SV vs TRX?!

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Nu börjar det närma sig... ska i alla fall ha skaffat mig en cykel innan sommaren.

Jag tror jag har lyckats bena ner mitt val till två (som det verkar) prisvärda alternativ, och den stora frågan är:

Ska jag köpa en Suzuki SV 650 s eller en Yamaha TRX 850?

Självklart ska jag provköra dessa båda, men nu vill jag veta vad ni som har egna erfarenheter, gärna av båda hojarna, tycker! :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Sjödda skrev:
Nu börjar det närma sig... ska i alla fall ha skaffat mig en cykel innan sommaren.

Jag tror jag har lyckats bena ner mitt val till två (som det verkar) prisvärda alternativ, och den stora frågan är:

Ska jag köpa en Suzuki SV 650 s eller en Yamaha TRX 850?

Självklart ska jag provköra dessa båda, men nu vill jag veta vad ni som har egna erfarenheter, gärna av båda hojarna, tycker! :tummenupp
Helt klart en TRX. Dels för att den inte är lika vanlig, sen för att du får 200 kubik extra för ungefär samma pengar och med det ett maffigare register i motorn.

Vem kan motstå en fackverksram av rundrör?

Ljudet. TRX har 270gr förskjutning på veven och låter misstänkt likt ett visst italienskt motorcykelfabrikat. Det går att få liv i en SV åxå, men den saknar lite kubik för att få till riktigt bra muller.

Den korta provtur jag gjorde med en SV för ett par år sedan gick ganska obemärkt förbi. Jaha? var väl omdömet ungefär. Det är en utmärkt mc och har bra och underhållande väghållning men jag tyckte den saknade karaktär.

TRX är lite egen, se bara på ram och motor. Du kan lägga hojen till du trillar av utan att nånting skrapar i och den är fortfarande stadig. Precis som SV'n kanske den saknar nån hästkraft vid gasning rakt fram, men det är inte så kul i längden iallafall.

Båda, och speciellt TRX, kvalar in som sporthojar och kan nog jämföras med b*lvärldens Mazda Miata mer än Ferrari eller Porsche. Oavsett så anser jag att TRX är den trevligare bekantskapen. Att den sen går att trimma med nya kamaxlar och annat godis till riktigt racetrim för under 50 tusen är ju inte fel :D

Last edited:

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Har haft en TRX som jag var mycket förtjust i. Svagheten sitter i fjädringen, speciellt fram. Men det går att åtgärda med en enkel investering på straxt undet 1000 kr, (nya fjädrar). Men å andra sidan återspeglar det sig i priset. En annan brist på den modellen är att ventilspelet kan ändra sig. Hände inte på min, men det kan resultera i startsvårigheter. Inga problem om den servas regelbundet med andra ord.

Inga erfarenheter av SV dock.

Lycka till med inköp. :banana

// Wip

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Wip skrev:
Har haft en TRX som jag var mycket förtjust i. Svagheten sitter i fjädringen, speciellt fram.
Inget specifikt för den, även SV lider av detta liksom många andra modeller som inte är "top-of-the-line".

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag hade en TRX och var grymt nöjd med den. Om du skaffar fjädrar från Wilbers så är framgaffeln betydligt bättre, priser på www.wemi.nu.

Det problem som Wip skriver om ventilspelt gäller enbart tidiga 96:eek:r som har för mjuka ventilsäten. Köper du en senare årsmodell är detta åtgärdat.

Finns inget roligare än att köra ifrån R1:eek:r med en TRX!

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hade TRX, har nu SV. Båda är kanon, men:

TRXen är och känns äldre. (vikt och transmissionsglapp)
TRXen är mer udda/ovanlig, det kan ju vara kul...
SV passagerare upplever mer komfort.

Lycka till!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
TRX, såklart!

Tja!
Hade samma funderingar som du, kikade på div. V-twinnar och provkörde bl.a. SV. Av en slump ramlade jag över en TRX, och blev direkt förälskad i utseendet. Smaksak, visst... Köpte hojen på stående fot, och har inte ångrat en minut sen dess... SV:n är nyare med allt det innebär i form av komfort osv. Visst är TRX lite "traktor", lite skakigt osv, men jmf med Duccarna har den trots allt japansk kvalitet (gammal fördom??). Dessutom gillar jag att köra nåt som inte är så vanligt, Ducati har varenda j-kel...
Hade en äldre GSX 1100 förut (snacka om "inte vanlig"...), och måste säga att jag saknar inte effekten, den här hojen är så otroligt mycket roligare att köra.
Lycka till

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Finns någon lång tråd om detta, kanske iofs BC...

MEN, klart du skall ha en TRX. Mycket trevlig motor, lagom storlek (jag är 190, får inte plats på en sv) och ovanlig. Jag skall byta stötar fram och bak, så där kan jag inte säga nåt än, men lyssna på Goodstuff.

Byt bromsar till blue-caliperok, blir som att köra in i en vägg.
Se till att det INTE sitter dynojetstrunt i förgasarna, kostar 3000 att slänga ut.

Se till att hitta ett par funktionsodugliga ljuddämpare, ljudet är halva nöjet.

