Suzuki gsxr 750 -98 startar inte helt plötsligt??!??

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Tjo! Hojjen är en Suzuki gsxr 750 -98 insprut
Skulle ut en runda nyss å köra, tog bort låset i skivan, satte i nyckeln och rullade hojjen till baksidan av huset, vrider nyckeln till "start" bensinpumpen börja arbeta som vanligt, ska starta den, hoppar igång men efter 1 sekund börjar varvet gå neråt och stannar igen... drar i "choken" och provar igen, händer samma sak.. WTF??? provar gång på gång på gång, gör lika dant. Håller jag gas samtidigt som jag försöker är motorn stendöd fast startmotorn drar runt motorn, med eller utan chok (stavning).

Körde hojjen hem från jobbet i måndags och ställde den i karporten.
Har haft hojjen ståendes i min Karport natten till tisdagen och natten till idag och nu startar den inte =(

Det jag har kollat är:
Det kommer bränsle från pumpen
Tänstiften såg fina ut
Lyft bateriet i 10 min
Tagit bort data boxen


Någon som kan ha någon ide om vad det kan vara?

Tacksam för hjälp!!!

Mvh Ola
 
Last edited:

"Rask"

Guest
Nemal skrev:
2150425 Tjo! Hojjen är en Suzuki gsxr 750 -98 insprut
Skulle ut en runda nyss å köra, tog bort låset i skivan, satte i nyckeln och rullade hojjen till baksidan av huset, vrider nyckeln till "start" bensinpumpen börja arbeta som vanligt, ska starta den, hoppar igång men efter 1 sekund börjar varvet gå neråt och stannar igen... drar i "choken" och provar igen, händer samma sak.. WTF??? provar gång på gång på gång, gör lika dant. Håller jag gas samtidigt som jag försöker är den stendöd, med eller utan chok (stavning).

Körde hojjen hem från jobbet i måndags och ställde den i karporten.
Har haft hojjen ståendes i min Karport natten till tisdagen och natten till idag och nu startar den inte =(

Det jag har kollat är:
Det kommer bränsle från pumpen
Tänstiften såg fina ut
Lyft bateriet i 10 min
Tagit bort data boxen


Någon som kan ha någon ide om vad det kan vara?

Tacksam för hjälp!!!

Mvh Ola

Har du just köpt hojen? Tyckte jag såg den på blocket förut.
Låter som den inte orkar dra runt på starten, prova starta med stiften urskruvade.
 
Last edited:

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Rask skrev:
2150445 Förhoppningsvis batteriet som är trasigt, köp nytt batteri.
Har du just köpt hojen? Tyckte jag såg den på blocket förut.
Tjo!
Nej, jag annonserade ut den men ångrar mig, bateriet e friskt, den snurrar ju runt...!!!
 

"Rask"

Guest
Nemal skrev:
2150452 Tjo!
Nej, jag annonserade ut den men ångrar mig, bateriet e friskt, den snurrar ju runt...!!!

Verkar den gå runt trögt? Du skriver att den är stendöd då du håller gas och försöker starta.
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Ahh, klantigtg av mig... Hållar jag halvgas och startar så drar bara startmotorn runt motorn men ingen tillstymmelse till tänning, men om jag inte rör gasen hoppar han igång och dör igen... men den verkar inte gå trögt, han låter som han alltig gjort....
 

"Rask"

Guest
Nemal skrev:
2150476 Ahh, klantigtg av mig... Hållar jag halvgas och startar så drar bara startmotorn runt motorn men ingen tillstymmelse till tänning, men om jag inte rör gasen hoppar han igång och dör igen...

Kommer det gnista från tändstiftet då?
 

"Rask"

Guest
Nemal skrev:
2150500 Det antar jag, då den hoppar igång men dör igen. dom såg okej ut, lite bruna.

Mvh

Skulle prova alla stift så att de funkar rätt och att gnistan är schysst. Är de bruna i kanten kan det bero på överslag och då skall de bytas. Antagligen är det inte stiften det är fel på men det kan vara smart att först utesluta de billigare grejorna innan man går på de dyrare... :(
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Chulan skrev:
2150510 Testa och höj tomgången och sen starta utan gas fast med chocke
Precis när han hoppar igång står tomgången på 1000 - 1300 varv typ sen dör han sakta inom loppet av 1 - 2 sek.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
För det första choke är ingen choke på insprutningshojar, utan bara ett handgasreglage för tomgångshöjning

Att den går på tomgång en stund säger att inget fel i tändningen föreligger

Jag skulle kika på pumpen och spridarna (smuts i systemet)

Försök även kolla om pumpen stannar samtidigt som motorn dör
gör den det kan det vara skit i den som gör att den fastnar


Kolla även så enkla grejer som stödkontakt samt tippsensorn
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Tjo!
Jag vet att det bara är en "tomgångshöjning" till choken.
Det jag gjorde var att ja tog bort slangen från fulerailen och stoppade i en flaska, han pumpade bränsle så länge tänningen bar på samt när ja höll på startmotorn. De ja skulle tro är att det e skit i spridarna då han orkar pumpa fram bränsle så han orkar starta men dör igen. Stääer ja på tänningen startar pumpen som vanligt och stannar efter typ 5 sek om man inte startar, men startar man startar pumpen oxo. Pumpen arbetar några sekunder till efter det att hojjjen stannat, Det jag har provat är oxo starta med och utan stöd. spe plocka bort spridarna och kolla, men hur rengör jag dom på lättaste sätt?

Mvh Ola
andersson turbo skrev:
2150535 För det första choke är ingen choke på insprutningshojar, utan bara ett handgasreglage för tomgångshöjning

Att den går på tomgång en stund säger att inget fel i tändningen föreligger

Jag skulle kika på pumpen och spridarna (smuts i systemet)

Försök även kolla om pumpen stannar samtidigt som motorn dör
gör den det kan det vara skit i den som gör att den fastnar


Kolla även så enkla grejer som stödkontakt samt tippsensorn
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Borde väl gå på tre burkar då? Konstigt om alla har stockat samtidigt?
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Kan det vara nå glapp i kablarna till tanken? Är det inte elektrisk soppakran?
Kan den stänga av vibrationer när den startat? Varför gav den inte gnista på halvgas? Dålig kräm i batteriet? Finns det nå kablar från stoppknappen som kan ta i gasrullen? Vet inte hur dom e dragna... Är tändspolar ok?
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
De kommer bränsle från tanken till fulerailen, men kopplar jag till en slang från BTR:en (returen) kommer det INGET bränsle... WTF? är de skit i btr:en? kan ja rengöra den?

mvh ola
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Nemal skrev:
2150686 De kommer bränsle från tanken till fulerailen, men kopplar jag till en slang från BTR:en (returen) kommer det INGET bränsle... WTF? är de skit i btr:en? kan ja rengöra den?

mvh ola
Pumpen orkar inte pumpa nog med tryck?
 

Dakstone

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Landskrona
Hoj
GSX 1400 K5
Om den inte öppnar i spridarna så ger den väl fullt flöde tillbaka på returen ???
Låter som pumpen inte orkar ge tillräckligt.
På en bil ska pumpen ge en halv liter på 30 sekunders körning på starmotorn.
Vet inte hur mycket den ger på en hoj.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top