Sjödda skrev:
Nu börjar det närma sig... ska i alla fall ha skaffat mig en cykel innan sommaren.
Jag tror jag har lyckats bena ner mitt val till två (som det verkar) prisvärda alternativ, och den stora frågan är:
Ska jag köpa en Suzuki SV 650 s eller en Yamaha TRX 850?
Självklart ska jag provköra dessa båda, men nu vill jag veta vad ni som har egna erfarenheter, gärna av båda hojarna, tycker!
Helt klart en TRX. Dels för att den inte är lika vanlig, sen för att du får 200 kubik extra för ungefär samma pengar och med det ett maffigare register i motorn.
Vem kan motstå en fackverksram av rundrör?
Ljudet. TRX har 270gr förskjutning på veven och låter misstänkt likt ett visst italienskt motorcykelfabrikat. Det går att få liv i en SV åxå, men den saknar lite kubik för att få till riktigt bra muller.
Den korta provtur jag gjorde med en SV för ett par år sedan gick ganska obemärkt förbi. Jaha? var väl omdömet ungefär. Det är en utmärkt mc och har bra och underhållande väghållning men
jag tyckte den saknade karaktär.
TRX är lite egen, se bara på ram och motor. Du kan lägga hojen till du trillar av utan att nånting skrapar i och den är fortfarande stadig. Precis som SV'n kanske den saknar nån hästkraft vid gasning rakt fram, men det är inte så kul i längden iallafall.
Båda, och speciellt TRX, kvalar in som
sporthojar och kan nog jämföras med b*lvärldens Mazda Miata mer än Ferrari eller Porsche. Oavsett så anser jag att TRX är den trevligare bekantskapen. Att den sen går att trimma med nya kamaxlar och annat godis till riktigt racetrim för under 50 tusen är ju inte fel