Körmässigt så är svn "snällare". Mer civiliserad lixom. Pasageraren sitter dock bekvämt. Det gör den INTE på TRXn.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Blue caliper? Utveckla.
Vaddå kostar 3000 att slänga ut Dynojet, det fixar väl en händig på ett par timmar?

Är det dubbla blås på en TRX?

Skulle vara skojt att provköra en någon gång..
*hint, hint*

//A.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Som tidigare TRX-ägare kan jag säga "passagerare? vardå? ovanpå bagagefacket?". Jag har haft "nöjet" att provåka min egen TRX bakpå och det var en skrämmande upplevelse. Man sitter högt, smalt och hårt. Ingen möjlighet att hålla sig i nåt annat än kompisens sidfläsk.

I övrigt är TRX en fantastiskt underhållande hoj med tillräcklig prestanda för att våga ge sig ut bland de snabba grabbarna och en underbar motorkaraktär. Jag njöt på landsvägarna, körandes i lagom sportigt tempo, lyssnandes till motorns blurpande och smällande och känna vibrationerna i pungen när jag kranade på ut ur en böj.

Enda "nackdelen" var att jag som mekaniker saknade att skruva med den. Olja, filter, stift och blinkersbyte. Suck. Jag kollade då och då för att se om nåt behövdes göras men det var bara att köra.

Snygg är den också, speciellt den blå.

Onödigt långt inlägg, jag vet, men TRX:en väcker de känslorna till liv och jag blir rent lyrisk bara jag tänker på den.

pilsner

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
UnderDOG skrev:
Blue caliper? Utveckla.
Vaddå kostar 3000 att slänga ut Dynojet, det fixar väl en händig på ett par timmar?

Är det dubbla blås på en TRX?

Skulle vara skojt att provköra en någon gång..
*hint, hint*

//A.

Bluecaliper=samma som Thunderace/cat, R6 o R1. Nåt år gamla nu, men med hyffsat bett.

3000 på verkstad. 2000 (cirkus...) är material. Enligt uppgift. Jag bytte förgasarbrygga, blev billigare.

Dubbla blås är det, iaf på min och de jag har sett. Provkörning kan ordnas, nu e ju lixom säsongen igång.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Jag är ny ägare av TRX'en och måste säga mig va väldigt nöjd med den de turer som blivit. ingen toppfartsdemon men 200 med skjuts är helt OK i mina ögon sett för den hojen.

Tjejen min är väldigt kort och hon tycker hon trivs bra bakom mig men förstår att det kan kännas högt och smalt för normallång

Kopplingen ska rivas ikväll och förhoppningsvis filas iordning så det är inget större ingrepp och jag tror inte det är något vanligt fel heller för jag har inte hört nån annan nämna det.

/oXydex

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Ska du ha en TRX, så är det ju helt klart blå som gäller! Bifogar ett foto jag tog på min gamla.

Bifogat

• TRX850.jpg
    TRX850.jpg
    57.7 KB · Visningar: 195

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Enligt ett test jag har läst, mellan Ducati SS800, TRX850 och SV650 så vann SV650 fullständigt överlägset. Det man klankade ner allra mest på TRX'en var bromsarna .

Sjödda, pm:a din emailadress så mailar jag.

Efter att jag läst testet så skaffade jag mig en rad4a med lite krut i. :tummenupp

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hmm, om man skulle bli återfalls-Yamaha-ägare tro...
D är ju fräscha de där, hur är försäkringen i förhållande till en SV?

//A.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag hade en svart -96 som jag var oerhört nöjd med och köpte inför en kurs på Nürburgring. Dock sålde jag den när jag fick smak på bandagar och köpte en ZX-6R vilket var minst en division högre på alla plan. TRX:en kommer bli en kulthoj. Det kommer SV:n aldrig bli.

Bifogat

• yam-trx850-00-bikepics-03705.jpg
    yam-trx850-00-bikepics-03705.jpg
    23.2 KB · Visningar: 108
  • yam-trx850-00-bikepics-03926.jpg
    yam-trx850-00-bikepics-03926.jpg
    15.3 KB · Visningar: 93
  • yamaha-trx850-99-bikepics-130801.jpg
    yamaha-trx850-99-bikepics-130801.jpg
    120.4 KB · Visningar: 104

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
SVn ÄR ju en kulthoj :)
Aldrig förr har så många haft så kul så billigt.
Om man inte räknar billigt fultjack från Litauen, men nu snackar vi hoj.

//A.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jåke skrev:
Det går att få liv i en SV åxå, men den saknar lite kubik för att få till riktigt bra muller.

Ååååhhhh nej!!
Tycker min lilla sv mullrar som om den hade 400 kubik till!
Så det så! :tuttar

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
UnderDOG skrev:
Hmm, om man skulle bli återfalls-Yamaha-ägare tro...
D är ju fräscha de där, hur är försäkringen i förhållande till en SV?

//A.

Hur det är i förhållande till SVn vet jag inte men jag har fått hög premie (som vanligt) och fick 5500 hel/hel i tätort (Zon2?) medans de flesta jag hört ligger runt 3500 hel/hel

/oXydex

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...