Suzuki SV650X 2018 ABS - Väldigt ont i handleder och nacke efter 1 timmes körning

Dany2128

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2021
Hoj
Suzuki SV650x ABS -2018
Hej,

Har nyligen köpt en Suzuki Sv650 som jag verkligen älskar. Problemet som jag har upptäckt är att den har en sportig ställning med clip-ons som gör att man får väldigt ont i handleder och nacke efter en timmes körning. Först trodde jag att det var fel på min utrustning så jag kontrollerade hjälm jacka och ryggskydd men trots byte så får jag fortfarande väldigt ont efter en timme.

Min fråga är finns det någon möjlighet att byta ut styret mot något som sitter mer upprätt? Är detta någonting som är rekommenderat för en nybörjare och vad skulle det kosta "ungefär" om man lämnade in hojen till en verkstad för byte? Utöver det finns det något tips som jag kanske har missat, kan vara fel på min sittställning också men har provat en massa med ett skjuta fram höften - sitta så nära tanken som möjligt - hålla ihop hojen ordentligt med låren men ingenting verkar avlasta smärtan.

Alla tips är välkomna - Tack på förhand / D

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är det clipon går dessa att vrida/ändra vinkel om man släpper skruvarna som klämmer fast dessa runt gaffelben.

Annars är det nog garanterat samma fel som med mej för ett par år sedan, du hänger på cliponen med hela kropps vikten.

Slappna av och knip med bena runt tanken och häng inte på händerna det blir stor skillnad.

Sedan går det att byta clipon men ofta /inte alltid. Behöver man byta gaswire koppling wire/slang broms slang. O inte minst i en del fall förlänga all el till bägge el omkopplarna tiil ljus o start osv osv.. Då blir det nog rejält dyrt på en verkstad säkert mellan 5-10000 inklusive material.

Men är du lite händig kan du byta till andra clipon själv se bara till att ingen el/wire/slangar är för spända efteråt det kan skapa farliga situationer.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Hej,

Har nyligen köpt en Suzuki Sv650 som jag verkligen älskar. Problemet som jag har upptäckt är att den har en sportig ställning med clip-ons som gör att man får väldigt ont i handleder och nacke efter en timmes körning. Först trodde jag att det var fel på min utrustning så jag kontrollerade hjälm jacka och ryggskydd men trots byte så får jag fortfarande väldigt ont efter en timme.

Min fråga är finns det någon möjlighet att byta ut styret mot något som sitter mer upprätt? Är detta någonting som är rekommenderat för en nybörjare och vad skulle det kosta "ungefär" om man lämnade in hojen till en verkstad för byte? Utöver det finns det något tips som jag kanske har missat, kan vara fel på min sittställning också men har provat en massa med ett skjuta fram höften - sitta så nära tanken som möjligt - hålla ihop hojen ordentligt med låren men ingenting verkar avlasta smärtan.

Alla tips är välkomna - Tack på förhand / D
Det enda raka är att endera börja träna och sitta rätt eller att byta hoj till ngt med mer upprätt körställning.
Ett flertal trådar finns i ämnet här på SH ( sittställning site:sporthoj.com) även annorstädes.
Du behöver lära dig att avlasta händer, armar och axlar...

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det är bara en vanesak, du behöver lära dig att avlasta armarna med mag- och ryggmuskler. Sitt inte för långt fram, du skall kunna resa dig på fotpinnarna utan att ramla framåt.
Jämför med en häst, tömar och stigbyglar.
E1C34B48-7FB7-49C7-B755-DAB9A11E54A0.jpeg

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Fanns det någon speciell anledning till att du valde att köpa en sv650x och inte sv650?
2021-Suzuki-SV650X-.jpg

suzuki-launched-2021-sv650-and-sv650x-gets-new-colors.jpg

Dany2128

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2021
Hoj
Suzuki SV650x ABS -2018
Är det clipon går dessa att vrida/ändra vinkel om man släpper skruvarna som klämmer fast dessa runt gaffelben.

Annars är det nog garanterat samma fel som med mej för ett par år sedan, du hänger på cliponen med hela kropps vikten.

Slappna av och knip med bena runt tanken och häng inte på händerna det blir stor skillnad.

Sedan går det att byta clipon men ofta /inte alltid. Behöver man byta gaswire koppling wire/slang broms slang. O inte minst i en del fall förlänga all el till bägge el omkopplarna tiil ljus o start osv osv.. Då blir det nog rejält dyrt på en verkstad säkert mellan 5-10000 inklusive material.

