Svängradie lågfartsdel?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Tjabba


Har precis kört lågfartsdelen (se figur nedan) hemma med farsgubben. Nu till min fråga. Eftersom min Bandit 600 inte uppfyller kraven för obegränsad A-kort måste jag öva och köra upp med farsans Yamaha FJR 1300. Denna tunga gris har en svängradie på nästan 3.1 meter. Hur är det möjligt att svänga runt på 4 meter på sista konen? När jag svängde med max styrutslag lyckades jag klara att få runt den på 6,5 meter runt på sista konen. Detta är ju way over 4 meter??? Blir man kuggad dirckt!!!11 :va :confused:


PS. Förresten såg jag att körskola i Växjö använder en Suzuki DR 650 SE som har en svängradie på 2.4 meter alltså diameter på 4,8 meter :gnissla
 

Bifogat

  • konbana.jpg
    konbana.jpg
    13.9 KB · Visningar: 161

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Vad menas då med bilden? (se bilden nedan) :rolleyes: Det står 4 meter :mattias


Du får inte gå längre än 4m BORTOM sista konen. Du får däremot svänga upp så du går 6 m till höger eller vänster om sista konen...då kommer du innanför dem 4m bakom. :)

/JKay på Japps konto
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du får inte gå längre än 4m BORTOM sista konen. Du får däremot svänga upp så du går 6 m till höger eller vänster om sista konen...då kommer du innanför dem 4m bakom. :)

/JKay på Japps konto
Det låter vettigt. Men då är bilden lite tokigt ritad då den faktiskt hänvisar till 4 meters bredd. Det saknas isf ett sträck som påvisar att det är avståndet från kona till bakre linje som räknas.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det låter vettigt. Men då är bilden lite tokigt ritad då den faktiskt hänvisar till 4 meters bredd. Det saknas isf ett sträck som påvisar att det är avståndet från kona till bakre linje som räknas.

Japp, helt riktigt. Ofullständigt måttsatt ritning. -1p till VV.

Man får väl anta att de menar att det skall vara 4 m mellan sista konan och begränsningslinjen. De kanske vill lämna det fritt fram för kontrollanten att göra avståndet till 2 dm för privatister? ;)

Edit: Mathias, bra hojval! :D
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
En tanke!
Jag körde upp är osäker om jag kommer ihåg rätt men har för mig att bredden på stället man körde lågfartsdelen inte var mer än en 6-7m brett med kant & gräs utaför.
Så du kanske kan åka och kolla upp stället du ska köra upp på hur det känns på plats.
Svårt att komma ihåg säkert med tanke på hur nervös man var när man gjorde det :D

Lycka till!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det låter vettigt. Men då är bilden lite tokigt ritad då den faktiskt hänvisar till 4 meters bredd. Det saknas isf ett sträck som påvisar att det är avståndet från kona till bakre linje som räknas.

Den är absolut tokigt ritad. :)
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Japp, helt riktigt. Ofullständigt måttsatt ritning. -1p till VV.

Man får väl anta att de menar att det skall vara 4 m mellan sista konan och begränsningslinjen. De kanske vill lämna det fritt fram för kontrollanten att göra avståndet till 2 dm för privatister? ;)

Edit: Mathias, bra hojval! :D

Menar du Banditen eller FJR:en :tungan Kan dock säga till alla andra som vill köra upp med en FJR, gör inte det den är tung:crash
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Menar du Banditen eller FJR:en :tungan Kan dock säga till alla andra som vill köra upp med en FJR, gör inte det den är tung:crash

Banditen, så klart. Känner en jävligt trevlig kille som har en precis likadan... ;)
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Banditen, så klart. Känner en jävligt trevlig kille som har en precis likadan... ;)

Är en väldigt ny Bandit ägare själv och upptäckte idag i solljuset att mina förgasare var försedda med 4 st high flow filter :yoparty Samt att förra ägaren satt på en fin ljuddämpare också:tummenupp

OT: Tack för alla svar, skall prova imorgon igen och nu kommer det gå bättre :yoparty Lite svårt att vända runt på 4 meter som jag trodde med en cykel som vänder på 6.2 meter:näsblod
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top