Suzukiskrammel.. ventilspel?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag hjälpte en polare i höstas med att lyfta toppen på hans GS500E-90 och byta tre av ventilerna. Hans kamkedjesträckare hade lagt av och kamkedjan hade kuggat över. När vi fått ihop allt fick vi lite bekymmer med ventilspelskollen. Haynesmanualen beskrev den önskade känslan i bladmåttet som en "light sliding fit", vilket var lite svårt att känna eftersom ventil och shims "gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet.
Vid provstart gick motorn till en början utmärkt, men i takt med att den blev varmare uppträdde ett skrammel som verkade ha sitt ursprung från topp/ventilkåpa.
Kan skramlet bero på alldeles för stort ventilspel?
 

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ed (Downtown)
Hoj
Letar ny
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bo_R1 skrev:
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
Vi bytte sträckaren och kontrollerade att kedjan låg inom toleranserna. Fjädrarna kan jag dock inte minnas att vi mätte.. Får kolla det vid nästa försök. Kan de verkligen ställa till med något sådant? :confused: Kompet såg bra ut..
 
Last edited:

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ed (Downtown)
Hoj
Letar ny
ventilfjädrar

Jag vet inte om det är så men om ventiler ock shims :"gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet,som du skrev då kanske fjädrarna inte är i topskick. Kompet vill ju hålla ventilen på plats når du komptestar den...
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Gåtan kan ha fått sin lösning. Kamaxlarna skall antagligen vara försedda med brickliknande shims vid vänstra lagringen, något som saknades. Insugskammen kunde glida 0,65mm i sidled och avgaskammen 0,55. Skulle mycket väl kunna förklara klapprandet.
Återkommer när det åtgärdats.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, den tjocka oljan tar upp stötarna i sidled och med varmare olja och lägre viskositet... mer slammer. Känner igen symptomen från min gamla gixxer där jag hade konverterat en 1992-topp till skruvjustering där kamaxlarna hade ett 2 mm spel i sidled. :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top