Men är du lite händig kan du byta till andra clipon själv se bara till att ingen el/wire/slangar är för spända efteråt det kan skapa farliga situationer.
Stort tack. Ska kolla upp det där med att justera clip-on men när jag läser ditt inlägg så låter det som ett handhavande, alltså att jag får lära mig att slappna av mer och sitta mer ordentligt. Tack ska du ha!

Dany2128

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2021
Hoj
Suzuki SV650x ABS -2018
Det är bara en vanesak, du behöver lära dig att avlasta armarna med mag- och ryggmuskler. Sitt inte för långt fram, du skall kunna resa dig på fotpinnarna utan att ramla framåt.
View attachment 465222
Sitter nästan över tanken nu när du nämner det - stort tack, tar med mig detta.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
View attachment 465222
Det är ju inte BARA en vanesak. Vissa hojar är betydligt obekvämare än andra. Hade en SV650 (andra generationens) och den var jäkligt kul på många sätt men sjuuuukt obekväm. Den minst bekväma hoj jag ägt.

Men det var också ABS på den så kan varit därför…. ?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Provade för fem år sedan en beggad äldre SV 650 och kände att den skull bli jobbig för otränad åldring, så avstod köpet. Och X-modellen ser ju mer racebetonad ut än den vanliga. F ö så har ju modellen fått många lovord, ska vara slitsstark och tålig. Nån här på SH skrev om hemfärd på autobahn: "Full tank, 140 Km/h och sen tanka när det var slut på soppan. Timme efter timme" Och han tyckte också att fartvinden hjälpte till att inte belasta ryggen

Dany2128

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2021
Hoj
Suzuki SV650x ABS -2018
Provade för fem år sedan en beggad äldre SV 650 och kände att den skull bli jobbig för otränad åldring, så avstod köpet. Och X-modellen ser ju mer racebetonad ut än den vanliga. F ö så har ju modellen fått många lovord, ska vara slitsstark och tålig. Nån här på SH skrev om hemfärd på autobahn: "Full tank, 140 Km/h och sen tanka när det var slut på soppan. Timme efter timme" Och han tyckte också att fartvinden hjälpte till att inte belasta ryggen
Har läst runt och kollat på några videos nu - många som säger att man behöver vara i form för att köra "sportbikes/superbikes" någorlunda bekvämt - tog det först som en bagatell men nu är det ett par stycken som verkligen trycker på det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 465222
Att köra motorcykel ställer stora krav på kroppen. När jag köpte min SV650S var jag helt slut efter kört 15 mil. Men träning på gym och på trampcykel på skogstigarna har gjort att jag klarat köra 65 mil i sträck. Får du ont i handlederna håller du kroppställningen med händer och armar.
Det funkar som du märkt inte.
Du måste hålla kroppsställningen med mag, rygg och kniprunt tanken med benen muskler.
Börja träna på det. Och på att hålla löst i styret.
Det finns en orsak till att MotoGP förararna har en puls ofta över 180 under tävlingarna.
Det är fysiskt ansträngande köra MC.
Och ju mer otränad man är (som jag var), dessto jobbigare är det.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Bara att köra ofta och pausa när det gör ont. Jag brukar alltid ha ont i början av säsongen men efter någon månad så släpper det. Du kan prova med att lägga handen på låret eller armen på tanken, det avlastar lite grand.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det enkla men lite jobbiga svaret är att du är för dåligt tränad i rygg och mage...
Det andra är att du hänger på styret för att du är för klen i rygg och mage_
Du skall sitta med lätt böjda armar och bara hålla löst i styret :tummenupp

Dany2128

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2021
Hoj
Suzuki SV650x ABS -2018
Att köra motorcykel ställer stora krav på kroppen. När jag köpte min SV650S var jag helt slut efter kört 15 mil. Men träning på gym och på trampcykel på skogstigarna har gjort att jag klarat köra 65 mil i sträck. Får du ont i handlederna håller du kroppställningen med händer och armar.
Det funkar som du märkt inte.
Du måste hålla kroppsställningen med mag, rygg och kniprunt tanken med benen muskler.
Börja träna på det. Och på att hålla löst i styret.
Det finns en orsak till att MotoGP förararna har en puls ofta över 180 under tävlingarna.
Det är fysiskt ansträngande köra MC.
Och ju mer otränad man är (som jag var), dessto jobbigare är det.
Låter väldigt logiskt - stort tack för svaret och din hjälp!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning