Svårstartad zx10-88

bergeistra

Fly fishing freak
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ZX10:a Gammal buse.....
:confused: Hur skall man starta d.v.s gaspådrag + choke, endast choke el endast gaspådrag ? Hojen startar nämligen inte korrekt o jag drar ur batteriet på nolltid! Kan det vara något annat? Tips emottages tacksamt

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
bergeistra skrev:
:confused: Hur skall man starta d.v.s gaspådrag + choke, endast choke el endast gaspådrag ? Hojen startar nämligen inte korrekt o jag drar ur batteriet på nolltid! Kan det vara något annat? Tips emottages tacksamt

Den kanske blivit sur & därmed svårstartad? Testa att göra rent tändstift & luftfilter och kontrollera att bensinpumpen fungerar som den ska.

Min startar snällt men om jag tex ger gaspådrag vid full choke så dör den. Så mitt tips är full choke & ingen gas. Men det beror nog på vad man har för problem med hojen.

Davidk

Guest
bergeistra skrev:
om du säger att du drar ut batteriet på nolltid så kan det kanske va generatorkolen som e slut???

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Tidigare var min hoj väldigt svårflörtad vid kall och fuktig väderlek. Den ville aldrig gå igång riktigt, utan matade bara på med startmotor tills batteriet var tomt.

Jag köpte ett nytt batteri och tryckte i, och då blev det andra bullar! Troligen var det inte spänning nog för att ge bra gnista samtidigt som startmotorn gick. Nu startar den på ett knyck varje gång!

Ett bra test kan vara att koppla startkablar från en annan hoj eller bil till motorcykeln, varva på lite och försöka starta samtidigt. Då kan du i alla fall utesluta spänningsproblem med batteriet.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
bergeistra skrev:

Min zx-10 behövde mycke knuff från batteriet för att starta, körde alltid med kablar vid uppstart på våren trots att batteriet var fullt laddat. Sen alltid full chock om den inte var riktigt varm, ingen gas.

bergeistra

Fly fishing freak
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ZX10:a Gammal buse.....
Tack för alla goda råd, kommer att införskaffa nytt batteri o ev nya kol efter att ha prövat "knepet" med endast choke o ingen gas.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Kolla ventilspelen, det brukar vara en orsak till startproblem.Har haft det på just en zx-10 -88.
(om det inte funkar med ditt nya batteri)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0