand, Jimmie

Torra och spruckna soppaslangar?

Antag förgasarna/bensinsystemet är OK
Två förslag:
1) Vad är det som gör att hojen får gnista? Är det nån liten spole nånstans som det sveper en magnet förbi?
Kolla att spolen sitter fastskruvad som den ska. (Spolen hade lossnat på en hoj.)

2) En gixxer 1000 dog vid 10000RPM vid bankörning. Koll av feldisplayen visade insprutningsfel. Orsaken till strulet var att batterikablarna inte var ordentligt dragna på batteriet ! Ägaren såg ut så här :mad: när en av åskådarna föreslog att han skulle använda lite kraft nästa gång när han drog batteriskruvarna. Det verkade som batterikablarna kommit i vibrationer vid 10000RPM med dålig kontakt som följd.
Det märkliga var att det inte var några problem starta gixxern. Det som man tycker är naturligt vid dålig kontakt vid batteriet.

Det Biltema gelbatteri som satt i min traja när jag köpte den har så mjuka batteripoler så blyet har "flutit". Polerna har blivit bredare och tunnare där skruven drar fast kabeln. Det biltema underhållsfria batteri som jag satt i trajan och också har i sukkan har "hårt" bly i batteripolerna. Här flyter inget.
Så jag gissar på tillfällig batteritillverkningsmiss. Både på gixxern och trajan.

Det kan alltså löna sig att kolla / dra batteriskruvarna när hojen inte funkar vid vissa varvtal.

Har du kollat att tändkablarna sitter rätt? "En som jag känner":rolleyes: råkade sätta dem i fel ordning på en GSX400FWS. Det gav, förutom att den blev ganska slö, liknande symtom som de du beskriver.

Sitter originalmunstycken i den och dom är rena och fina. Efter jag rengjorde förgasarna första gången så startade den. Men fanns som sagt inget under 3,000 varv och över 10,000 bara bluddrade den. Dom fyra gångerna som jag plockade ner förgasarna efter det för att rengöra dom har det inte gjort någon skillnad alls. Och då har dom varit helt nerplockade, membran, munstycken, nålar och all är tvättat noggrant, rengjort med ståltråd och blåst med tryckluft. Tycker att dom fyra sista gångena jag plockat ner dom skulle gjort någon skillnad. Hur är det med vakuumförgasare, går cykeln om man har luftburken borta eller hur beter den sig då?? Skulle det kunna vara något med tändningen istället??

Stiften är nya men efter att ha kört en liten runda så var dom lite ljusbruna.

Tack på förhand, Jimmie

FWSen har samma fuggar o de kan vara svåra att få rena, tro mig, jag vet. Ultraljudstvätt var det enda som funkade för mig...
Utan luftburk så skulle du få just de symptom som du uppger, i alla fall det problemet att den inte varvar upp utan bluddrar på högre varv. Min gick fint på tomgång men man fick gasa försiktigt o när man kom till runt8-9 var det stopp..... 98km/h.....
Ergo: luftburk asviktigt.....

Antag förgasarna/bensinsystemet är OK
Två förslag:
1) Vad är det som gör att hojen får gnista? Är det nån liten spole nånstans som det sveper en magnet förbi?
Kolla att spolen sitter fastskruvad som den ska. (Spolen hade lossnat på en hoj.)

2) En gixxer 1000 dog vid 10000RPM vid bankörning. Koll av feldisplayen visade insprutningsfel. Orsaken till strulet var att batterikablarna inte var ordentligt dragna på batteriet ! Ägaren såg ut så här :mad: när en av åskådarna föreslog att han skulle använda lite kraft nästa gång när han drog batteriskruvarna. Det verkade som batterikablarna kommit i vibrationer vid 10000RPM med dålig kontakt som följd.
Det märkliga var att det inte var några problem starta gixxern. Det som man tycker är naturligt vid dålig kontakt vid batteriet.

Det Biltema gelbatteri som satt i min traja när jag köpte den har så mjuka batteripoler så blyet har "flutit". Polerna har blivit bredare och tunnare där skruven drar fast kabeln. Det biltema underhållsfria batteri som jag satt i trajan och också har i sukkan har "hårt" bly i batteripolerna. Här flyter inget.
Så jag gissar på tillfällig batteritillverkningsmiss. Både på gixxern och trajan.

Det kan alltså löna sig att kolla / dra batteriskruvarna när hojen inte funkar vid vissa varvtal.

haha. Ja, det låter irriterande. Batteriet är ju inte det första man tänker på. Jag har tagit och skruvat fast kablar på batteriklämmorna och det vanliga batteriet och dragit ner det till et vanligt bilbatteri så att inte strömmen ska tryta när man håller på. :)

På tal om vad det är som ger gnista så tror jag att det sitter en CDI-box på den. Håller på att plocka av alla kåpor och sånt för att komma till

Har du kollat att tändkablarna sitter rätt? "En som jag känner":rolleyes: råkade sätta dem i fel ordning på en GSX400FWS. Det gav, förutom att den blev ganska slö, liknande symtom som de du beskriver.

Har inte kollat om dom sitter rätt. Har satt dom som dom satt när jag hämtade hojen och hoppas att det är rätt=)

FWSen har samma fuggar o de kan vara svåra att få rena, tro mig, jag vet. Ultraljudstvätt var det enda som funkade för mig...
Utan luftburk så skulle du få just de symptom som du uppger, i alla fall det problemet att den inte varvar upp utan bluddrar på högre varv. Min gick fint på tomgång men man fick gasa försiktigt o när man kom till runt8-9 var det stopp..... 98km/h.....
Ergo: luftburk asviktigt.....

Kanske skulle ta och lämna iväg förgasarna till någon som är överjävlig på det. Finns ett företag i stan som nog skulle kunna ta en titt på förgasarna. Samtidigt så beställer jag nog ett nytt original luftfilter med då så får vi se vad som händer:)

Last edited:
Har inte kollat om dom sitter rätt. Har satt dom som dom satt när jag hämtade hojen och hoppas att det är rätt=)

Kanske skulle ta och lämna iväg förgasarna till någon som är överjävlig på det. Finns ett företag i stan som nog skulle kunna ta en titt på förgasarna. Samtidigt så beställer jag nog ett nytt original luftfilter med då så får vi se vad som händer:)

Kan även tipsa om Bra i Gasen gällande förgasare. Nu ligger ju dock Gbg en bit från Ljungby, men det är ju möjligt att han kan hjälpa dig.

Det finns även lite felsökningstips på hans hemsida som du kan kolla igenom.

http://www.braigasen.com/felsokning.htm

GSX-R 400 har skitdåliga förgasare som är svåra att få till rätt. Bara fortsätta pilla och gärna ta hjälp av nån som är bra på förgaseri.

En annan sak: Har du kollat så batteri och strömregulator är OK? På min pajjade regulatorn (svag punkt på många hojar) som då överladdade och förstörde batteriet. Motorn gick men ville inte varva ur. Det vill den iofs inte fortfarande men jag tar mej iaf till 12k rpm med fräscht batteri.

är du HELT säker på att lågfartsmunstyckena är rena?
Hålen i dom går knappt o se, än mindre få in nån vettig rengöringstråd i...

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa