suzuki rg 125 strypning, portar?

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
Dom jag köpte den av var inte säkra på att strypningen satt kvar(dom hade aldrig kollat) Men dom trodde inte det iom att den går rätt bra.

Jag har inte heller kollat, men jag ska väll göra det :D

I regbeviset står följande:

Motoreffekten sänkt från 18kw genom begränsning av avgasportens rörelse


Vad i helvete betyder det då? Enligt faq skulle det sitta en strypning i avgasröret, men den har ju inget med avgasportens rörelse att göra?

Cyckeln i fråga är alltså en suzuki rg 125 91 "gamma"


Någon som vet?

\Robin

ps strypningen är ju antagligen inte kvar, men lik förbannat är det ju kul att veta.
 
Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
mrt4 skrev:
Dom jag köpte den av var inte säkra på att strypningen satt kvar(dom hade aldrig kollat) Men dom trodde inte det iom att den går rätt bra.

Jag har inte heller kollat, men jag ska väll göra det :D

I regbeviset står följande:

Motoreffekten sänkt från 18kw genom begränsning av avgasportens rörelse


Vad i helvete betyder det då? Enligt faq skulle det sitta en strypning i avgasröret, men den har ju inget med avgasportens rörelse att göra?

Cyckeln i fråga är alltså en suzuki rg 125 91 "gamma"


Någon som vet?

\Robin

ps strypningen är ju antagligen inte kvar, men lik förbannat är det ju kul att veta.

Begränsning av avgasporten menas väl att det inte är inkopplad :)
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Din avgasport är inte ikopplad. Leta efter 2 st sladdar som inte sitter i nånstans o sätt dit dem. Sen ska det funka ;)
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
Okej, låter intressant!

Men om avgasporten är inkopplad, borde den inte "låta" lite när jag slår på tändningen. jag vet att min yamaha dt 125 gjorde så. suzukin är iaf tyst.

Vart borde kablarna sitta. Någon kontakt som är isärtagen nära batteriet eller nära avgasröret?

\Robin
 
Last edited:

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Dem borde provöppna o stänga så det låter lite när man vrider på tändningen, det gjorde dem på min suzuki rg92f iaf. Men så är det inte på aprilia rs, det är olika från hoj till hoj.
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
Okej, lite ny info här :)

Jag följde dom 2 kablarna som går från avgasporten. dom gick in i härvan under tanken och ut kom honan på en kontakt!!!!! Efter mycket om och men hittade jag även hanen :D

Har suttit i hop dom och mätt med summern att jag har kontakt igenom. Däremot låter det inte när jag slår på tändningen. Det här är ju en 91a så det kanske inte gör det?

Får väl se när vädret tillåter så man kan pröva, hehe.

Men iom att den enligt regbeviset är strypt gejnom begränsning av avgasportens rörelse och att kontakten var ur så borde det va löst!

\Robin
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
koppla inte in fel sak till fel kabel bara.. :D
Varva upp motorn till 8k rpm så ska du se att ett hjul snurrar precis utanför ventilhuset. :tummenupp
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
fel kabel kan det fan inte vara; allt annat fungerar ju: hur många oinkopplade kablar kan det vara?

så den ska öppna vid åtta tusen varv? då borde det mullra till rätt ordentligt?

vad är det som styr motorn? cdi boxen? borde ju isåfall bara vara och mäta med multimetern

ändras volten eller ohmen vid åtta tusen är det ju lugnt så långt

annars kan man ju bara köra en sväng och se vad som händer hehe
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
mrt4 skrev:
fel kabel kan det fan inte vara; allt annat fungerar ju: hur många oinkopplade kablar kan det vara?

så den ska öppna vid åtta tusen varv? då borde det mullra till rätt ordentligt?

vad är det som styr motorn? cdi boxen? borde ju isåfall bara vara och mäta med multimetern

ändras volten eller ohmen vid åtta tusen är det ju lugnt så långt

annars kan man ju bara köra en sväng och se vad som händer hehe

Troligen får du inte avgasportarna att röra sig, för att de har fastnat i nedre läget. Detta pga. massa gammal olja har bränt fast så de inte går lätt eller ens kan röra sig. Prova med att lossa wirarna på hjulet och försök röra det manuellt.
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
Inga wirar på hjulet. När jag låssar dom 3 bultarna och tar bort "motorn" till avgasporten så finns det ett spår där man ser om den är öppen eller stängd. Jag tog en skruvmejsel och vred på den. det gick skitlätt! Jag kunde vrida den oändligt åt bägge hållen, ska det vara så? Dock måste man ställa den "stängd" för att du ska kunna montera tillbaka motorn (då motorn är i stängt läge). Jag vred på axeln på motorn, när den är max öppen har den rört sig ca 180 grader, vilket verkar rätt och riktigt. Nästa steg är väl att starta hojen och varva lite och se vad som händer :va


\R
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
mrt4 skrev:
2041388 Inga wirar på hjulet. När jag låssar dom 3 bultarna och tar bort "motorn" till avgasporten så finns det ett spår där man ser om den är öppen eller stängd. Jag tog en skruvmejsel och vred på den. det gick skitlätt! Jag kunde vrida den oändligt åt bägge hållen, ska det vara så? Dock måste man ställa den "stängd" för att du ska kunna montera tillbaka motorn (då motorn är i stängt läge). Jag vred på axeln på motorn, när den är max öppen har den rört sig ca 180 grader, vilket verkar rätt och riktigt. Nästa steg är väl att starta hojen och varva lite och se vad som händer :va


\R

Frågan är nu om armen som sitter på axeln och påverkar lyftningen av portarna verkligen sitter fast på axeln. Det är inte mer än ca 45-50 graders vridning som skall räcka för att lyfta porten.
Det skall då finnas ett klart och markant stopp i både öppet och stängt läge. Du får nog lossa det lilla locket över portarna för att se om det verkligen händer något.
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
Nu har jag plockat isär hela skiten :D

Så här ser det ut.

Jag lossar dom 3 bultarna, då får jag elmotorn i handen. elmotorn har en axel som slutar som ett "T" Strecket på "T" ska in i ett skruvliknande spår. Det skruvlikande spåret sitter fast på sidorna med 2 clips. jag tar bort dom. Jag tar tag i axeln med skruvspåret och drar ut. Jag får ut en typ 10-12 cm lång cylinder med 2 hyfsat stora rektangulära hål i.

Inne i motorn där prylen ska sitta är det 2 likadanta hål, ett från cylindern och ett till avgasröret.

T på elmotorn är alltid i samma läge. jag kan vrida axeln ett kvarts varv kanske åt ena hållet, den fjädrar tillbaka av sig själv. år andra hållet är den låst.

Det betyder ju att när jag sätter dit den avlånga cylindern med skruvspåret på sidan så måste jag ställa den i ett visst läga för att få dit elmotorn. T måste ju passa. Det roliga är att jag upskattar det till att den är nästan fullt öppen dvs hålen stämmer överens när jag sätter dit elmotorn. Är det kanske så att den är 90% öppen och vid höga varv öppnar 10% till?

Doch så kan jag garanterat vrida den avlånga cylindern hur många var jag vill åt vilket håll som helst. Men å andra sidan så kan den ju aldrig gå för långt pga elmotorns rörelse.

Vad tror ni? Är det rätt?

\R
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Varför väntar du inte lite och provar om hojen är ostrypt eller ej istället för att börja pilla med den ? :confused: :)

Orkar den bara upp till 120 är den strypt, gör den mer är den ostrypt. En RG -91 borde väl göra 140-150.
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
mrt4 skrev:
2044089 Nu har jag plockat isär hela skiten :D

Så här ser det ut.

Jag lossar dom 3 bultarna, då får jag elmotorn i handen. elmotorn har en axel som slutar som ett "T" Strecket på "T" ska in i ett skruvliknande spår. Det skruvlikande spåret sitter fast på sidorna med 2 clips. jag tar bort dom. Jag tar tag i axeln med skruvspåret och drar ut. Jag får ut en typ 10-12 cm lång cylinder med 2 hyfsat stora rektangulära hål i.

Inne i motorn där prylen ska sitta är det 2 likadanta hål, ett från cylindern och ett till avgasröret.

T på elmotorn är alltid i samma läge. jag kan vrida axeln ett kvarts varv kanske åt ena hållet, den fjädrar tillbaka av sig själv. år andra hållet är den låst.

Det betyder ju att när jag sätter dit den avlånga cylindern med skruvspåret på sidan så måste jag ställa den i ett visst läga för att få dit elmotorn. T måste ju passa. Det roliga är att jag upskattar det till att den är nästan fullt öppen dvs hålen stämmer överens när jag sätter dit elmotorn. Är det kanske så att den är 90% öppen och vid höga varv öppnar 10% till?

Doch så kan jag garanterat vrida den avlånga cylindern hur många var jag vill åt vilket håll som helst. Men å andra sidan så kan den ju aldrig gå för långt pga elmotorns rörelse.

Vad tror ni? Är det rätt?

\R


Har du testat nu då? Går den bättre efter att du kopplat in avgasporten?
Hur mycket toppar den?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top