Hej!
Jag har en Yamaha mt-07. Jag har problemet att fast batteriet är helt fulladdat med mc-laddare så är den svår att starta. Den försöker men går i regel ej i gång. Kan om jag försöker starta ett tag till sist starta. Sen om jag kör en lång sträcka så är det samma problem igen sen ett par h senare.
Okunnig som vill lära sig. Är det batteriet som dåligt eller kan det vara tändstift som behöver bytas? Eller är det något annat problem.
Bara att kontrollera. Mät batterispänningen när du försöker starta hojen.
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, ström vid likspänning och resistansen inom fem olika mätområden samt diodtest, förbindelsetest och test av 1,5- och 9 V-batterier...
www.biltema.se
för att hänga fast vid batteriet
Testsladdar med krokodilklämma som passar till de flesta typer av multimeter.
www.biltema.se
Inställning på Multimeter VDC 20
Laddat bör batteriet direkt efter laddning och några timmar senare hålla en spänning över 12,8 Volt.
När du försöker starta ska inte batterispänningen mätt på batteriet sjunka under 12,0 Volt.
Kontrollera att polskorna på batteriet är dragna.
(Skruvarna som håller kablar med polskor fast vid batteriet.)
Att mäta är att veta. Men det visste du ju redan !
Vad det gäller lägsta spänning för hojen ska gå igång så förr med enkla kontruktioner
tändspole
mekanisk brytare
så kan jag tänka mig att 8 - 9 Volt över batteriet räckte för att hojen skulle få gnista på tändstiften och starta.
Men idag när det är en liten dator med elektronik som sköter allt så sätter jag gränsen vid +12 Volt. Under 12,0 Volt vid batteriet stor risk hojen inte går igång.
Vilken batteriladdare använder du ?
Fabrikat ?
Modell ?
Vilket batteri sitter i hojen ?
Fabrikat ?
Modell ?