svårstartad cross

ambulans124

Speedfreak
Gick med
3 May 2007
Ort
På bågen
Hoj
Yamaha R1, yamaha yc450f
Crossen handa 250 2 takt 97 brukar ha ojämn gång och vara svårstartad. Varje gång jag blåser ren förgasaren blir den bättre. Har nyss byt tändstift gjort rent förgasaren och satt dit nytt bränslefilter. Har provstartat den flera gånger och den startar kall på första kicken varje gång och går klockrent. I går när jag var på banan startar den på första kicken går kanon i ett varv för att sedan dö. Jag får gå till depån med hojen och skämmas. Där kollar jag tändstift som är ok väntar tills hojen kallnat och då startar den och går bra tills den vart varm och då dog den och har inte fått igång den sen dess. En gång var det nära i ca 1 sek. Jag tänker tändspole men den är svindyr kan det vara andra saker?? :huvet

Taksam för snabba svar så jag kan gasa i helgen, annars måste jag ta ut frustrationen på R1:an:huvet
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
jag tänker också tändspole..

men om du säger att det blir bättre när du blåser rent förgasaren, är det "skit" i den?!?
Dvs läcker det mellan luftfilter och förgasaren?
 

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Tycker det låter som den har nypt, har du kollat kolv/ kolvringar?
 

ambulans124

Speedfreak
Gick med
3 May 2007
Ort
På bågen
Hoj
Yamaha R1, yamaha yc450f
Jag tror inte det. Luftfiltret var rengjort ordentligt och jag var noga med att sätta dit det. Har även beställt ett nytt i fall att.

Tycker det låter som den har nypt, har du kollat kolv/ kolvringar?

Hur skall dessa se ut när jag tittar??
 
Last edited:

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Hur skall dessa se ut när jag tittar??[/QUOTE]

Om och när en kolv nyper så expanderar kolven av värmen och på så sätt "nyper" fast i cylindern, Oftast nyper den då fast kolvringarna i kolven. När motorn kallnar kan dock kolven släppa igen,men går motorn igång så går maskinen med avsevärt mindre effekt vilket du borde reagerat på när du körde den innan den dog, tycker jag.

Om du lyfter cylindern, kolla efter märken i cylinderfodret och på kolven, samt att kolvringarna löper fritt i sina spår.

Skulle motorn ha nypt, har du förmodligen ngt läckage på kylvattnet, så börja med att kolla det innan du river cylindern.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top