Suzuki GT550 -73 Street Tracker

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Three is the magic number.

Efter att ha boxat sandsäck under de nu snart fyra åren sedan jag första gången såg en bild på Kenny Roberts legendariska TZ750 gjorde jag slag i saken och köpte en GT550 -73. Den förefaller vara ett perfekt objekt för en sån som jag (blåögd fåne som vandrar på rosa moln). Okänd historik, många ägarbyten, inte startad på tio år, startar inte, men i hyfsat bruksskick och påstådd motorrenovering som sista händelse innan den ställdes undan för tio år sedan. Alla som känner mig vet att jag vurmar för underdogs av alla de slag, det kan vara ungdomar på glid, åderförkalkade pensionärer, missbrukare eller tvåtaktare, så länge de har potential och glimten kvar i ögat väcker de medkänslan i mig och jag vill bara hålla om dem och ge dem min kärlek.

Håll inte andan i väntan på projektets fortskridande, det här kommer att ta tid (minst ett år, troligtvis två och kanske tre). Listan på saker som ska göras är inte så lång eller ens särskilt omfattande, men har man dåligt med tid, pengar, kunskap, verktyg och material blir det en utmaning. Eftersom jag inte har tillgång till ett stort och varmt garage kommer arbetet att påbörjas först till våren. Fram till nu har jag mest kunnat konstatera att en av de tre tändspolarna är defekt, vilket leder mig in på min första fråga.

En tändspole är en tändspole, eller? Jag har letat och läst men inte lyckats komma till någon helt samstämmig bild av detta. Kan jag ersätta de tre originalspolarna med nya från Biltema. Snälla, kom inte med någon lång föreläsning om ”Biltema-skit”, jag har redan ställt frågan på ett forum för Suzuki classichojar och fått den obligatoriska utskällningen för att jag tänker förstöra en kulturskatt o s v. Är det något i funktionen som gör att man bör välja en viss spole? Jag hade gärna använt NOS men kostnaden avskräcker, ca 2500 kr. Att köpa 40 år gamla begagnade på Ebay känns inte heller som ett alternativ. Om det inte går att använda nya billiga spolar är det enda vettiga alternativet att byta ut det befintliga brytarsystemet mot ett helt nytt komplett brytarlöst system inklusive spolar för ca 1500 kr.
 

Bifogat

  • DSC-0000416.jpg
    DSC-0000416.jpg
    195.4 KB · Visningar: 535
  • DSC-0000423.jpg
    DSC-0000423.jpg
    219.7 KB · Visningar: 459
  • DSC-0000424.jpg
    DSC-0000424.jpg
    217.2 KB · Visningar: 515
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fy vad fränt. Läste om den i Classic Bike alldeles i dagarna. Vansinnigt fin, lycka till!

Vad tändspolarna anbelangar så byt ut allt mot moderna grejor om du har möjlighet, det finns annat att skruva med än bara tändningen på en sådan där.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tändspolar igen. Var på Biltema, deras tändspolar är bara att glömma, de är alldeles för stora. Jag är fortfarande motvillig till att köpa 40 år begagnat mög på Ebay från Hederlige Harry i USA. Kan man laga tändspolar?

Var köper modell mindre huvudstrålkastare, typ såna som sitter på XR1200?

Är det möjligt att som vanlig förstör-det-självare bygga eget avgassytem hemma i uteboden?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Köp ett nytt för 1500:- som du nämnde tidigare.
Lite framlampa hittar du för styvt 500:- lite var stans. Bilteam, Louise.de etc.

Swapmeets/veteranmarknader är din vän! Hittade en gammal Triumph racer tank för 500:- för några år sen bland annat.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tyvärr ingår inte spolar (som jag tidigare trodde) i tändsystemet dessutom kostar snarare 2500.

Biltemas strålkastare har jag kollat och de är på tok för stora och har bottenfäste för krångla till det extra.

Var finns dessa swapmeets?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kolla i veterankretsar, de brukar vara de som anordnar det. Googla det annars. Brukar dra igång nu på våren och hålla på hela sommaren.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Okej, det här är lite pinsamt, men så här är det, jag ha en spänningsmätare, fyra spolar, en förstör-det-själv-manual och ett stort mått okunskap. Jag sätter vredet på multimetern för ressistansmätning 20000K och sätter plus på inkontakten och minus i tändhatten. På GT'n sitter tre spolar, när jag mäter på höger spole visal mätaren 354, när jag mäter mittenspolen visar den 021, vänsterspolen är helt död och slutligen mäter jag på en flång ny sople av samma typ som sitter original på min Honda RS250R och som då visar 009. I Clymer-manualen står "resistance should measure approximately 5 ohms". Jaha, och sen då, liksom. Att väster spolen är död förstår jag, men resten???? Snälla kan någon förklara för mig som om jag vore en tvååring. Jag måste ha sovit mig igenom fysiklektionerna på högstadiet :( Jag har finfina bilder men funktionen för att bifoga bilder till inlägg här på SH strejkar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla på classicforum för motorcyklar och mopeder, det bör ju finnas något i deras FAQ'er att ta del av. Grannens HVA spolar lämnades iväg och gjordes som nya hos nån gubbe härikrokarna (Bromma/Spånga), men det är tyvärr omöjligt att fråga grannen om sånt numera. (rip Anders)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Dags för en liten uppdatering. Flyttat tändningslås, monterat fram- och baklyse samt blinkers, har måttat in det otroligt fräna Harley XR-sätet och håller just nu på att bygga den träram som sätet ska vila på.

2012-06-13_07.09.02_small.jpg
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skitsnyggt! Tycker du ska hålla det blåa färgtemat, det passar!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Skitsnyggt! Tycker du ska hålla det blåa färgtemat, det passar!
Jo det var också min första tanke, blåmetallic är en personlig favorit för mig och i passar speciellt bra här eftersom det andas Suzuki, det känns fräscht och är en udda färg i just det här sammanhanget. Men sen råkade jag blocketfynda ett begagnat übercoolt skinnställ, Dainese 200 Classic, så då får det blå helt enkelt gå bort till förmån för svart/orange/vit, vilket också känns helt rätt, det är mycket 70-tal.
 

Bifogat

  • Classic_200.jpg
    Classic_200.jpg
    73.8 KB · Visningar: 299
  • 120620_1.jpg
    120620_1.jpg
    125.4 KB · Visningar: 343
  • 120620_2b.jpg
    120620_2b.jpg
    95.4 KB · Visningar: 266
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Vet du inte att det är ghey att färgmatcha :tungan

Seriöst så ser hojjen riktigt najs ut. Blev jäkla bra med den bakdelen. Vad blev det för framlampa till sist. Ser ut att sitta som en smäck!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vet du inte att det är ghey att färgmatcha :tungan

Seriöst så ser hojjen riktigt najs ut. Blev jäkla bra med den bakdelen. Vad blev det för framlampa till sist. Ser ut att sitta som en smäck!

What an ass! Alltså jag kan sjunga lovsånger om den där bakdelen. Harley XR-sätet är designmässigt tidlös, en amerikansk ikon i klass med Steve McQueen.

Great_Ass.JPG

Lampan kommer från Hovleverantören såklart! Biltema 399 kr. Plånboken skrattade hela vägen hem. När jag tittade på den första gången och höll den i handen kändes den som en tegelsten men efter att ha accepterat min privatekonomiska verklighet köpte jag den ändå och efter att ha monterat den är jag faktiskt mer än nöjd. Den passar bra in i helheten men skulle dock behöva flyttas ner två-tre centimeter och lykthuset borde lackas mattsvart. Detaljer, detaljer...blir man någonsin klar? Näe, trodde inte det heller...
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Åsså en liten uppdatering igen. Nu sprakar monstret igång på alla tre cylindrarna, det är glädjande att ha kommit så långt med med maskinella. Tank och säte lackades först blanksvart och mattades sedan med en scotchsvamp för att få den rätta patinan. Sen testade jag att strajpa hojen, det är bara en mockup men den ger en bra känsla för hur det färdiga resultatet kommer att te sig. En del kosmetiska detaljer återstår samt en del tekniska, som exempelvis en 40 år gammal bromsslang full med torrsprickor :crash

gt550.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Schysst färgkombo och bygget ser riktigt grymt ut!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top