Svårt att välja hoj beroende på min längd.

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Tjena på er!
Jag har ett litet bekymmer att välja ut rätt hoj pga längd och ”storlek”.

jag sitter idag på en KTM 690 och känner lite att jag ser ut som en ”bebis” på den.
Jag är 194cm och vikt runt 100..

Jag vill byta till er mer tourning/sport hoj - har ögonen uppe för en Honda CB1000R 2011/2012 hoj men är rädd att den blir i samma stuk.. en lång väg att åka för att testa och känna av, så tänker om någon har suttit i samma sits och möjligtvis har samma längd inne och testat(att veta i förväg innan jag beger mig dig) alternativt kanske har något förslag på annat? :)

Tacksam för alla tips :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är 192 cm (eller var iaf innan jag fick titanförstärkt ryggrad) 110-130 kg och har kört diverse hojar. Men det mesta förutom powercruisers ser ut som mopeder när jag sitter på dem. Bryr mig inte så mycket om hur det ser ut, utan väljer hoj efter vad som känns någorlunda bekvämt. Men då tyckte jag också att jag satt helt okej på en R6 med höjda fotpinnar, så fan vet om min åsikt är något att räkna med...
Vad gäller sporttourers satt jag helt okej på min z1000sx, och hade inget att invända mot gsx1000f, H2SX SE s1000xr, 1290SD GT, och en hel hög med hojar för den delen...
Nakenhojar är de flesta helt okej med, är för närvarande en Aprilia Shiver som funkar bra för mig, men trivs helt okej på z1000, CB1000R, Brutale 800, tuono V4 med flera. :hihi

Det bästa sättet att hitta en hoj som passar dig är att provköra. Skulle jag byta min apa så vill jag nog helst ha en H2SX personligen.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
193 cm, knappt 100kg. Ser asfrän ut på min RSV4:hihi, 660:n däremot kanske ser lite liten ut men man sitter kanon på den.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tjena på er!
Jag har ett litet bekymmer att välja ut rätt hoj pga längd och ”storlek”.

jag sitter idag på en KTM 690 och känner lite att jag ser ut som en ”bebis” på den.
Jag är 194cm och vikt runt 100..

Jag vill byta till er mer tourning/sport hoj - har ögonen uppe för en Honda CB1000R 2011/2012 hoj men är rädd att den blir i samma stuk.. en lång väg att åka för att testa och känna av, så tänker om någon har suttit i samma sits och möjligtvis har samma längd inne och testat(att veta i förväg innan jag beger mig dig) alternativt kanske har något förslag på annat? :)

Tacksam för alla tips :)
Bara du sitter bra så…strunta i hur andra tycker det ser ut.
Annars en större KTM, en med högre sadelhöjd, men CB1000R är skitfina. Har en 2009 själv.
Du kan höja bakfjädringen om du vill sitta högre, den blir då mer snbbstyrd
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det där kommer gå över.
Köp den hoj du sitter bra på, sen behöver du inte tänka på hur det ser ut för andra.
De som kör själva förstår grejen, de som inte kör spelar ingen roll, då de inte vet vad det handlar om ändå.

Men Sporttouringen som nämnts tidigare som är rätt stor och en bra kompromiss verkar ju vara en SMT.
Annars kanske känna lite efter en BMW RS om de finns närmare?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW är ofta gjorda för vuxna människor. K1300S är en trevlig sporttourer som man sitter som folk på. R1200/1250 GSA såklart men det är ju ingen sporttourer…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
BMW är ofta gjorda för vuxna människor. K1300S är en trevlig sporttourer som man sitter som folk på. R1200/1250 GSA såklart men det är ju ingen sporttourer…
Men dom är jävligt jobbiga att hänga på när det svänger, så tourern utan tvekan med inslag av sportighet på kurviga vägar..
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är 192 cm (eller var iaf innan jag fick titanförstärkt ryggrad) 110-130 kg och har kört diverse hojar. Men det mesta förutom powercruisers ser ut som mopeder när jag sitter på dem. Bryr mig inte så mycket om hur det ser ut, utan väljer hoj efter vad som känns någorlunda bekvämt. Men då tyckte jag också att jag satt helt okej på en R6 med höjda fotpinnar, så fan vet om min åsikt är något att räkna med...
Vad gäller sporttourers satt jag helt okej på min z1000sx, och hade inget att invända mot gsx1000f, H2SX SE s1000xr, 1290SD GT, och en hel hög med hojar för den delen...
Nakenhojar är de flesta helt okej med, är för närvarande en Aprilia Shiver som funkar bra för mig, men trivs helt okej på z1000, CB1000R, Brutale 800, tuono V4 med flera. :hihi

Det bästa sättet att hitta en hoj som passar dig är att provköra. Skulle jag byta min apa så vill jag nog helst ha en H2SX personligen.


