Svänghjul lätt att ta av?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Näg jag igår skulle återmontera svänghjulet efter ett byte av vattenpumpspackning blev jag förvånad över vilket dåligt motstånd det var när jag jobbade svänghjulsavdragaren. När jag tidigare gjort det var det stört omöjligt att ens rubba svänghjulet det minsta utan svängshjulsavdragarens hjälp, men igår efter att jag monterat svänghjulet tänkte jag; "Äh, va fan, jag måste bara prova" och gissa hur förvånad jag blev när jag drog i sväng hjulet och, PLOPP, sen hade det i handen. Utan besvär kunde jag dra av och sätta på svänghjulet för hand. Eftersom det var sent och jag inte hade växellådsolja till hands kunde jag inte provstarta hojen. Hur tycker ni detta låter? Kan ett svänghjul tappa sin magnetism?

Goodstuff skrev:
Så lätt ska det väl inte lossna. Drog du med moment?
Nej, alltså inte muttern som håller svänghjulet på plats utan svänghjulet i sig. Muttern är redan uter ur leken när man ska dra av och trä på svänghjulet. Magnetismen är i vanliga fall så kraftig att svänghjulet inte går att separera från statorn endast med handkraft utan man måste ha ett specialverktyg för att trycka av det.

Bifogat

• generator.gif
    generator.gif
    5.4 KB · Visningar: 118
Då är jag med. Sitter inte svänghjulet med en "kil" på vevaxeltappen?
OM jag inte missminner mig var mitt svänghjul ganska lätt att ta av när man väl tagit bort skruven så det kanske inte är så farligt. Dessutom kommer väl snart en riktig Hondaexpert och berättar hur det är istället för att jag ska spekulera. :D

Ja svänghjul kan tappa sin magnetism då de utsätts för stötar ex genom att de tappas. Detta beror på att vid stötar kan man rubba elektronförskjutnignen i magneten så att magnetismen avtar. Om du vill veta hur magneter fungerar besök howstuffworks.com eller dyl.

Detta borde dock i sig inte innebära problem då mindre magnetism endast gör att din stator lämnar mindre effekt. Känner du till statoreffekten vid ett visst varvtal kan du alltid mäta och kolla om du är i närheten av den effekt som speceficeras.

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Ja svänghjul kan tappa sin magnetism...
Ok och vad händer då, ja med hojen alltså. Kommer tändningen sluta fungera, eller kommer hela generatorfunktionen bli kass?

Disclaimer.
Jag har inte gått teknisk-, naturvetenskaplig-, fordonsmekanisk- eller el-teleutbildning. Ursäkta mina brister i grundläggande ovan nämnda ämnen.
Jag är en humaistisk som fejkar som systemutvecklare. Jag kan mycket lite om hojar men är väldigt intresserad.

Teddy skrev:
Ok och vad händer då, ja med hojen alltså. Kommer tändningen sluta fungera, eller kommer hela generatorfunktionen bli kass?

Disclaimer.
Jag har inte gått teknisk-, naturvetenskaplig-, fordonsmekanisk- eller el-teleutbildning. Ursäkta mina brister i grundläggande ovan nämnda ämnen.
Jag är en humaistisk som fejkar som systemutvecklare. Jag kan mycket lite om hojar men är väldigt intresserad.

Fick du inte skäll av din fysiklärare på högstadiet när du kastade omkring magneterna. :notme

Disclaimer
Nu har jag inte stenkoll på Rs250 elsystemet så jag talar i allmänna ordalag

Laddningen minskar vilket i värsta fall kan störa tändningen då CDI och tändspolen inte får tillräckligt med ström framförallt är det inte bra om CDI inte får korrekt spänning då det kan leda till att den rasar (samma anledning som att man inte bör köra med dåligt batteri på gatmoppar).

Dock är sannolikheten stor att honda har väl tilltagen merginal när det gäller uteffekten från statorn då den troligen även skall klara av att driva laptimers detsensor etc.

Lägg upp ett elschema här så kan jag svara mer specifikt på vad som händer..

El Schema, hmmm, det spanska schemat får jag återkomma med när jag fått tag på en scanner som jag kan stoppa min väl tummade verkstadsmanual i.

