Teddy
"...I been here for years"
Three is the magic number.
Efter att ha boxat sandsäck under de nu snart fyra åren sedan jag första gången såg en bild på Kenny Roberts legendariska TZ750 gjorde jag slag i saken och köpte en GT550 -73. Den förefaller vara ett perfekt objekt för en sån som jag (blåögd fåne som vandrar på rosa moln). Okänd historik, många ägarbyten, inte startad på tio år, startar inte, men i hyfsat bruksskick och påstådd motorrenovering som sista händelse innan den ställdes undan för tio år sedan. Alla som känner mig vet att jag vurmar för underdogs av alla de slag, det kan vara ungdomar på glid, åderförkalkade pensionärer, missbrukare eller tvåtaktare, så länge de har potential och glimten kvar i ögat väcker de medkänslan i mig och jag vill bara hålla om dem och ge dem min kärlek.
Håll inte andan i väntan på projektets fortskridande, det här kommer att ta tid (minst ett år, troligtvis två och kanske tre). Listan på saker som ska göras är inte så lång eller ens särskilt omfattande, men har man dåligt med tid, pengar, kunskap, verktyg och material blir det en utmaning. Eftersom jag inte har tillgång till ett stort och varmt garage kommer arbetet att påbörjas först till våren. Fram till nu har jag mest kunnat konstatera att en av de tre tändspolarna är defekt, vilket leder mig in på min första fråga.
En tändspole är en tändspole, eller? Jag har letat och läst men inte lyckats komma till någon helt samstämmig bild av detta. Kan jag ersätta de tre originalspolarna med nya från Biltema. Snälla, kom inte med någon lång föreläsning om ”Biltema-skit”, jag har redan ställt frågan på ett forum för Suzuki classichojar och fått den obligatoriska utskällningen för att jag tänker förstöra en kulturskatt o s v. Är det något i funktionen som gör att man bör välja en viss spole? Jag hade gärna använt NOS men kostnaden avskräcker, ca 2500 kr. Att köpa 40 år gamla begagnade på Ebay känns inte heller som ett alternativ. Om det inte går att använda nya billiga spolar är det enda vettiga alternativet att byta ut det befintliga brytarsystemet mot ett helt nytt komplett brytarlöst system inklusive spolar för ca 1500 kr.
Efter att ha boxat sandsäck under de nu snart fyra åren sedan jag första gången såg en bild på Kenny Roberts legendariska TZ750 gjorde jag slag i saken och köpte en GT550 -73. Den förefaller vara ett perfekt objekt för en sån som jag (blåögd fåne som vandrar på rosa moln). Okänd historik, många ägarbyten, inte startad på tio år, startar inte, men i hyfsat bruksskick och påstådd motorrenovering som sista händelse innan den ställdes undan för tio år sedan. Alla som känner mig vet att jag vurmar för underdogs av alla de slag, det kan vara ungdomar på glid, åderförkalkade pensionärer, missbrukare eller tvåtaktare, så länge de har potential och glimten kvar i ögat väcker de medkänslan i mig och jag vill bara hålla om dem och ge dem min kärlek.
Håll inte andan i väntan på projektets fortskridande, det här kommer att ta tid (minst ett år, troligtvis två och kanske tre). Listan på saker som ska göras är inte så lång eller ens särskilt omfattande, men har man dåligt med tid, pengar, kunskap, verktyg och material blir det en utmaning. Eftersom jag inte har tillgång till ett stort och varmt garage kommer arbetet att påbörjas först till våren. Fram till nu har jag mest kunnat konstatera att en av de tre tändspolarna är defekt, vilket leder mig in på min första fråga.
En tändspole är en tändspole, eller? Jag har letat och läst men inte lyckats komma till någon helt samstämmig bild av detta. Kan jag ersätta de tre originalspolarna med nya från Biltema. Snälla, kom inte med någon lång föreläsning om ”Biltema-skit”, jag har redan ställt frågan på ett forum för Suzuki classichojar och fått den obligatoriska utskällningen för att jag tänker förstöra en kulturskatt o s v. Är det något i funktionen som gör att man bör välja en viss spole? Jag hade gärna använt NOS men kostnaden avskräcker, ca 2500 kr. Att köpa 40 år gamla begagnade på Ebay känns inte heller som ett alternativ. Om det inte går att använda nya billiga spolar är det enda vettiga alternativet att byta ut det befintliga brytarsystemet mot ett helt nytt komplett brytarlöst system inklusive spolar för ca 1500 kr.
Bifogat
Last edited: