Svårt för att växla vid körning på bakhjul

• Thread starter Marsipulami
  • Start date

Marsipulami

Guest
Jag fattar det inte, gör ju hur klockrena whieelies på ettan... Kan till och med köra en längre bit genom att hitta balanspunkten, men jag får inte in växlingen helt enkelt :huvet

Jag vet, det är träning och åter träning, inget snack om det. Men har ni några små tips och trix till detta? Ska jag koppla eller strunta i och koppla, tror det är här som jag missar när jag ska ta ut handen över kopplingen, det är då jag faller hur bra balans jag än har och ligger på...

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Träna på att koppla med ett eller två fingrar, eller skit i att koppla helt. Jag kör alltid med koppling och det funkar bra att balansera hela lådan ut. Om du ska crossväxla förstår jag det som att du ska lägga lite tyngd på kopplingspedalen, precis som att du växlar, och när du släpper gasen bara en aning går växeln i av sig själv. Har dock lätt att föreställa mig friläge mellan ettan och tvåan med denna metod. Lycka till och ta´t lugnt :)

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
om du söker skall du finna.. har läst i flera st trådar här inne att väldigt många drar upp den på ettan och medans den lyfter så slänger dom i tvåan innan dom har hunnit upp till balans punkten... annars kanske att snärta till på kopplingen inte vore nått fel att testa? mvh

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tror nog på att man skall lära sig att växla helt kontrollerat med två (eller kanske helst ett) fingrar. Öva på detta när du växlar dagligen så får du lite hjälp där.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag TROR faktiskt at du ligger för lågt.... Det e oftast det som e problemet... Och du.... 1 finger på kopplingen e tricket :)

Marsipulami

Guest
RoLLER skrev:
Jag TROR faktiskt at du ligger för lågt.... Det e oftast det som e problemet... Och du.... 1 finger på kopplingen e tricket :)

Kan ju vara så att jag inbillar mig att jag ligger rätt i balanspunkten men ligger kanske för lågt ändå :va

1 finger på kopplingen, alltså bara en liten snärt då medans jag släpper gasen lite grann, inte full eller?

Har du någon bra länk på film där man ser hur du växlar (ej skolfilmerna då)

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Exakt, ett finger på kopplingen, snärta till och i med nästa växel.
Se då till att inte ligga FÖR högt, för sen kommer den komma upp igen...

//Anders.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Jag använder två fingrar :banana . Hur lätt som helst!! Tror du gör klokast i att använda kopplingen om du inte är intresserad av att renovera växellådan.
Dra till lite på gasen innan du växlar, då får du lite mer höjd och hinner växla innan du är nere på vägen igen.

Marsipulami

Guest
Japp, bara att träna. Ska koppla lite snabbt när jag kör vanligt med 1-2 finger (vilket som känns bäst) och känna mig fram där. Sen tar jag upp den på bakhjulet och testar mig fram så får vi se...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Om det är fint väder ska jag ut mot Ystahållet, så kan jag visa hur jag gör..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag växlar utan koppling, upp på ettan ligg med tryck på växeln och när jag är på rätt höjd så släpper jag lite gas och poff så har man tvåan i....
Det händer ibland att friläget kommer in där emmelan om man inte har tillräkligt tryck på växeln.

Marsipulami

Guest
PMR skrev:
Om det är fint väder ska jag ut mot Ystahållet, så kan jag visa hur jag gör..

Det vore kanon om du ska åt Ystadshåller idag. Men då får det bli mellan 13-15, sen blir det lite tajt med tiden för min del. Men om inget annat så har jag tid under hela dagen i morgon onsdag, kanske sticker jag till Malmö...

Skickar dig ett PM

sandstream

Guest
Marsipulami skrev:
Kan ju vara så att jag inbillar mig att jag ligger rätt i balanspunkten men ligger kanske för lågt ändå :va

1 finger på kopplingen, alltså bara en liten snärt då medans jag släpper gasen lite grann, inte full eller?

Har du ingen kompis som kan filma? Det kan nog hjälpa en del då du får se hur högt du ligger.

Marsipulami

Guest
sandstream skrev:
Har du ingen kompis som kan filma? Det kan nog hjälpa en del då du får se hur högt du ligger.

Vore ju ett alternativ faktiskt. Jodå, kompisar har jag men inga som gillar att filma. De vänner som har MC kör bara med glidare och det vet vi alla hur deras attityd är :va

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Prova att växla utan koppling....Precis som tidigare beskrivits ovan.

Tänk INTE på att du ska växla för då tappar du höjd direkt, det gjorde iaf jag varje gång. När jag bara behåller trycket på växelföraren och kommer upp i balansläget hoppar 2an i automatiskt när man finjusterar med gasen. Dock gäller att hålla ett lagom tryck annars kan friläget hoppa i. Jag tycker det känns lugnare (mildare för lådan) än när jag provat koppla. Men det kan förstås bero på att jag inte gör rätt när jag provar att koppla. Däremot är jag säker på att det är lättare än att försöka koppla i början.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Marsipulami skrev:
Jag fattar det inte, gör ju hur klockrena whieelies på ettan... Kan till och med köra en längre bit genom att hitta balanspunkten,

Ökar farten? Då är du inte på balanspunkten.

Marsipulami

Guest
Rigge skrev:
Ökar farten? Då är du inte på balanspunkten.

Kan kanske vara så som du säger att jag inte är på balanspunkten men väldigt nära och då känns det som om jag är det.... Hmmmm :va

Marsipulami

Guest
Ricken skrev:
Jag växlar utan koppling, upp på ettan ligg med tryck på växeln och när jag är på rätt höjd så släpper jag lite gas och poff så har man tvåan i....
Det händer ibland att friläget kommer in där emmelan om man inte har tillräkligt tryck på växeln.

Tar väl rätt hårt på lådan eller?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Marsipulami skrev:

Näe jag har faktiskt inte det.... Men jag kan fixa :) Jag började med att växla som många beskriver här ovan, utan koppling. Fast det va inte ett så bra sätt att öva på innan man lärde sig. Växellådan rasade :( Som tur var fick jag en ny på garantin. Jag surrade med bojjsen i Stuntoholics när vi var ute och övade och ALLA dom använde kopplingen. Och det e ju killar som slangar i VM så man tycker att dom har lite koll :D

Nu använder jag iaf kopplingen och tycker att det e mycket skönare...
Men men... smaken e som baken... Säkert många som växlar utan koppling utan att pajja nånting... Och är riktigt duktiga på det.

Men tricket e att ha riktigt hög höjd.... Man skall inte ens se nåt framåt om man ska göra en lyckad växling.

Marsipulami

Guest
RoLLER skrev:
Näe jag har faktiskt inte det.... Men jag kan fixa :) Jag började med att växla som många beskriver här ovan, utan koppling. Fast det va inte ett så bra sätt att öva på innan man lärde sig. Växellådan rasade :( Som tur var fick jag en ny på garantin. Jag surrade med bojjsen i Stuntoholics när vi var ute och övade och ALLA dom använde kopplingen. Och det e ju killar som slangar i VM så man tycker att dom har lite koll :D

Nu använder jag iaf kopplingen och tycker att det e mycket skönare...
Men men... smaken e som baken... Säkert många som växlar utan koppling utan att pajja nånting... Och är riktigt duktiga på det.

Men tricket e att ha riktigt hög höjd.... Man skall inte ens se nåt framåt om man ska göra en lyckad växling.

Okej. Det är som många andra här också säger, öva öva öva och åter öva.

Vad är skillnade på att använda koppling eller inte? Menar inte hur växellådan tar stryk utan anmällt såsom att det tar längre tid med koppling mm

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa