Svårstartad Daytona T595 -98

Prippen

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Varberg
Hoj
Daytona T595
Börjat snart ge upp hoppet!
Har haft cykeln i två år. Aldrig varit svårstartad innan. Efter årets vinterförvaring (i varm garage) var den väldigt svårstartad när den var kall. Är fortfarande otroligt lättstartad när den är ljumen eller varm. Går som en dröm när den väl har startat. Men problemet kvarstår med att den är mycket svårstartad kall. Inte ovanligt att jag drar ut ett nytt batteri.

Började med enkla åtgärder som att kolla lösa kontakter, slangar mm.
Bytte därefter batteriet eftersom det låg på precis 12V obelastat.
Fick därefter tips om att byta stiften (har även läst andra i forumet som har haft detta problem), vilket tog mig en hel kväll.
Fortfarande samma sak.
Fick ytterligare ett tips om kallsartsventil eller liknande. Vad jag har förstått efteråt så finns inte detta utan blandningen styrs av ett antal givare.
Har nu även kollat de två temperaturgivarna som jag vet om. Båda sitter under kåpan framför tanken, de mätter i vattnet och i inkommande luft. Båda givarna hade ca 2,8 Kohm vid rumstemp. Eftersom båda givarna visar likt och inte har något jordfel så antar jag att de är riktiga.
Finns det fler givare?

Kan tillägga att jag trots startproblem nu är inne på den tredje fulltankningen denna säsongen vilket borde tyda på att ev. kondens borde ha passerat, eller?

Hoppas på ännu en säsong med min Triumph.
//Prippen
 

peterv

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
S.Sandby
Hoj
Triumph Daytona T595
Jag har precis köpt en T595 och min ville heller inte starta lätt. Mitt problem var Öppna ventiler! 4 av insugsventilerna(cylinder 1&2) stod lite öppna vilket gav mkt dåligt komp men när den blev varm så stängde dom precis och cykeln gick bra. Efter att ha schimsat ventilerna rätt så startar den mycket lätt.

Lycka till!
Peter
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Kan även vara ett soppafilter som inte är bytt vid service,,sitter i tanken,står datum på dem orig.så det äör lätt att se,,,skall bytas varje 2000 mil,,eller om det var 1800,,nånting sånt,,;-),
Eller at tomgångsmotorn alternativt TPS:en INTE har blivit "nollat" vid senaste service,,skall göras vid alla servicer enl. Triumph,,med specialinstrument som bara aukt. Triumph verkstäder har.
Frostie.

Helt rätt av dig,,
Finns ingen kallstartsventil , inte på digitala sprut iaf,,fanns förr(20 år +) på gamla K-Jetronic system och liknande sk.. ;-)
Frostie.
 

Prippen

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Varberg
Hoj
Daytona T595
Tänkte bara ge er lösningen.
Tyvärr orkade jag inte fixa det själv utan lämnade in den på Johans MC i Göteborg den 3 juni. Lösningen trodde de var att utföra 2000 mila servicen eftersom ventiljusteringen ingår. Tyvärr så hjälpte inte detta.
Eftersom de tydligen bokar upp alla sina reparatörer till 100% så hamnade jag sist i kön igen. Detta innebar långa väntetider utan att något hände. Efter lång tid körde även Johans MC in huvudet i väggen och fick använda sin support i Stockholm.
Där fick man ganska snart ett förslag. Misstankarna riktades mot startkopplingen, troligtvis så slirade den. Provas lättast genom att kolla gnistan med stift i så att kompressionen är den samma.
Tändningen är så gjord att får du inte upp motorn i rätt varvtal med hjälp av startmotorn så får du inte heller någon gnista. Låter knas men fungerar tydligen likadant på många bilar.
Att byta startkopplingen (som är ett slags frihjul mellan startmotor och växellåda) är inte gjort i en handvändning. Motorn ska ut och växellådan klyvas. Eftersom jag återigen hamnat sist på åtgärdslistan och det dessutom var semestertider så tog det alldeles för lååååång tid att få ut cykeln igen.
Den 28/8 (nästan tre månader efter) fick jag äntligen tillbaka cykeln efter en för många andra otrolig fin MC sommar. Förutom tiden så är utbytet naturligtvis allt annat än gratis.

//Prippen
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Sälj den där skroten:D har en likadan, och den rasar hela tiden. Nu står den med växellåda som e kaputt, och skall plockas isär.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Åhh!! Jag lider med dig. Åkte också en T595 för ett antal år sedan. Skulle inte köpa en igen. Men jag antar att det inte var det du ville höra. Underbar hoj när den går dock.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top