UrbanTiger skrev:
Om du menar att lossa från axeln så ska det vara hyfsat bra kraft i konan.
Ja, och det är det det inte var.
UrbanTiger skrev:
Ytan på konan ska bara ren från smuts och partiklar när man monterar ihop det. Annars tappar konan sitt sug och skiten riskerar att lossa om muttern tappar sin förspänning....Ock mutterna dras till ett visst moment, right :rolleyes:
Jag är tysk i mitt mekande. Alles sauber undt korrekt åtdraget, 65 Nm bitte.
UrbanTiger skrev:
Hur kraftigt magneterna håller emot beror väl på vilket läge magneterna är o förhållande till spolarna.
Verkligen? Hela svänghjulet är väl en enda stor magnet?

Det e viktigt att du använder slip pasta på axeln, Ta bort kilen, smörj på med slip pasta och ta sätt på svänghjulet och snurra runt flera varv, detta e viktigt för att svänghjulet ska pressas på axeln och det ska inte finnas några ojämnheter...

Teddy skrev:
Nej, alltså inte muttern som håller svänghjulet på plats utan svänghjulet i sig. Muttern är redan uter ur leken när man ska dra av och trä på svänghjulet. Magnetismen är i vanliga fall så kraftig att svänghjulet inte går att separera från statorn endast med handkraft utan man måste ha ett specialverktyg för att trycka av det.

På de tre Honda RS250 jag ägt i mina dagar, har jag alltid lyckats dra loss svänghjulet för hand när väl muttern och brickan är avlägsnade...

racerskalman skrev:
På de tre Honda RS250 jag ägt i mina dagar, har jag alltid lyckats dra loss svänghjulet för hand när väl muttern och brickan är avlägsnade...
Det låter betryggande. Då släpper jag min oro och provstartar Skatungen ikväll.

Teddy skrev:
...gissa hur förvånad jag blev när jag drog i sväng hjulet och, PLOPP, sen hade det i handen. Utan besvär kunde jag dra av och sätta på svänghjulet för hand.
Det låter jättekonstigt. Jag tog ju bort mitt nyligen och det krävdes en svänghjulsavdragare som jag fick skruva på ganska rejält.

racerskalman skrev:
För hand? Du menar väl med hjälp av en svänghjulsavdragare - så som vi gjorde på Gelleråsen senast?

Nyteknik skrev:
Det låter jättekonstigt. Jag tog ju bort mitt nyligen och det krävdes en svänghjulsavdragare som jag fick skruva på ganska rejält.

För hand? Du menar väl med hjälp av en svänghjulsavdragare - så som vi gjorde på Gelleråsen senast?

Ja för fan, du har rätt. Måste ha varit full / förvirrad när jag skrev mitt svar till Teddy! Sorry... :huvet

Teddy skrev:
Näg jag igår skulle återmontera svänghjulet efter ett byte av vattenpumpspackning blev jag förvånad över vilket dåligt motstånd det var när jag jobbade svänghjulsavdragaren. När jag tidigare gjort det var det stört omöjligt att ens rubba svänghjulet det minsta utan svängshjulsavdragarens hjälp, men igår efter att jag monterat svänghjulet tänkte jag; "Äh, va fan, jag måste bara prova" och gissa hur förvånad jag blev när jag drog i sväng hjulet och, PLOPP, sen hade det i handen. Utan besvär kunde jag dra av och sätta på svänghjulet för hand. Eftersom det var sent och jag inte hade växellådsolja till hands kunde jag inte provstarta hojen. Hur tycker ni detta låter? Kan ett svänghjul tappa sin magnetism?

Det är inte magnetismen som håller emot hårt när du lossar svänghjulet efter att det varit draget, utan att den sätter sig mot konan. Krysskilen ser till att du får den i rätt läge medans den är friktionen mellan konan och svänghjulet som håller den på plats. Därför går det lätt att få loss den när du bara sätter dit den. För att kontrollera mitt påstående kan du ju spänna fast mutter enligt moment och sen lossa den igen och se om du får av svänghjulet lika lätt. För att kolla att kilen inte klarar att ensam hålla svänghjulet på plats kan du dra ditt den väldigt löst och använda gänglåsningsmedel och jag är säker på att krysskilen går av rätt snabbt, men det sista rekommenderar jag förstås inte.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick