Svårstartad GPZ 600

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Bytte gummin mellan förgasare och LUFTBURKEN nyligen. Efter detta har den varit lite tjurig på att starta, framför allt på varm motor.
Vet inte om det har något med varandra att göra eller om det är ett märkligt sammanträffande.

Har en vild gissning på att det är något med bensintillförseln, ev att det är dåligt justerade ventiler.
Startmotorn drar fint, men motorn vill inte äns hosta till.
Är det något typsikt syndrom för dålig ventiljustering?
Kan det vara dålig ventilation från tanken? Ska fortsättningsvis testa att starta den med öppet tanklock.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Hej

Jag har varit med om att startkopplingen slirar på just GPZ600, tydligen inte ett helt ovanligt problem.
Då får du fenomenet att startmotorn drar men den slirar på startkopplingen, resten av motorn snurrar altså inte runt.

Du borde kunna kolla det genom att kolla om motorn går runt, möjligen genom att kolla på svänghjulet.

Akrylamid skrev:
2119559 Bytte gummin mellan förgasare och LUFTBURKEN nyligen. Efter detta har den varit lite tjurig på att starta, framför allt på varm motor.
Vet inte om det har något med varandra att göra eller om det är ett märkligt sammanträffande.

Har en vild gissning på att det är något med bensintillförseln, ev att det är dåligt justerade ventiler.
Startmotorn drar fint, men motorn vill inte äns hosta till.
Är det något typsikt syndrom för dålig ventiljustering?
Kan det vara dålig ventilation från tanken? Ska fortsättningsvis testa att starta den med öppet tanklock.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Att den är svårstartad varm men inte kall kan tyda på för fet tomgångsblandning. Om nu problemet har kommit plötsligt är det lite skumt, men om du inte hittar nåt fel så prova att skruva in luftskruvarna typ ½ varv i taget och se om det blir bättre.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Kolla ventilspelet, de har/hade en otrevlig vana att gå ner sig med ventilbyte som följd.

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Jepp! Kolla ventilspelet! Har fixar en sån motor i vinter... Spelet var obefintligt, dvs låg på på 6 av 8 insugsventiler... Inte så svårt att kolla iofs... Lycka till!

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Har beställt en sån där synkklocka från England. Så jag väntar lite med ventiljustering tills jag synkat fuggarna, sist jag justerade gick den inte alls bra eftersom fuggarna var dåligt synkade.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det kan vara så att den går fetare nu när allt är tätt, det första jag skulle kika på är justering av lågfartsskruvar.

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Justera ventilerna först, om du inte vet att det är ok så blir inte synkningen bra heller! Om spelet skiljer mellan cylindrarna så får du olika värden och synkningen blir kass... Hoppas du förstår hur jag menar... =)

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
OLJEKYLD GSXR skrev:
2121629 Det kan vara så att den går fetare nu när allt är tätt, det första jag skulle kika på är justering av lågfartsskruvar.

Hur kan den gå fetare nu? Det enda som skiljer är att luften är renare, dvs att allt passerar luftfiltret.

Andreas7902 skrev:
2122546 Justera ventilerna först, om du inte vet att det är ok så blir inte synkningen bra heller! Om spelet skiljer mellan cylindrarna så får du olika värden och synkningen blir kass... Hoppas du förstår hur jag menar... =)

Ok, förra gången jag justerade ventilerna med dålig förgasarsynk så fick den väldigt konstig gång.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS