Svårt att hålla rent vit Mc-jacka?

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Funderar starkt på att köpa Dainese racings vita mc-jacka, tycker den är skitsnygg och jackan i sig har fått bra betyg, men min fundering är till er som vet, är det svårt att hålla jackan ren eftersom det är vitt, och det smuts som kommer dit går det enklare att ta bort i och med att det är skinn än från vanliga vita plagg?

dainese.jpg

Last edited:

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag har ett vit/svart skinnställ och ja, det är svårt att hålla det helt rent. Självklart är det vitt men är man lat så kommer fläckarna finnas kvar efter alla insekter. Mesta går bort som tur är. har Gula fläckar på mitt även om jag varit ganska så pedant med det jag har.

Finns tvålar som är till för skinn, men hör med affären så du får för vitt skinn för annars kan det bli en gräddfärgad jacka och det vill vi inte :) Har inga erfarenheter själv men finns andra trådar om just vitt skinnställ och om det håller sig, minns inte riktigt.

Sök eller vänta på svar, alla är hjälpsamma här :) Tar gärna del av tråden med för sitter i samma sits.

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Kör själv med ett vitt skinnställ. och vill man behålla det vitt så får man torka av det efter varje körning i min mening. Dock är ju vitt så jävla snyggt så det får funka:tummenupp

Kneedrag

Guest
Biltemas läder tvål är kalas för vitt. Har provat på mitt egna ställ och skor. m.m
Dock rekomederar jag inte biltema läderolja för återfuktning av vitt ,kan bli viss färgskillnad av den. Biltema Läderbalsam dock såg jag ingen färgskilland av på mina vita detaljer på skinnstället. Men prova på ett dålt parti för att vara safe.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vita ställ blir missfärgade lätt ja.

Men men,, kör man i 300 hela tiden så hinner ingen se det ändå :yoparty

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vitt är snyggt och riktigt skönt dom varma sommardagarna.
Men för att hålla det vitt och snyggt genom åren så krävs det nästan mer skinnvård än hojvård.

har själv ett vitt helställ och har accepterat att det inte är helvitt längre.
Men faktiskt så kommer mitt nya bli vitt det med.

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Biltemas läder tvål är kalas för vitt. Har provat på mitt egna ställ och skor. m.m
Dock rekomederar jag inte biltema läderolja för återfuktning av vitt ,kan bli viss färgskillnad av den. Biltema Läderbalsam dock såg jag ingen färgskilland av på mina vita detaljer på skinnstället. Men prova på ett dålt parti för att vara safe.

Är hela SH sponsrat av Biltema? Läser biltema i var och varannan tråd, Biltema har det, Finns på Biltema, Köpte denna på Biltema, Biltemas.. haha och även här rekommenderas Biltemas grejer :)

Angående tvålen, tvättar den "ur" smuts och sånt ur lädret?

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Har exakt jackan i fråga. Har provat lite olika medel men EKOL lädertvål-spray fungerar riktigt effektivt. Jag rengör den 2-3 gånger i veckan om man kör varje dag och det går rätt fort med sprayen och fuktad trasa. Jackan är som sagt snygg i vitt och passformen har blivit bara bättre nu efter 1,5 säsonger jag haft den.
Bara köra på!. :yoparty

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
ingen
Har del vite partier på mitt skinnställ med. Testa minkolja, eller vaselin. Insekter o skit fester seg ikke så lett, og er enklere å tørke bort.

Kneedrag

Guest
Är hela SH sponsrat av Biltema? Läser biltema i var och varannan tråd, Biltema har det, Finns på Biltema, Köpte denna på Biltema, Biltemas.. haha och även här rekommenderas Biltemas grejer :)

Vissa grejer är faktiskt inte skit som biltema säljer.:)
Utsidan tycker jag den tar bort all skit jag fått på mina ställ. Olja, fluger, grus,. En rengöringssvamp från köket använder jag. Försiktigt med den grova sidan på vissa svåra fläckar. Man ska absolut inte stressa när man gör det här eller ta i för kung och fosterland.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple

Finns inget samarbete, detta beror helt enkelt på de jävla försäkringspremierna!

Edit: Kan ju passa på att svara på ts med, jag har vita partier på jackan, dessa hålls effektivt rent med soffrengöring köpt i soffbutik!

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej, jag har ett vitt helställ från alpinestars som jag jag kört ca 2000 mil i under tre lynniga sommrar (blandat sol och regn). Klart det blir köttsallad av mygg mm men det blir det ju alltid om man inte bara hänger på sveavägen:hihi. Jag brukar ta lite blött hushållspapper och dra av det värsta när jag varit ute en sväng. 1 gång om året gör jag rent det med lädervårdskittet från IKEA som duger finfint. Stället är fortfarande frächt, varken missfärgat eller sunkigt. Vill du hs en vit läderjacka så kör på det:tummenupp

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Ditec har nått glegg de impregnerar bilklädsel det kanske fungerar på kläder oxå , kolla med de andra bilvårdsföretagen oxå om kanske deras glegg fungerar istället/billigare

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Vissa grejer är faktiskt inte skit som biltema säljer.:)
Utsidan tycker jag den tar bort all skit jag fått på mina ställ. Olja, fluger, grus,. En rengöringssvamp från köket använder jag. Försiktigt med den grova sidan på vissa svåra fläckar. Man ska absolut inte stressa när man gör det här eller ta i för kung och fosterland.

Finns det olja för att förebygga det med? att skiten inte tränger in lika lätt. Hade varit bra om man hitta nån tvål och sen slänga på nåt som ger lyster samtidigt som det skyddar skinnet och göra det motståndskraftigt.

Finns inget samarbete, detta beror helt enkelt på de jävla försäkringspremierna!

Edit: Kan ju passa på att svara på ts med, jag har vita partier på jackan, dessa hålls effektivt rent med soffrengöring köpt i soffbutik!

Det här året kan du ju inte klaga på premierna, hel på min förra året var på 52 000, i år 15 000, Första gången jag haft nytta av Lika för båda könen! :banana

Evil Twin

Guest
Barnängens fasta barntvål och en tygbit, sedan avsköljning med vatten. Därefter Skinn-Fix ibland.
Man får rengöra vitt ofta, men även svåra insektsfläckar brukar gå att få bort om man fuskat någon månad.
Har även provat med medlet (Turtle) vi kör på skinnsätena i bilen, och det verkar funka rätt bra det med.
Tvålen verkar dock funka bättre på dammrester än Turtle.

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
Finns ett skitbra läderbalsam som hestra har för sina vitarace handskar ( alpint) dyrt för ett helt skinnställ kanske.. Men är den bästa lädersmörj jag vet iaf.. till å med jag kunde ha vita handskar..(!)

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Finns ett skitbra läderbalsam som hestra har för sina vitarace handskar ( alpint) dyrt för ett helt skinnställ kanske.. Men är den bästa lädersmörj jag vet iaf.. till å med jag kunde ha vita handskar..(!)

Kanske är så dyrt att underhålla stället att det nästan är så att man lika gärna kan köpa ett nytt ställ istället? :)

Tycker man gärna får Name droppa massa märken som man kan googla på, alla erfarenheter är välkomna, allt från Biltema till Hestras svindyra magiska balsam!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biltemas flytande läderolja och tvål tillverkas fö av Ekol.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!