Jag håller med dig. Själv är jag 190 har haft både Z1000SX och H2-SX satt bra på bägge.
Z1000SX är helt klart underskattad bekväm och ändå rapp med billig försäkring
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men dom är jävligt jobbiga att hänga på när det svänger, så tourern utan tvekan med inslag av sportighet på kurviga vägar..
Jao, en K1300S är ju klart mer sport än touring, även om den har klart längre hjulbas än en sporthoj, men den är samtidigt väldigt bekväm, den sportiga sittställningen till trots, och den ser inte ut som ett touringlok. Den perfekta kompromissen med andra ord :tummenupp Väskorna hade kunnat vara lite annorlunda bara, dom är mer snygga än praktiska.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men dom är jävligt jobbiga att hänga på när det svänger, så tourern utan tvekan med inslag av sportighet på kurviga vägar..
Ägt en Boxer, ja de har låg tyngdpunkt så lite annan känsla i kurvorna.
Lite jobbigt dock med lastreaktionerna då man accar följt av motorbroms in i kurvorna. Man får vara beredd bara.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Titta på http://cycle-ergo.com/
Är en bra sida för att få en grov uppfattning, går att ändra till metriskt i options.

Kan även instämma i att K1300S är en fin sporttourer, hossack-fjädringen fram och kardan gör att man slipper tänka på kedjeunderhåll och läckande framgafflar vilket är en bra egenskap om man är långt hemifrån.
Även K1200S är nästan identisk men hade lite barnsjukdomar med kamkedja som sträckte sig och dåligt designad växellåda.
Men skulle du hitta nån som min där kamkedjan och släpor är fixade, och växellådan utbytt mot en K1300-låda så känns de extremt lika.
BMW's "lösning" på kamkedjeproblemet var tyvärr att byta design på kamkedjesträckaren för att minska rasslandet vid start och montera ett skydd vid nedre kamdrevet så kedjan inte kan kugga över. Men man har ju då ändå en översträckt kedja som ger fel kamtider och ryckig gång vid lågvarv, och som i värsta fall riskerar gå av.

Så om en K1300S inte är för dyr är det ett klart säkrare köp.

Min Superduke 1290GT är högre och kortare jämfört med BMW'n, känns mer som en offroad-hoj med asfaltsdäck, vilket det ju nästan är. Vad man föredrar är nog en smaksak :)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Var tvungen att åka och testa en hoj idag som jag vet är liten till växten, bara för att se hur stor man ser ut på.
Indian FTR1200 med 198cm och runt 125kg på såg faktiskt inte så illa ut alls.

Sen var den faktiskt riktigt trevlig att gasa och svänga med. Nackdelen var att man tydligen bromsar ibland också.
Noll punkter för anknytningen till hojen på tanken. Knäna pekar rakt ut och det går inte att greppa nånstans.

Vad ville jag säga med det här då?
Att jag åker dit för att kolla på ett utseende, men det är känslan av körningen som är den viktiga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var tvungen att åka och testa en hoj idag som jag vet är liten till växten, bara för att se hur stor man ser ut på.
Indian FTR1200 med 198cm och runt 125kg på såg faktiskt inte så illa ut alls.

Sen var den faktiskt riktigt trevlig att gasa och svänga med. Nackdelen var att man tydligen bromsar ibland också.
Noll punkter för anknytningen till hojen på tanken. Knäna pekar rakt ut och det går inte att greppa nånstans.

Vad ville jag säga med det här då?
Att jag åker dit för att kolla på ett utseende, men det är känslan av körningen som är den viktiga.
Jag gillade inte att det kändes som att köra en padda, med hur mycket det vibrerade heller.
1690300526999.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gillade inte att det kändes som att köra en padda, med hur mycket det vibrerade heller.
View attachment 487266

För många år sedan var det en snubbe som byggde en rat-chopper med dieselmotorn från en sån, folk frågade hur den var att köra och han sa "den vibrerar förvånansvärt lite jämfört med en Harley" :lol
(ja, jag vet att det inte är (enbart) motorn som gör att dom vibrerar)
 
Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Jag är samma längd, kan varmt rekommendera Yamaha FJR1300, dock tung och JÄVLIGT bekväm om man nu vill ha det :D
Har just kört klart en Triumph sprint ST 1050, den sitter du klockrent på också!
BMWK1300S tror jag starkt på om man har plånboken och vill köra premium/betala premium.
Mitt nästa steg från trajan blir super blackbird, den tror jag är klockren!
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Japp lika lång...dock fetare BMW GS 1200 och en högre sadel gör underverk!:)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top