Suzuki VZ800 Intruder kylproblem

Maker22

Ny medlem
Gick med
18 May 2024
Hoj
Suzuki Intruder M800
Hej,
Jag har fyll nytt kylarvätstka / glykol efter att jag har först rensat kylarsystem med rent vatten. Nu efter att jag hat kört 10 km ser jag att den vita behålaren (på bilden) innehåler fortfarande bara vatten men ingen blå färgat glykol. Kan det vara att vattenpumpen är trasig så vätskan cirkulerar inte i systemet? Kan ngn snäkka hjälpa mig med detta? Jag är ny i MC vörlden.

Bifogat

• 1000012779.jpg
    1000012779.jpg
    4.5 MB · Visningar: 18

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.

I många fall är expansionskärlet just ett expansionskärl, som bara hanterar skillnaden i volym mellan kall och varm kylarvätska. Dvs kylarvätskan cirkulerar inte genom expansionskärlet som det gör på många bilar.

På din hoj är det tydligt att det är just bara ett expansionskärl. Ett kylsystem är trycksatt, men locket på ditt expansionskärl är en gummiplupp, dvs inget som orkar hålla emot något som helst tryck.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som Hoztic skriver:
Till att börja med ska man ju blanda kylarvätskan innan man häller den i hojen, inte fulgrogga.
Vilket jag gjort i jobbet med en värmepump. Det blev inte bra , frös på vintern för Etylenglykol är mycket tyngre (högre densitet) än Vatten och trots att vi fyllde på omväxlande en hink vatten och en hink Etylenglykol hade det inte blandat sig flera månader senare.
Men jag har lärt mig på jobbet.
1) Skölj aldrig med vatten. Hur ska du få ut vattnet ur de vågräta kanalerna i kylaren ?
Skölj med FÄRDIGblandad Glykol
Exempel: Värmesystem fyllt med formiat (ett salt) blandat med vatten. Byte till Etylenglykol blandat med vatten. Stänger en ventil före "cirkulationspumpen" och börjar pumpa i Färdigblandad glykolblandning efter ventilen och tappar ur Formiat vatten blandningen före den stängda ventilen. Och det är bara pumpa i glykolblandning till det kommer ut glykolblandning istället för formiat före ventilen. #
För din del: Gör om
Tappa ur allt vad du kan, luta hojen fram och tillbaka för få ut så mycket vätska du kan.
Fyll på färdigblandad Etylen Glykol från tex Biltema. Luta hojen fram och tillbaka, fyll på mera.
Och givetvis tömmer du ur expansionskärlet och fyller expansionskärlet med färdigblandad Etylenglykol.
Det kan vara så att du också ska öppna luftskruvar på cylinder topparna för få ut luft, se instruktion.

# Man har två tankbilar med typ 10000 liters kapacitet, en med färdigblandad glykol och en tom för "avfallet" formiatvattenblandning som blir formiatglykolvattenblandning och till slut glykolblandning. Bara att pumpa på till det är bytt. Avfallet att skickas med avfallstankbilen till återvinningscentral.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...