Suzuki LS 650 savage

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Hej, jag är ny på forumet och tack för insläpp.
En kompis har en Suzuki LS 650 som stått i ca 10 år, vi ska nu överraska honom med att försöka få liv i den och har mekat två kvällar utan att lyckas. Ingen av oss är några mekgurus men fattar elementära grejer och tycker att det är kul, speciellt ihop med en öl och bra musik ?

Den startade först och gick skapligt men stannade efter några minuter, gången efter det så gick den bara på tomgång och en massa svartrök. Den gick bara när vi hade kranen i läge Pri, såg då att vaccumslangen som går till kranen inte var ansluten i kranen, satte dit den men det blev ingen skillnad.

Vi har bytt olja, batteri, stift, luftfilter, ny bensin.

Tog isär förgasaren igår och rengjorde allt och blåste med tryckluft i kanaler och munstycken, efter det startar den inte alls. Allt ser fint ut, det var knappt någon synlig smuts i förgasaren, membranet till trotteln ser helt ut, insugsgummit mot cylindern ser fräscht ut, har sprutat startgas runt förgasaren och cylindern när den gick på tomgång för att upptäcka tjuvluft, blev ingen varvhöjning.
Tog bort bensinslangen från förgasaren och körde startmotorn för att kolla att det kom bensin vilket det gjorde, kranen i läge Res.

Tacksam för inputs!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Troligen missade ni någon justering av t ex flottörhöjd eller munstycksinställning när ni hade isär förgasaren. Ni använde väl inget hårt för att rensa munstycken?
Anders Brink kommer snart med länk till manualen för grundinställning av förgasaren.
Startar hojen om ni ger den startgas?
Så att ni säkert vet att ni har gnista och kompression.
Att den ryker en del får man räkna med då den stått länge.
Se till att allt är OK så att ni kan köra en sväng när den startar, så motorn blir ordentligt varm.
Så däcken ska vara OK,
kedja OK,
bromsarna OK,
lysen OK,
kopplingen ska kännas OK
OBS, i läge Res släpper kranen igenom bensin från den lägsta delen av tanken d v s där allt skit ligger.
Så i med mer soppa så kranen kan stå i normal/Run/On eller vad det heter på just den.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Jag skulle prova med att stänga av soppakran. Ur med det troligtvis blöta stiftet och köra den på startmotorn för å vädra ur toppen. Torka stift å i med det igen och testa startgas å starta med. Garanterat förgasar relaterat. Kolla så ni fick dit nålventilen ordentligt i flottörhuset.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hej, jag är ny på forumet och tack för insläpp.
En kompis har en Suzuki LS 650 som stått i ca 10 år, vi ska nu överraska honom med att försöka få liv i den och har mekat två kvällar utan att lyckas. Ingen av oss är några mekgurus men fattar elementära grejer och tycker att det är kul, speciellt ihop med en öl och bra musik ?
Frågan är väl vad som gjordes innan den ställdes undan för 10 år sedan.
Låt säga att nån har gjort ett misslyckat försök att ställa ventilerna, eller tändningen. Då kan ni hålla på hur länge som helst och byta stift och göra ren förgasare, den kommer inte gå i alla fall. Finns det kompression - är ventilsäten dåliga eller topppackningen? Har kamkedjan kuggat över? Här finns litet att pyssla med...
 

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Hepp, tack för engagemang!

Beträffande munstyckena så har vi inte lossat några justerbara, rengjort med avfettning och tryckluft, inga petgrejor.
Vi hann inte prova med startgas igår men gjorde det gången innan utan framgång.
Tack för tips om att inte ha kranen på Res för att undvika tankens lägsta punkt.
Soppakranen har inget off läge eftersom den är vaccumstyrd men misstänker att det kan vara något med det även om vi kollade att det kom soppa när vi tog bort slangen och körde startmotorn. Det borde väl sitta ett membran även där som reagerar på vaccum.
Hojen har bara gått 1700 mil och är fin generellt, absolut kan det vara något med ventilerna som geggat igen och kompet skulle jag vilja testa. Om man ser till skicket på hojen tror jag inte att det är något stort fel som kamkedjan.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har inte läst allt men är det gnista på tändstiften efter den startade?
Konstigt den är död å vägra gå igång
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu vet vi ju inte om hojen gick när den ställdes av för 10 år sedan. Men vi får väl utgå ifrån det. Ventilspelen ändras inte när hojen står. Ni kan kolla det senare.

Kolla om ni har gnista på stiftet. Kolla även det gamla. Stoppa sedan i ett av dom. Originalstiftet har bara gått 1700 mil. Som nytt alltså.

Nu har ni fyllt på med soppa. Borde vara över gränsen för reserven (3 liter?). Kollade ni om det var skit i tanken när ni lät det rinna ut? I läget Pri tas soppan från lägsta punkten. Normalt förfarande när en hoj har stått en tid 1-2 veckor t ex så vrider jag kranen från On till Pri i ca fem sekunder för att fylla flottörhusen sedan tillbaka till On. Sedan choke osv. Annars öppnar ju kranen när det blir undertryck i insugningsrören. Man får nöta några varv extra på startmotorn bara.
I Pri-läget kan man tömma tanken genom soppaslangen. Oavsett vacuumslangarna sitter rätt.
Sitter slangen på och du har kranen på Pri så fyller du flottörhuset. Du kan starta så men om flottörnålen inte tätar så surar du ner tändstiftet. Ingen gnista. Du kan även åka omkring på Pri precis som en vanlig soppakran. Men glömmer du att stänga av så kan soppan rinna igenom förgasaren, in i cylindern, förbi kolvringarna och blandas med oljan som sedan inte smörjer tillräckligt. Nivån stiger till överfull. Kan också låsa kolven så motorn inte går att rubba.
Alltså låter man kranen stå i läge On tills det är dags att slå på Res och åka och tanka. Eller så tankar man innan så man aldrig behöver röra kranen. Ok?

Förgasaren däremot, den beckar igen om den parkerades med bensin i för tio år sedan. Du behöver ta ur munstyckena och göra rent ordentligt. Även mässingsröret där trottelnålen går ner.
Men även med en sprillans ny förgasare så kommer den inte att starta om ni inte har någon gnista.

Steg 1: Kolla om ni har gnista. Återkom hit.

Bilder är kul. Lägg upp en bild på det gamla stiftet.
 

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Fick tyvärr ställa in mekkvällen igår men hoppas få till det i julhelgen, hoppas också på ett mirakel, att den skärpt till sig och går som en klocka när vi provstartar ?
Återkommer helt säkert med ytterligare symptom!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur ser anslutningarna till tändspolen/arna ut, både inkommande och utgående? Är dom ärgade och jävliga så kan dom ju ha tappat sista sugen när ni började dra i tändkablarna.
 

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Hepp hojjlovers!
Redovisning av kvällens mek:
Inget mirakel hade skett, startade icket.
Tog loss tanken och isär kranen, rengjorde allt med tryckluft trots att det så som nytt ut, membranet i kranen funkade som det skulle om man sög i vaccumingången, ingen smuts, rengjorde tanken, ingen smuts där heller.

Kollade gnista, såg fin ut så vitt vi kunde bedöma.

Tog komptest med en nyköpt mätare från Feltema, 8 kg vilket är ungefär samma i bar.

Bifogar bild på tändstiften, det vänstra är det nya, torrt och sotigt. Rengjorde det nya så att det såg helt nytt ut.

Tändkabeln är gjuten på ena sidan och möjlig att ta loss mot tändhatten, allt ser ut att sitta bra.

Satte ihop allt och startade, först fyllde förgasaren med kranen i Pri-läge sen kranen på res, ingen choke, gick som en klocka i ca 45 sek, började misstända och skjuta avgasknallar som en galning och ge svartrök. Vi provade både med och utan luftfilter.

Släppte ut några centiliter olja för att kolla att det inte var soppablandat, oljan såg fin ut och luktade ingen bensin,

Provade igen och då var det samma som förr förra gången när den bara gick på tomgång med svartrök. Gav avgasknallar från helvete. Vi sprutade startgas i insuget utan att den tände bättre. Det ser ut som att stiften sotar igen utan att kunna förbränna soppan.

Blir så förbannad på detta men har en trevlig kväll ändå?
 

Bifogat

  • F93D6961-E5B2-40FE-B8BE-7FEBF7AF83D5.jpeg
    F93D6961-E5B2-40FE-B8BE-7FEBF7AF83D5.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 13

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den går uppenbarligen fett som fan. Kan du kolla vilken storlek på munstycken som sitter i och kolla úpp om det är orginal?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är luftburken original eller är det någon som monterat öppna filter ”för att det ser tuffare ut”?
 

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Det är ingen meksnubbe som har den så jag har svårt att tänka mig att han har bytt munstycken.
Orginalluftfilter, rengjort och i nyskick. Provat både med och utan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Trasigt membran i förgasaren? Det är väl en vakuumförgasare typ SU?
Annars är det nog något ni fick ihop tokigt när ni rengjorde förgasaren.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du kan testa att stänga av soppan.
Töm ur soppan och häll tillbaka en liter. Starta på Res och när motorn går som en klocka på tomgång (som den gjorde tidigare) så vrid över till On. Då kommer det ingen soppa.
När soppan i flottörhuset tar slut så kommer varvtalet öka sen dör motorn. Inga avgassmällar och ingen svart rök.

Gör gärna rent stiftet innan. Stiftet ska då fortfarande vara rent.
 

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Samma symptom som innan vilket borde innebära att vi inte satt förgasaren ihop fel.

Har ställt ställskruven på förgasaren på 1,5 varv ut från bottenläge.

Fixat å trixat med kranen under gång, det finns fortfarande inget off-läge på kranen iom vaccumfunktionen.

Tror att stiftet slår igen så att det inte mäktar med att ge riktig gnista.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top