Börjat snart ge upp hoppet!
Har haft cykeln i två år. Aldrig varit svårstartad innan. Efter årets vinterförvaring (i varm garage) var den väldigt svårstartad när den var kall. Är fortfarande otroligt lättstartad när den är ljumen eller varm. Går som en dröm när den väl har startat. Men problemet kvarstår med att den är mycket svårstartad kall. Inte ovanligt att jag drar ut ett nytt batteri.
Började med enkla åtgärder som att kolla lösa kontakter, slangar mm.
Bytte därefter batteriet eftersom det låg på precis 12V obelastat.
Fick därefter tips om att byta stiften (har även läst andra i forumet som har haft detta problem), vilket tog mig en hel kväll.
Fortfarande samma sak.
Fick ytterligare ett tips om kallsartsventil eller liknande. Vad jag har förstått efteråt så finns inte detta utan blandningen styrs av ett antal givare.
Har nu även kollat de två temperaturgivarna som jag vet om. Båda sitter under kåpan framför tanken, de mätter i vattnet och i inkommande luft. Båda givarna hade ca 2,8 Kohm vid rumstemp. Eftersom båda givarna visar likt och inte har något jordfel så antar jag att de är riktiga.
Finns det fler givare?
Kan tillägga att jag trots startproblem nu är inne på den tredje fulltankningen denna säsongen vilket borde tyda på att ev. kondens borde ha passerat, eller?
Hoppas på ännu en säsong med min Triumph.
//Prippen
Har haft cykeln i två år. Aldrig varit svårstartad innan. Efter årets vinterförvaring (i varm garage) var den väldigt svårstartad när den var kall. Är fortfarande otroligt lättstartad när den är ljumen eller varm. Går som en dröm när den väl har startat. Men problemet kvarstår med att den är mycket svårstartad kall. Inte ovanligt att jag drar ut ett nytt batteri.
Började med enkla åtgärder som att kolla lösa kontakter, slangar mm.
Bytte därefter batteriet eftersom det låg på precis 12V obelastat.
Fick därefter tips om att byta stiften (har även läst andra i forumet som har haft detta problem), vilket tog mig en hel kväll.
Fortfarande samma sak.
Fick ytterligare ett tips om kallsartsventil eller liknande. Vad jag har förstått efteråt så finns inte detta utan blandningen styrs av ett antal givare.
Har nu även kollat de två temperaturgivarna som jag vet om. Båda sitter under kåpan framför tanken, de mätter i vattnet och i inkommande luft. Båda givarna hade ca 2,8 Kohm vid rumstemp. Eftersom båda givarna visar likt och inte har något jordfel så antar jag att de är riktiga.
Finns det fler givare?
Kan tillägga att jag trots startproblem nu är inne på den tredje fulltankningen denna säsongen vilket borde tyda på att ev. kondens borde ha passerat, eller?
Hoppas på ännu en säsong med min Triumph.
//Prippen